Gå til innhold



Foto

Hvilke merker annbefales?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 10:24

Jeg kan vel meddele at jeg mest sannsynlig har blitt bitt av 4x4 basillen, og etter hele livet med diverse VW/Audi (ikke quattro/4Motion) så har jeg fått øynene opp for "ekte" 4x4.

Jeg har i skrivende stund startet jakten på en "ekte" 4x4 med høy/lav gir etc.
Jeg tenker på og kjøpe nytt fra forhandler og budsjettet mitt er på maks 500.000,- Varebil er det jeg i utgangspunktet kunne tenkt meg, for å få ned prisen, samt at jeg ikke har behov for mer en to sitteplasser inkludert meg selv. Jeg begynte med å kikke på såkalte "folke-SUV'er" som Outlander/Subaru XV/Tiguan etc. men disse blir jo også dyre når utstyrslisten er fyllt ut og en ålreit stor motor er på plass. For samme pris får man jo feks. en ny Pajero varebil etc.

Jeg har prøvekjørt en Pajero 3.2D 200HK Varebil og den virket utrolig med tanke på fremkommelighet. Men jeg ble liksom ikke heeelt tilfreds med sittestillingen. Dette skyldes nok ene og alene skilleveggen som nekter meg videre vandring bakover i kupeen, men det er uansett uaktuelt med en slik bil med 5 seter. (grunnet prisen)

En annen bil jeg har sett på som dog er en klasse under samt befinner seg i kategorien "pickup" er Nissan Navara. Denne har vel også "ekte" 4x4 og med verstingmotoren på 3.0D V6 231HK'er så koster denne nesten 100.000,- mindre enn Pajero'en. Har ikke testet denne ennå (skal muligens teste den i dag) men den virker lovende.

De andre pickupene jeg har sett på er Isuzu D-max/Mazda BT-50 etc. men jeg tror nok jeg har forelsket meg litt i V6'ern til Navara'en.

Toyota Landcruiser blir for dyr selv som varebil, og det er vel denne som er den nermeste konkurrenten til Pajero?

Hvilke andre biler ville dere annbefalt som befinner seg i samme klasse med tanke på kvalitet og fremkommelighet og størrelse som Pajero?
Og hvilken pickup ville dere valgt?

Ønsker meg i samme slengen velkommen i dette forumet som ny bruker smile.gif

#2 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 10:34

QUOTE(Bjerknez @ 8 Feb 2012, 10:24) <{POST_SNAPBACK}>
Og hvilken pickup ville dere valgt?

Uten tvil VW Amarok. Syns nesten det var litt merkelig at du ikke hadde den med i første innlegg.
Pga den økonomiske 2-literen kommer den veldig billig unna avgiftsmessig, og ligger derfor "kunstig" lavt i pris sammenlignet med flere av de andre alternativene.
Ikke har du varebilvegg inni heller, så du har faktisk bedre plass i den enn A4'en du har idag. Kjøper du Highline med litt ekstra options har du fortsatt igjen budsjett til et sett skikkelige hjul: for det er oftest gummien som stopper fremkommeligheten, ikke firehjulstrekken.

Navaraen syns jeg (i forhold) er en blikkboks med utrolig tynt stål, tynn lakk (70-90my) og dårlig støydemping. Mulig toppmodellen er litt bedre dempet, den jeg prøvde hadde 2.5 litern med manuell kasse.

Edited by iknutis, 08 February 2012 - 10:36.


#3 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 10:45

QUOTE(iknutis @ 8 Feb 2012, 10:34) <{POST_SNAPBACK}>
Uten tvil VW Amarok. Syns nesten det var litt merkelig at du ikke hadde den med i første innlegg.
Pga den økonomiske 2-literen kommer den veldig billig unna avgiftsmessig, og ligger derfor "kunstig" lavt i pris sammenlignet med flere av de andre alternativene.
Ikke har du varebilvegg inni heller, så du har faktisk bedre plass i den enn A4'en du har idag. Kjøper du Highline med litt ekstra options har du fortsatt igjen budsjett til et sett skikkelige hjul: for det er oftest gummien som stopper fremkommeligheten, ikke firehjulstrekken.

Navaraen syns jeg (i forhold) er en blikkboks med utrolig tynt stål, tynn lakk (70-90my) og dårlig støydemping. Mulig toppmodellen er litt bedre dempet, den jeg prøvde hadde 2.5 litern med manuell kasse.

Hei, og takk for svar smile.gif

Glemte sef. å nevne at jeg hadde kikket på Amarok også og dette er faktisk den jeg vurderte sterkest en periode.
Problemet er vel at jeg har blitt litt blendet av Navara sin V6'er. Faktisk gjør den 0-100 på rundt 9sek. og det er jaggu ikke dårlig for en bil i den klassen, og den gruser vel de fleste picup'er vil jeg tro. V6'ern leverer jo også en herlig lyd.

Bortsett fra selve motoren, så er no Amarok det neste valget med tanke på pickup. Men med en 2.0TDI på 163HK og 0-100 på 11.1 sek. blir jo dette en nedtur med tanke på motorisering. Men jeg tviler ikke på at Amarok knuser Navara på de andre områdene.



#4 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 11:02

QUOTE(Bjerknez @ 8 Feb 2012, 10:45) <{POST_SNAPBACK}>
Men med en 2.0TDI på 163HK og 0-100 på 11.1 sek. blir jo dette en nedtur med tanke på motorisering.


Tja, motoren oppleves som en arbeidshest i den bilen. Drar jevnt og fint fra bunn til topp, men jeg følte egentlig ikke at jeg manglet noe effekt. Dette er ikke en gocart du vil bruke til inspirert kjøring likevel.
Da bør du heller handle deg en ny Audi wink.gif

#5 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 11:23

QUOTE(iknutis @ 8 Feb 2012, 11:02) <{POST_SNAPBACK}>
Tja, motoren oppleves som en arbeidshest i den bilen. Drar jevnt og fint fra bunn til topp, men jeg følte egentlig ikke at jeg manglet noe effekt. Dette er ikke en gocart du vil bruke til inspirert kjøring likevel.
Da bør du heller handle deg en ny Audi wink.gif

Skjønner det, men det skader jo ikke med både pickup OG litt fart og morro heller smile.gif

Men kommer tilbake når jeg har prøvekjørt Amarok og Nissan'en. smile.gif

Men hvordan fungerer 4x4 systemet på en Amarok kontra Pajero?
Er disse like gode med tanke på fremkommelighet?



#6 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 11:32

Har ikke prøvd Pajero, men på Amaroken stoppet det i de 18" store felgene med lavprofildekk som forhandler hadde satt på; ikke 4x4 systemet.

#7 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 13:10

QUOTE(iknutis @ 8 Feb 2012, 11:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke prøvd Pajero, men på Amaroken stoppet det i de 18" store felgene med lavprofildekk som forhandler hadde satt på; ikke 4x4 systemet.

Hvilke type hjul annbefaler du på Amarok da, som har best feste mot underlaget?


#8 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 14:08

QUOTE(Bjerknez @ 8 Feb 2012, 13:10) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilke type hjul annbefaler du på Amarok da, som har best feste mot underlaget?


Jeg har lite kjennskap til offroadgummi dessverre.

#9 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 07:56

QUOTE(iknutis @ 9 Feb 2012, 14:08) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har lite kjennskap til offroadgummi dessverre.

Okay, men takker for svar så langt vertfall smile.gif

#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 12:29

husker ikka hva hjula som de bruker på artic trucks heter.

men den 4x4 systemet, hvis det er slik såkaldt intelligent 4x4 som på nyere biler. ville jeg vurdert anna bil
og under offroad kjøring blir du fort avhengig av lavserie

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#11 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 12:31

QUOTE(KapteinMike @ 10 Feb 2012, 12:29) <{POST_SNAPBACK}>
husker ikka hva hjula som de bruker på artic trucks heter.

men den 4x4 systemet, hvis det er slik såkaldt intelligent 4x4 som på nyere biler. ville jeg vurdert anna bil
og under offroad kjøring blir du fort avhengig av lavserie

Det er "ekte" 4x4 på denne med lavserie og diff-sperre etc.

#12 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 11 February 2012 - 00:28

Da kan jeg nevne at jeg har vert å snakket med dem på VW i dag og fikk opplyst at Amarok kommer med en 180HK'er med 8-trinns automat (hvorav tre avdisse er til lavgir) til sommeren. smile.gif
Kanskje unødvendig å si at deter nettopp denne jeg vil ha , hehe.

Driver bare å "leker" litt med utstyrslista nå og hva jeg skal ha med å ikke. Men det som er spikret er vertfall:

- Kufanger med 2stk. 9" Xenon ekstralys
- Stigtrinn
- Bøyle bak

Dog er jeg usikker på hjulvalg og dekk. Vet ikke helt hva som er mest praktisk ogsom ikke går så alt for mye på bekostning av utseendet.
Kunne tenkt meg å sett noen bilder av Amaroker med forskjellige størrelser på hjulene, men man synes det er vanskelig å finne.

Innebygd navigasjon har jeg aldri skjønt poenget med, og ville ikke engang ha dette i Audi'en. Mye bedre å kjøpe seg en TomTom på Elkjøp og bruke denne de fire gangene i året man trenger den.
Ellers så kan jeg ikke helt se hva jeg skulle trenge av utstyr med tanke på innventaret. Skinnseter er heller ikke aktuelt. Å betale 20.000,- for å trekke to stoler med skinn er ikke akkurat fristende.



#13 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 11 February 2012 - 08:26

QUOTE(KapteinMike @ 10 Feb 2012, 12:29) <{POST_SNAPBACK}>
husker ikka hva hjula som de bruker på artic trucks heter.

men den 4x4 systemet, hvis det er slik såkaldt intelligent 4x4 som på nyere biler. ville jeg vurdert anna bil
og under offroad kjøring blir du fort avhengig av lavserie


Arctic Trucks bruker Pro-Comp All-Terrain, Dick Cepek Radial M-C II og Chaparral AP Steel Radial-dekk.
Har selv kjørt på Pro-comp All-Terrain siden 2008. Både sommer og vinter. Helt greie dekk å kjøre på. De er stillegående og triller lett. tongue.gif
Ikke de som står på best på vinterføre, men jeg klarer meg greit. Det gjelder bare å huske litt av det en lærte på kjøreskolen om defensiv kjøring. Anbefaller egentlig å pigge og seipe dem om de kun skal brukes som vinterdekk. wink.gif
[font=Comic Sans Ms]

#14 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 18 February 2012 - 10:51

QUOTE(Bjerknez @ 11 Feb 2012, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Da kan jeg nevne at jeg har vert å snakket med dem på VW i dag og fikk opplyst at Amarok kommer med en 180HK'er med 8-trinns automat (hvorav tre avdisse er til lavgir) til sommeren. smile.gif
Kanskje unødvendig å si at deter nettopp denne jeg vil ha , hehe.

Så det er ikke egen mekanisk lavserie ?
Mulig jeg har en gammledags og feil oppfatning/ innstilling, men jeg har alltid vært skeptisk til elektronisk innkobling av ting som i mine øyne bør være mekanisk. Tenker da på bryter istedetfor spak for å koble ut og inn 4 hjulstrekk osv.

Og for å hjelpe deg med valget sitter det en 2,5DID 178hk i L200/ Triton tongue.gif laugh.gif


btv4x4.com


btv4x4.com


delta4x4.com


Det hjelper jo å registere bilen i et land hvor det er lov til å gjøre som man vil med det man eier.....

#15 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 18 February 2012 - 14:34

QUOTE(Gravel Seeker @ 18 Feb 2012, 10:51) <{POST_SNAPBACK}>
Så det er ikke egen mekanisk lavserie ?
Mulig jeg har en gammledags og feil oppfatning/ innstilling, men jeg har alltid vært skeptisk til elektronisk innkobling av ting som i mine øyne bør være mekanisk. Tenker da på bryter istedetfor spak for å koble ut og inn 4 hjulstrekk osv.

Og for å hjelpe deg med valget sitter det en 2,5DID 178hk i L200/ Triton tongue.gif laugh.gif



Det hjelper jo å registere bilen i et land hvor det er lov til å gjøre som man vil med det man eier.....

Om det er mekanisk eller ikke kan jeg ikke svare på, for dette vet jeg svært lite om smile.gif

Den L200 liker jeg egentlig ikek så godt. Den er langt fra så god å kjøre som Amarok og dessuten så ser en Amarok mye tøffere ut. L200 er sikkert god på mange områder, men den appelerer ikke veldig til meg egentlig.

Nå har jeg forresten begynt å sikle litt på Pajero igjen... Faen ta så vanskelig dette skal være da!

Pajero eller Amarok folkens???

#16 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 18 February 2012 - 18:09

Pest eller kolera?

Ekte firehjulsdrift og god framkommelighet? Bra kvalitet det, men holdbarhet er ikke nevnt.

Jeg ville skygget alle moderne biler om du skal ha solid bil. Minst mulig komponenter og digital styring opprettholder kvalitet med holdbarhet. Stiv framaksel gir deg mulighet for større akselvandring om du skal i terrenget. Moderne biler har delt aksling med elendig fjøringsvei og dette kompanseres med tractioncontroll og duppedingser som deler kraft ut til det hjulet med best grep.

Om utseendet teller i tillegg til framkommelighet ville jeg utvilsom sett på tradisjonelle biler som Wrangler eller defender. Det er biler som faller svært lite i pris og som er populære år etter år.

Valget er ditt.

#17 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 18 February 2012 - 18:56

QUOTE(lafterolf @ 18 Feb 2012, 18:09) <{POST_SNAPBACK}>
Pest eller kolera?

Ekte firehjulsdrift og god framkommelighet? Bra kvalitet det, men holdbarhet er ikke nevnt.

Jeg ville skygget alle moderne biler om du skal ha solid bil. Minst mulig komponenter og digital styring opprettholder kvalitet med holdbarhet. Stiv framaksel gir deg mulighet for større akselvandring om du skal i terrenget. Moderne biler har delt aksling med elendig fjøringsvei og dette kompanseres med tractioncontroll og duppedingser som deler kraft ut til det hjulet med best grep.

Om utseendet teller i tillegg til framkommelighet ville jeg utvilsom sett på tradisjonelle biler som Wrangler eller defender. Det er biler som faller svært lite i pris og som er populære år etter år.

Valget er ditt.

Man skal vel innrømme at jeg nok 90% av tiden vil oppholde meg på asfalterte veier, men vil nå ha en bil som treffer kategorien "den gylne middelvei".
Sikler som sagt mest på en Pajero 3.2L diesel med 200HK'er. Ikke akkurat en sprinter på veien, men den skal vist være sterk som en bjørn. Amarok er nok kanskje litt mer beregnet på mer veibruk enn pajeroen(?).

Skulle det bli en annen bil enn Amarok eller Pajero, så måtte det. evt. bli en Land Cruiser. Men sistnevnte er såpass dyre - selv som varebil - at de er foreløpig utelukket.

Land Rover har jeg hørt veldig mye negativt om med tanke på kvalitet, men skalinnrømme at dem ser tøffe ut. Jepp Wrangler er mer ett samleobjekt enn en brukanes verdagsbil, så den blir det nok heller ikke smile.gif