Gå til innhold



Foto

Hvilket 4x4 system (VW Amarok)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 02:51

Jeg ser AMarok blir levert med to forskjellige 4x4 systemer, og jeg lurer på om noen her kan forklare meg forskjellen på disse i praksis?
Altså jeg leser hva det står, men hvilken bør velges for best mulig fremdrift i ulent terreng og finnes det svake sider ved disse to?

Er det slik at jeg bør slå av 4x4 når jeg ikke trenger det for å ikke ødelegge noe?

Det står noe at man kanvelge mellom fast 4x4 eller innkoblbar 4x4 som også har lavserie. Det siste høres jo ut som det beste valget....

QUOTE
1. Her i landet vil Amarok bli tilbudt med to forskjellige systemer for allhjulsdrift; permanent 4Motion og innkoblbar 4Motion. Til tross for den velkjente 4x4-benevnelsen er likevel systemene helt annerledes enn på de firehjulsdrevne Transporter og Caddy som benytter en Haldexkobling.

2. Permanent 4Motion er utstyrt med en Torsen (Torque-Sensing) senterdifferensial med en 40/60 – 60/40-fordeling. Innkoblbar 4Motion har i utgangspunktet bakhjulstrekk, og hvor brukerne kan velge mellom ordinær 4x4 med låst senterdifferensial og 4x4 lavserie. Inn- og utkobling kan gjøres i fart og skjer enkelt ved hjelp av knapper ved siden av girspaken.


#2 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 08:18

Det permanente systemet er likt det som Audi har på sine quattro-modeller. Dvs åpen diff foran, TorSen i midten (justerer automatisk kraft bak-foran) og åpen diff bak med elektronisk brems. Ingen sperre.
Forklaringen på det innkoblbare kan nesten ikke være enklere; her har du låst senterdiff når systemet er innkoblet, dvs likt trekk foran og bak. I tillegg har du lavserie.

#3 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 08:42

QUOTE(iknutis @ 9 Feb 2012, 08:18) <{POST_SNAPBACK}>
Det permanente systemet er likt det som Audi har på sine quattro-modeller. Dvs åpen diff foran, TorSen i midten (justerer automatisk kraft bak-foran) og åpen diff bak med elektronisk brems. Ingen sperre.
Forklaringen på det innkoblbare kan nesten ikke være enklere; her har du låst senterdiff når systemet er innkoblet, dvs likt trekk foran og bak. I tillegg har du lavserie.

Takker for svar smile.gif

Men vil det si at man ikke bør kjøre med 4x4 hele tiden hvis man velger det innkoblbare systemet?

Sorry, men er helt grønn på dette området...

#4 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 09:07

Kan fint kjøre fulltime 4x4 på begge disse hele tiden.

#5 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 09:12

QUOTE(iknutis @ 9 Feb 2012, 09:07) <{POST_SNAPBACK}>
Kan fint kjøre fulltime 4x4 på begge disse hele tiden.

Men hva er da fordelene ved å ikke velge innkoblbart system hvor man også har lavserie?

Er vel ett ganske opplagt valg... eller finnes det også argumenter for å velge det andre?

#6 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 09:19

Dette står i brosjyren, men med fast 4x4 får man komfort-understell, dvs ikke de stiveste bladfjærene bak. Den blir da mer personbil og mindre pickup å kjøre på asfaltert vei.
I tillegg slipper mor på 60år å tenke på at hun må slå på 4x4'en om det er glatt ute. Lavserie har hun heller ikke bruk for.

#7 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 09:38

QUOTE(iknutis @ 9 Feb 2012, 09:19) <{POST_SNAPBACK}>
Dette står i brosjyren, men med fast 4x4 får man komfort-understell, dvs ikke de stiveste bladfjærene bak. Den blir da mer personbil og mindre pickup å kjøre på asfaltert vei.
I tillegg slipper mor på 60år å tenke på at hun må slå på 4x4'en om det er glatt ute. Lavserie har hun heller ikke bruk for.

Ahaa smile.gif
Takker og bukker smile.gif

Skal prøvekjøre en Amarok i dag, og jeg gruer meg til å få høre prisen etter at jeg har krysset av for kufanger m/ekstralys, stigtrinn, DEFA WarmUp, Bøyler og diverse annet snacks smile.gif
Men forløpig blir det bare noen uker med prøvekjøring av forskjellige biler, og jeg kan ganske sikkert si at det blir en av disse merkene:

VW Amarok 2.0TDI 163HK
Nissan Avatara 3.0D V6 231HK
Mitsubishi Pajero 3.2D 200HK

Pajero'en er klart dyrest av disse, men her får man en ganske heftig utstyrt bil for 530.000,- (litt over budsjett, men budsjetter er jo til for å sprenges, hehe)
Her har man en mer "riktig" bil i mine øyne, men ble som sagt ikke imponert over sittestillingen, og mangel på mulighet for å justere rattet i lengderettningen i en bil i den klassen synes jeg er merkverdig.

Nissan sitt "ess" er en kraftfull 3.0 V6'er med 231HK'er. Denne veier tungt hos meg, men hvis Amarok slår den på de fleste andre områder, så kommer den nok til kort vil jeg tro. Den koster jo også en god slump mer enn Amarok'en med denne motoren, men fortsatt 70.000,- mindre enn Pajero'en.

Amarok sitt "ess" er utseendet. Dette synes jeg er skikkelig råtass, og den parkerer de andre med tanke på utseendet. Den er også billigst i dette segmentet. Det eneste ankepunktet her er motoren. Skal som sagt teste denne i dag, og hvis motoren virker slapp, så blir nok Amarok'en satt til side i fordel for en av de to andre. smile.gif
Nå er jo ikke Pajero'en noen racerbil heller, men jeg annser Pajero som den beste av disse tre med tanke på fremkommelighet og bakkeklaring. Den har også stor innvendig plass (Varebil) i forhold til de to andre som kun har en liten plass bak førersetene som ikke er brukenes til stort mer enn handleposer.

Lasteplanet på en pickup kan jeg ikke se for meg kommer til å bli brukt veldig flittig fra min side.

#8 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 11:04

QUOTE(Bjerknez @ 9 Feb 2012, 09:38) <{POST_SNAPBACK}>
Lasteplanet på en pickup kan jeg ikke se for meg kommer til å bli brukt veldig flittig fra min side.


Nei, bikkja vil du sikkert ha med inni. Men trikset for å benytte planet er innlegg av plast og lakkert topp til planet i bilens farge.
Da blir det omtrent som et veldig romslig bagasjerom.

Vær obs på at Møller er svindyre på ekstrautstyr og spesielt montering av dette. Siden du holder til på det sentrale østland ville jeg sjekket andre alternativer også.


#9 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 11:23

QUOTE(iknutis @ 9 Feb 2012, 11:04) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, bikkja vil du sikkert ha med inni. Men trikset for å benytte planet er innlegg av plast og lakkert topp til planet i bilens farge.
Da blir det omtrent som et veldig romslig bagasjerom.

Vær obs på at Møller er svindyre på ekstrautstyr og spesielt montering av dette. Siden du holder til på det sentrale østland ville jeg sjekket andre alternativer også.

Innlegg av plast er tatt med, men bilen blir ikke spesielt vakker med lakkert topp synes jeg. Har uansett ikke bruk for den plassen i særlig grad, så ikke noe krise.

Skal se om jeg blir noe klokere etter prøvekjøringen av Amarok'en i dag smile.gif

#10 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 19:05

Da har jeg prøvekjørt Amarok, og må si jeg ble imponert over sittestillingen. Jeg satt helt perfekt i denne bilen. Alt stemte, bortsett fra kanskje en ting, og det var motoren.
Bilen jeg kjørte hadde manuell gir (2.0TDI 163 HK'er) men virket ikke akkurat veldig pigg synes jeg.

Jeg syntes også den støyet en del og spesielt når man dro på litt.

Bortsett fra disse to ankepunktene så var bilen perfekt.

Men ble ikke akkurat så veldig mye klokere...

Bilen jeg kjørte var en 2010 mod som hadde gått 15.000km. Er det Common Rail i disse?
Bare lurer forjeg syntes støyen var litt sjenerende ved høyere turtall. Skikkelig såkalt dieselknakking...

Uff.. skal ikke være lett detta, hehe.

#11 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 19:23

Er commonrail Diesel med 2 turboer i 163hestern.
Velger du innkoblbar 4wd kan du IKKE kjøre med 4hjulstrekk på hardt underlag (asfalt/grus etc) ellers sliter du mye dekk og drivaksler ryker etterhvert.
Begge bilene har knapp for diff. sperre bak, og som sagt, den med innkoblbar 4wd har lavserie i tillegg.


Edit: Støynivået er bedret betraktelig på 2011/12 modellene. Velger du highline er den enda bedre støydempet.

Edited by Audiot, 09 February 2012 - 19:24.


#12 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 21:33

QUOTE(Audiot @ 9 Feb 2012, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
Er commonrail Diesel med 2 turboer i 163hestern.
Velger du innkoblbar 4wd kan du IKKE kjøre med 4hjulstrekk på hardt underlag (asfalt/grus etc) ellers sliter du mye dekk og drivaksler ryker etterhvert.
Begge bilene har knapp for diff. sperre bak, og som sagt, den med innkoblbar 4wd har lavserie i tillegg.


Edit: Støynivået er bedret betraktelig på 2011/12 modellene. Velger du highline er den enda bedre støydempet.

Okay, for jeg synes bilen oppførte seg litt rart ved full sving når 4x4 var på vedkjøring på asfalt.
Men nå vet jeg jo det smile.gif

Har du link til kilder som sier at støynivået på motorene er mindre på 2011/2012 modellene?
Ikke for å være frekk altså, men jeg synes dette er ganske vesentlig, så derfor vil jeg gjerne hadet svart på hvitt, hehe.

No fence!


#13 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 12:51

QUOTE(Audiot @ 9 Feb 2012, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
Velger du innkoblbar 4wd kan du IKKE kjøre med 4hjulstrekk på hardt underlag (asfalt/grus etc) ellers sliter du mye dekk og drivaksler ryker etterhvert.

Umm nei. Det er låst senterdiff på modellen med innkoblbar 4x4, men sålenge du kjører samme dekkdim foran og bak er systemet dimensjonert for å tåle det.
For å sitere et annet innlegg på forumet ang det å kjøre med låst senterdiff på asfalt:
"Så lenge du kjører på slett vei rett frem og med like store hjul, og lik slitasje på alle 4 er ikke dette noe særlig stor slitasje å snakke om.
Kjører du derimot med forskjell i rulleomkrets vil dette påta betraktelig, og slite på både forakselkryss, drivakselkryss og også kjede i fordelingskasse.

Inkopling av 4x4 er ment på alt fra snø/is til regnvåt vei. "

På den andre siden: hvorfor skal man koble inn 4x4 når man kjører med sommerdekk på bar asfalt.

QUOTE(Bjerknez @ 9 Feb 2012, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Har du link til kilder som sier at støynivået på motorene er mindre på 2011/2012 modellene?
Ikke for å være frekk altså, men jeg synes dette er ganske vesentlig, så derfor vil jeg gjerne hadet svart på hvitt, hehe.


Baard Christiansen - produktsjef hos Møller. Det er byttet pakninger rundt dørene, samt noen skruer rundtomkring som på første modellene ikke var rustfrie, og endel annet pjakk.
Nytt av 2012 er også at man kan bestille den med 8-trinns automat (tre første girene er lavserie) og at den blir produsert i den nye fabrikken i Hannover, og ikke i Argentina.

#14 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 12:54

QUOTE(iknutis @ 10 Feb 2012, 12:51) <{POST_SNAPBACK}>
Baard Christiansen - produktsjef hos Møller. Det er byttet pakninger rundt dørene, samt noen skruer rundtomkring som på første modellene ikke var rustfrie, og endel annet pjakk.
Nytt av 2012 er også at man kan bestille den med 8-trinns automat (tre første girene er lavserie) og at den blir produsert i den nye fabrikken i Hannover, og ikke i Argentina.

Dette høres spennende ut!! smile.gif

Må sende en mail til forhandler og få dette bekreftet, for da skal jeg ha automat smile.gif

#15 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 16:45

QUOTE(Bjerknez @ 9 Feb 2012, 21:33) <{POST_SNAPBACK}>
Okay, for jeg synes bilen oppførte seg litt rart ved full sving når 4x4 var på vedkjøring på asfalt.
Men nå vet jeg jo det smile.gif

Har du link til kilder som sier at støynivået på motorene er mindre på 2011/2012 modellene?
Ikke for å være frekk altså, men jeg synes dette er ganske vesentlig, så derfor vil jeg gjerne hadet svart på hvitt, hehe.

No fence!

Støynivået på motoren er ikke endret, men selve bilen er bedre støyisolert.


QUOTE(iknutis @ 10 Feb 2012, 12:51) <{POST_SNAPBACK}>
Umm nei. Det er låst senterdiff på modellen med innkoblbar 4x4, men sålenge du kjører samme dekkdim foran og bak er systemet dimensjonert for å tåle det.
For å sitere et annet innlegg på forumet ang det å kjøre med låst senterdiff på asfalt:
"Så lenge du kjører på slett vei rett frem og med like store hjul, og lik slitasje på alle 4 er ikke dette noe særlig stor slitasje å snakke om.
Kjører du derimot med forskjell i rulleomkrets vil dette påta betraktelig, og slite på både forakselkryss, drivakselkryss og også kjede i fordelingskasse.

Inkopling av 4x4 er ment på alt fra snø/is til regnvåt vei. "

På den andre siden: hvorfor skal man koble inn 4x4 når man kjører med sommerdekk på bar asfalt.

Har du noen gang kjørt Amarok med innkoblbar 4wd på asfalt? Den bryter skikkelig ved sving. Fabrikken har også sendt ut skriv om at garanti på dekk/drivaksler ikke gjelder om det er kjørt med 4wd på asfalt. Kan finne fram TPI nummer på mandag.

#16 Bjerknez

Bjerknez

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 23:59

Kan bekrefte det Audiot sier her. Ved feks. full sving på asfalt med 4x4 påslått, så virker det som om bilen blir bremset. Akkurat som om julene subber borti noe. Men har ikke merket dette i fart.

#17 iknutis

iknutis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 13 February 2012 - 09:45

QUOTE(Audiot @ 10 Feb 2012, 16:45) <{POST_SNAPBACK}>
Har du noen gang kjørt Amarok med innkoblbar 4wd på asfalt? Den bryter skikkelig ved sving. Fabrikken har også sendt ut skriv om at garanti på dekk/drivaksler ikke gjelder om det er kjørt med 4wd på asfalt. Kan finne fram TPI nummer på mandag.


Yep, ca 50 mil ifjor sommer. Merket ingen forskjell på bilens oppførsel når jeg skiftet mellom 4x4 og rwd. Kjørte da på helt vanlige norske veier (Molde-Kristiansund-Oppdal m/retur), og opplevde aldri full sving langs veien.
Det er her ikke snakk om å snu på femøringen, men å kjøre bilen normalt langs veien.

Edit:
Legger til at det var tørr asfalt Molde-Kristiansund, men begynte å regne etter dette så asfalten var våt derfra. Bilen var stiv og "pickupaktig" i fjæringen (heavy duty fjæring bak), men jeg knyttet ikke det til 4x4 systemet.
Bør vel kanskje ut ifra det du skriver om garanti, omtale dette som part-time 4x4 heretter.

Edited by iknutis, 13 February 2012 - 09:54.


#18 jonsa

jonsa

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 23 February 2012 - 11:26

QUOTE(iknutis @ 13 Feb 2012, 09:45) <{POST_SNAPBACK}>
Yep, ca 50 mil ifjor sommer. Merket ingen forskjell på bilens oppførsel når jeg skiftet mellom 4x4 og rwd. Kjørte da på helt vanlige norske veier (Molde-Kristiansund-Oppdal m/retur), og opplevde aldri full sving langs veien.
Det er her ikke snakk om å snu på femøringen, men å kjøre bilen normalt langs veien.

Edit:
Legger til at det var tørr asfalt Molde-Kristiansund, men begynte å regne etter dette så asfalten var våt derfra. Bilen var stiv og "pickupaktig" i fjæringen (heavy duty fjæring bak), men jeg knyttet ikke det til 4x4 systemet.
Bør vel kanskje ut ifra det du skriver om garanti, omtale dette som part-time 4x4 heretter.

Ingen skikkelige 4 hjulstrekk biler med låst senterdiff og fordelingskasse bør kjøres med dette innkoblet på tørr/hardt underlag.
Hvis det gikk bra å ta full sving på den du kjørte uten å kjenne noen form for bryting, så var det endten den med bare vanlig 4motion du hadde eller så var det allerede brytet noen akslinger...

#19 Lettrus

Lettrus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 187 Innlegg:

Posted 23 February 2012 - 12:12

QUOTE(jonsa @ 23 Feb 2012, 12:26) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen skikkelige 4 hjulstrekk biler med låst senterdiff og fordelingskasse bør kjøres med dette innkoblet på tørr/hardt underlag.
Hvis det gikk bra å ta full sving på den du kjørte uten å kjenne noen form for bryting, så var det endten den med bare vanlig 4motion du hadde eller så var det allerede brytet noen akslinger...


De som lurer på hvordan et slikt tretthetsbrudd kan ta seg ut (kjøring med låst senterdiff på tørt føre) kan for eksempel titte her http://rubicon-trail...eline-bind.html eller google "driveline windup". Mye dyrt der.

#20 Mc_herreington

Mc_herreington

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 25 February 2012 - 11:43

Har selv en amarok med innkoblar 4 hjulsdrift. Så lenge du husker å slå den av når du skal parkere, rygge osv. samt på tørr asfalt ( da vil du jo ikke bruke den uansett ) er det ikke problem. Du merker fort på bilen når du må bruke bakhjulsdrift. Å kjøre på typisk norsk landevei med vekslende føre er det ikke noe problem å kjøre 4 hjulsdrift, dette er en moderne bil som du ikke trenger å være redd for å kjøre istykker fordi du glemte å slå av 4 hjulsdriften, du vil merke ubehaget lenge før bilen bryter sammen smile.gif