Dette står i brosjyren, men med fast 4x4 får man komfort-understell, dvs ikke de stiveste bladfjærene bak. Den blir da mer personbil og mindre pickup å kjøre på asfaltert vei.
I tillegg slipper mor på 60år å tenke på at hun må slå på 4x4'en om det er glatt ute. Lavserie har hun heller ikke bruk for.
Ahaa
Takker og bukker
Skal prøvekjøre en Amarok i dag, og jeg gruer meg til å få høre prisen etter at jeg har krysset av for kufanger m/ekstralys, stigtrinn, DEFA WarmUp, Bøyler og diverse annet snacks
Men forløpig blir det bare noen uker med prøvekjøring av forskjellige biler, og jeg kan ganske sikkert si at det blir en av disse merkene:
VW Amarok 2.0TDI 163HK
Nissan Avatara 3.0D V6 231HK
Mitsubishi Pajero 3.2D 200HK
Pajero'en er klart dyrest av disse, men her får man en ganske heftig utstyrt bil for 530.000,- (litt over budsjett, men budsjetter er jo til for å sprenges, hehe)
Her har man en mer "riktig" bil i mine øyne, men ble som sagt ikke imponert over sittestillingen, og mangel på mulighet for å justere rattet i lengderettningen i en bil i den klassen synes jeg er merkverdig.
Nissan sitt "ess" er en kraftfull 3.0 V6'er med 231HK'er. Denne veier tungt hos meg, men hvis Amarok slår den på de fleste andre områder, så kommer den nok til kort vil jeg tro. Den koster jo også en god slump mer enn Amarok'en med denne motoren, men fortsatt 70.000,- mindre enn Pajero'en.
Amarok sitt "ess" er utseendet. Dette synes jeg er skikkelig råtass, og den parkerer de andre med tanke på utseendet. Den er også billigst i dette segmentet. Det eneste ankepunktet her er motoren. Skal som sagt teste denne i dag, og hvis motoren virker slapp, så blir nok Amarok'en satt til side i fordel for en av de to andre.
Nå er jo ikke Pajero'en noen racerbil heller, men jeg annser Pajero som den beste av disse tre med tanke på fremkommelighet og bakkeklaring. Den har også stor innvendig plass (Varebil) i forhold til de to andre som kun har en liten plass bak førersetene som ikke er brukenes til stort mer enn handleposer.
Lasteplanet på en pickup kan jeg ikke se for meg kommer til å bli brukt veldig flittig fra min side.