Jons F250
#1
Posted 25 February 2012 - 22:20
som regel når man kjøper en bil... så ser jo bilen feilfri ut og alle småfeil skal gå fort å fikse!
men, det har seg jo som oftest slik at det er litt flere feil, og det blir flere med tiden, og det som skulle gått fort å fikse, tar som regel et vondt år å få fiksa!
så, det har skjedd nok oppgjennom tidene
hvis ikke, så har man ikke nok kjærlighet til den bilen man skal kjøpe! (kjærlighet gjør blind vet dere:P)
så inntil solen står opp i morgen, og jeg kan begynne å demontere fronten, kan jeg sitte her å dikte opp litt
og slik så gliset ut rundt di tidere jeg kjøpte den
den er ganske stiv, det merkes i humper, og en del av sjarmen, men som dere kan se er nesten hjula i lik høyde i forhold til fronten på hver siden, det er nesten bare ramma som flekser :
#2
Posted 25 February 2012 - 22:59
hele det grå feltet på innsiden av lista og framover var kutta ut, men nå sveisa igjen og lagt på noe guffelure
sveisa tilsvarende stort felt på motsatt side, + litt lenger bakover og mot A stolpen.
deretter pussa jeg ned hele gulvet inni hytta
for å så sparkle(kjemisk metall),grunne det hele, litt hammerlakk oppå der, og til slutt et lag med asfaltmatter i hele hytta, fra torpedovegg og helt til vinduene bak i hytta.
Edited by jon_f250, 25 February 2012 - 23:13.
#3
Posted 25 February 2012 - 23:39
det var i grunn ganske lett å få av, bare av med noen bolter mellom planet og ramma, dieselpåfyllinga og skru av baklyktene.
hele undersiden ble tatt med roterende stålbørste på vinkelsliper!
tips: bruk beskyttelse, helst heldekkende maske og heldekkende klær, og seff briller, gjerne også åndedrettsvern
rust i lungene og ståltråder som må trekkes ut av nesa med kraft er ikke kult!
etter det meste av rust ble tatt, litt kråkesveis, men det holder...
etter grunning:
ble det lagt på et saftig lag med hammerlakk førsidene fikk noen asfaltmatter, som utrolig nok har sotti der på innsiden ganske lenge av bare limet, på delvis masse grus
dette for å unngå den stygge "plåt" lyden i alle dompler bortover:.
tok også å sveisa inn en ny hjulbue på ene siden, og anser planet nå som veldig rustfritt på undersiden... innsiden av planet, får også en nytt lag med lakk og noen nye lastestropp fester på toppen av hjulbuene
i samme slengen tok jeg å la på et fint lag med rustbeskyttelse på ramma bak hytta:
før:
etter:
Edited by jon_f250, 25 February 2012 - 23:45.
#4
Posted 26 February 2012 - 00:05
heve opp ræva og sette på bukker
rulle ut gamle bakaksel
deretter hjulbytte, og rulle på plass ny aksel
gjort på en kjapp økt hvis du har alt tilgjengelig
#5
Posted 26 February 2012 - 00:22
da alle ledninger jeg har hatt opp har vist tegn til soting og ikke hyggelige å holde på med i det hele tatt, så blir det nærmest umulig å få kontakt eller lodde på noe på gamle skittne kordeller
RABS sensoren måtte spleises sammen litt da den hadde irra i stykker midt inne i ledningen
og uten den funker RABS'en dårlig
blinklysbryteren er også litt shifty.... men fikk mygla til en liten fix... så det er blinklys i en evt kontroll
men fint om noen kan minne meg på å bytte hele snart
og skulle du være så uheldig å brenne en fuse-link en gang... som tilfeldigvis skulle være hovedsikringen også... så er det noe jævlig dritt å finne ut av
men splitter man opp og finner disse:
sitter på høyre innerskjerm så skulle det være en smal sak å bytte, men anbefaler da å sette inn sikring av typen som er lett å bytte ut
jeg satt inn noen sikringer med masse flate til å skru fast, og man kan bare legge inn masse forskjellige sikringer for å øke sikringen, på min trengte jeg 2*100amp
#6
Posted 26 February 2012 - 01:03
først skulle jeg tette lekkasje fra huset til fordelerpumpedrevet, og resultatet ble i grunn bra og tett, fikk gjort litt kosmetiske oppgraderinger også:
det så jo ganske skittent ut til å begynne med
og etter litt lakkeringa av deler skulle det på plass igjen
og etter 2 tetninger senere i fødepumpa div svetting
skulle jeg "bare" til å skifte glødeplugger, kom en stygg overraskelse da den ene pluggen satt igjen nedi toppen... og ville ikke ut
da måtte vi av med hele toppen
mens man ikke har vært så mye borti det før, og prøver å unngå å demontere masse unødvendig, går det sakte framover, men det gikk i alle fall framover
men den 40kg tunge toppen er ikke så legge å få løfta ut og inn oppi motorrommet:P
og til slutt var det å få ut forkammeret, noe som gikk veldig knirkefritt
det datt nærmest ut med litt knakking gjennom dyse-hullet og en dor.
så var det å rense både forkammer og forkammerforing
og nå lekker motoren som en sil igjen, bilen er avskilta, og venter på økonomi til å starte på overhaling av hele motoren, det meste kort av å slipe opp veiv og det grøvste (om ikke helt nødvendig, men tror det er i ganske grei stand)
Edited by jon_f250, 26 February 2012 - 01:04.
#7
Posted 26 February 2012 - 17:25
det har gått litt langtsomt, men ikke saktere enn forventet
men er mye tull og tøys å rote seg gjennom
men når fangeren var tatt av begynte ting å gå litt raskere
når det meste av griller og diverse var fjerne så var det lettere å komme til allevis med diverse skruer her og der til braketter, radiator osv
har etter dette også tatt ut radiatoren, tappa for kjølevæske (naturligvis) og fjernet litt ledninges nett
er så kjekt når man finner ut at slike rare ledningstomper som har loggi der lenge og aldri fonni ut av hva er til bare er jorda i andre enden og egentlig ikke har noen funksjon i det hele tatt
kommer nok også til å benytte meg av sjansen til å ta vekk litt brune flekker jeg har oppdaget og freshe opp litt dårlig lakk, noe som er tusen reiser enklere når man sitter med delene i hånda i stede for demontert nedi mørke, trange utilgjengelige rom
nå gjenstår vel bare å får bort det meste fra skjermene så jeg kan skru av fronten og komme enkelt til motoren... oppdatering kommer når jeg har gjort noe mer:P
#8
Posted 26 February 2012 - 20:58
#9
Posted 26 February 2012 - 21:06
fortsett slik med mange bilder
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
#10
Posted 26 February 2012 - 21:14
spart meg for mange arbeidstimer oppgjennom
dessuten er det jo superenkelt med Google Picasa, bare dra bildene på dataen rett over i nettleseren så velge at de kan vises også bare sier du hvilken størrelse du skal dele det på også får du en link å legge inn
#11
Posted 27 February 2012 - 17:53
men grunnet dårlig vær, begynte jeg med litt behandling av deler som allerede er tatt av
gnukka og gnidde litt på "krommen" rundt lyktene, hjalp ikke uhyre mye, men fortsatt ganske greit
tok også å pussa ned og grunna festebrakettene til fangeren (det er vel totalt 3 "braketter" på hver side for å feste fangern )
det så slik ut:
før og underveis:
grunna/lakkert:
ikke verdens beste resultat, men så mye hyggeligere å holde på når det er rene deler uten noe rust.
de røde skal også få et nytt lag med lakk, da jeg klarte å sprute litt grunning bortpå de etter de var lakka
#12
Posted 28 February 2012 - 17:14
fikk tatt av hele fronten så det er god plass til å ta ut motoren
det kan aldri bli for enkelt å skru, derfor gjør jeg det det kan for at det skal bli enklere... bedre det enn å stå å banna å sverte over filleting
de orange posene på bilde over er forresten bare 2 av veldig mange, noen skruer og bolter herfra og derfra, liten lapp oppi som det står hvor de hører hjemme
zip thight, og voila! mye lettere å skru alt sammen igjen istede for å lete oppi ei balje fylt med skruer, bolter og muttere som du ikke har peiling på hvor hører hjemme;P
greit å huske hvor noe av elektronikken skal også, ettersom jeg har skjøvet tilsides hele elnettet i motorrommet og trykka det oppi en pose som ligger halvveis under bilen:P
#13
Posted 29 February 2012 - 09:54
det er da en Ford F250 fra 1989, med noe om bygd front, tidlig 80
det sitter en 7,3 IDI maskin i motorrommet
har satt på 33x12,5x16 a/t dekk
4x4 med manuelle låsehubs på frontaksel
og Borg Warner fordelerkasse
Ford Integral Carrier 10,25 bakaksel, 4.10 utveksling (skulle gjerne bytta til 3,55)
det er CruiseControl
ZF 5 42 gearkasse, 5 trins manuell med 0,77 overdrive
Edited by jon_f250, 29 February 2012 - 09:55.
#14
Posted 29 February 2012 - 11:47
#15
Posted 29 February 2012 - 15:32
det er i hovedsak cruising-turtallet jeg vil få ned
dessuten er det jo ikke noe stress å bare skru tilbake heller
og 35" dekk blir vel litt vel når det subber allerede med mine 33" ved sving
gidder ikke få ENDA dårligere svindradius, er så vidt jeg klarer å kjøre en sirkel rundt jorda
#16
Posted 01 March 2012 - 21:31
men, fikk lagd meg et "spesialverktøy" til å holde fast remhjulet så fikk av visko-vifta i alle fall
det begynte med et stykk overrustent vinkeljern, og ble til et rimelig ålreit spesialverktøy til demontering av vifta;P
eneste var jeg satt muttern på feil side, så den kræsja litt i viftebladene, men fikk løsna og da gikk det greit, men skal sveise på fast på andre siden før jeg får brukt for det igjen:P
i dag har jeg tatt bort innerskjermene, løsna begge eksosmanifoldene, tatt vekk A/C anlegget og skrudd vekk de bakre jordingene til toppene
har også demontert vannpumpa, fordelerpumpa, fødepumpa, skrudd ut det fremre fest til oljekjøleren, og alle øvrige ledninger og slanger, inklusive retur fra dysene
eneste er nå da å skru løs girkassa og støtte opp den, deretter motorfestene og løfte ut hele klædden
og mens vi har delene av, benytter jeg sjansen til å ta et lite syrebad på "termostathuset" og "radiatorslange-røret" på andre siden:P
de blir jo helt rene, men er ikke helt ferdig, så skal få ligge over nattan til å ta bort all rust =)
det beste er at da blir de også helt rustfrie invendig i røra og ser ikke bare pene ut på utsiden
men klarte å pirke ut kula til "bypasskanalen" (tror jeg dem kaller det i fordboka) i termostathuset (første bilde, hullet til høyre)
noen som har noe kjennskap til hva slags problemer det kan skape?
Edited by jon_f250, 01 March 2012 - 21:34.
#17
Posted 07 March 2012 - 21:20
så har gått litt jevnt og trutt siden det
men, fikk kjøpt meg et supert nytt motorstativ, med snurr og "skruebrett" bak (i går)
fikk også tatt å pussa litt over dysene, de har jo ikke stått i lenge, men var rustne allerede! så hvis du skal bytte dyser noen gang, ta å sleng på litt klarlakk eller motorplast som jeg brukte, så skulle du slippe det;P
her ligger dysene ferdig pussa og "lakka", viktig å dekke til med tape eller noe på de viktige stedene (dysespissen, anleggsflate for kobberpakning, retur og gjenger/trykk inn på toppen
fikk i dag dratt med meg noe slike "justeringsskruer for frontlyktene"
det trengtes da de gamle var rusten og philipsskruene herpa i stykker, kjøpte like gjerne 2 ekstra, så jeg har tilfelle rottefelle
#18
Posted 10 March 2012 - 22:13
motoren er nå ute av bilen og inni garasjen
som godt synlig har det vært noe lekkasjer her ja, hele motoren og traversen under er enda værre
tok og bare skrapa av litt av det tjukke laget med oljedritt som lå på og det ble en fin liten haug
jeg tok å høytrykkspylte den godt før jeg satt den inn, men det klarer alltids å lure med seg litt olje og kjølevæske inn på det "fine" betonggulvet til han far:P
har også tatt av toppene for at den skal tørke litt fortere og for å fjerne de literne med vann som lå i alle sylindrene etter vaska
neste på agendaen når er å få tatt ut veiv og kam for å sjekke tilstand og vite hva som må bestilles...
skal bli godt å få rensa den innvendig også =)
#19
Posted 11 March 2012 - 16:36
har i dag tatt u alle stemplene, oljepumpa og hydrauliske løftere
løsna veivmutter og dratt av svingningsdemperen (harmonic balancer)
mitt hjemmelaga spesialverktøy til remhjul og svingningsdemper
passer som hånd i hanske, og fungerer som gull, kunne bruke det til remhjulet på svingningsdemperen også, for å holde igjen til veivmutteren.
det er relativt kraftive råder og veiv
bare veiva veier 40kg, så det er et prosjekt bare man skal snurre motoren rundt
og for enkelhetsskyld, står skrifta/merking på rådene alltid ut i blokka mens andre siden er blank
har ikke fått besiktiget tilstanden til råder og veiv veldig, men har lagt merke til at det er noe slitt på rådene (fargeforskjell på overflaten noen små steder, men ser ubetydelig ut uten at jeg har studert nøye)
Edited by jon_f250, 11 March 2012 - 16:37.
#20
Posted 08 April 2012 - 19:01
har vært sløv med å ta bilder i det siste, og har stoppet opp litt i påska, skjønner ikke hvorfor
når jeg har så mye jeg kan gjøre som ikke koster noe og ikke trenger nye deler for å gjøre:P
men har nå fått gjort litt!
fått plukka ut ventilene i toppen, og det var ikke et veldig hyggelig syn
alle innsugsventilene var av dette syn, på det værste 3mm med sotlag/koksing:
ganske så nedsota eksosporter, og nedsaus innsugsporter:
men det har blitt vaska og pussa bort, så skal lufta få ny god gli gjennom portene igjen
har også fått vaska ned og lakka opp litt blokk, og diverse deler:
og overgangen/startmotorbraketten mellom motor og girkasse:
skal selvfølgelig pusse vekk all overflødig lakk på pakningsflater før montering, men det tror jeg ikke det er noe hastverk med!
har også begynt på å pusse ned ramma forran hytta, da denne var litt rusten, så skal få bort så mye som mulig. deretter blir det grunning og lakking med hammerlakk
alt med pensel, da det er pettimetrisk å drive med sprøyte der.
skal også benytte muligheten mens alt er så ribba å ta å gå over frontakselen litt, da den trenger litt kjærlighet
det meste av styrestag skal også bli oppgradert, (bortsett fra det allerede bytta ut)
den ene indre festebraketten til akselen var sprekt!
vet ikke når det har skjedd, men en stund etter jeg kjøpte bilen fant jeg ut at de fleste av boltene til brakettene ikke var skrudd fast, bare hang oppi hølet sitt
så da er det flaks når man har "ny" brakett!
det skal litt til for å sprekke en sånn brakett!
skal være flinkere til å oppdatere i fremtiden!
da jeg har noen nye deler på plass: rådelager, rammelager, nye støtstenger
manger bare å få tak i en fin honebørste!
noen som vet om noen steder som selger fine honebørster?
feks av typen
Edited by jon_f250, 08 April 2012 - 19:03.