Gå til innhold



Foto

Endelig er ekstralysene påmontert!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 16:13

Har lett lenge etter firkantede hellalys på nett, liker ikke disse nye ovale så jeg ville ha old style. Det viste seg at min lokale Hellanor hadde slike på lager og skulle "kvitte" seg disse gamle Jumbo 220ene, jeg kjøpte det de hadde på lager!:)

Men jeg har monter to i første omgang for å se hvordan det ser ut på bilen, mulig jeg setter to under skiltet også, forutsatt at jeg finner praktisk måte å sette ekstra støtte stag til metall da hele fronten mer eller mindre er av plastikk...

Gjenstår å sette strøm til dem, men det tror jeg jeg setter bort til noen som kan det...

bilde_4.JPG


#2 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 23:31

Noen som har erfaring med forskjellige pærer? Er det mulig å bruke HID i så grunne reflektorer? Eller er det konvensjonelle som fungerer best?
LED er vel ikke sterkt nok... enda?

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 March 2012 - 00:52

De lyktene passet godt til bilen. Har selv kjøpt 4 stk jumbo lykter som jeg vurderer å ha på takgrinden i front. Hadde der planer om HID, så fint om du vet om det ikke funker pga dybder i lyktene.

#4 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 05 March 2012 - 12:20

QUOTE(Chevy-LPG @ 5 Mar 2012, 01:52) <{POST_SNAPBACK}>
De lyktene passet godt til bilen. Har selv kjøpt 4 stk jumbo lykter som jeg vurderer å ha på takgrinden i front. Hadde der planer om HID, så fint om du vet om det ikke funker pga dybder i lyktene.


Hei og takk for tilbakemelding, på en så boksete bil som GV hadde det blitt litt rart med ovale eller runde, spesielt når jeg har valg å ikke montere kufanger... Bilen har mange detaljer og vinkler i front og da syntes jeg boks lykter passet best...

Jeg forhørte meg om HID i disse og en av dem som skal kunne litt om slikt sa at det er rett og slett ikke plass bak reflektor, HID pærene er visst laget for å sitte i hovedlyskastere der det ofte kun er ei gummi hette, ikke hardplast som i ekstralysene... Men si i fra om du finner en løsning!:)

#5 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 00:40

Da er Xenon kit 55W med CanBus ballaster kjøpt, kittet har relativ lav profil bak selve festeplaten (1.2cm) for pærene men noe modifikasjon må jeg regne med.
Kittet kjøpte jeg hos racespec.no
http://bit.ly/zskW9H

Løsning 1: Hull bak på 25mm der kabler og det 70mm for lange bakstykket for pæren kan komme ut, kittet hadde bra gummiforing for akkurat denne løsningen.

Løsning 2: Varme opp plastikken i bakstykket huset og presse det ut en cm for å bruke orginal kabelhull. Må bare sjekke hvor fleksibel PP-GF 30 plastikken er først, ser ut fra datablad at det er fullt mulig å varme dette opp til rundt 150 grader og skyve plastikken ut med et varmt jern. Burde holde med 200 graders varmepistol.

De stylingglade truckkerne har visst manipulert Hella hus for xenon montering lenge!:)
http://www.berglitru...ic.php?p=749069

Jeg skal begynne å ta bilder for dokumentasjon...

Moro!:)

#6 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 08 March 2012 - 17:28

Steg 1 borr et 25mm stort hull, senter finner du ved å se etter en plastikk runding som du ser hvis du legger reflektor over plastikkrammen og bruker et sterkt lys for å se bunn av plastikkramma.
bilde_1.JPG

Tre ledninger og dra gummiforingen over hullet så det blir tett.
bilde_2.JPG

Xenon pære på plass!:)
bilde_3_1.JPG

Da gjenstår å montere ballastene og bryter i konsollen, så litt kabling...

#7 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 10 March 2012 - 17:24

Stresstesting av lampene i dag, gleder meg til det blir mørkt!:)

Xenon testing

#8 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 10 March 2012 - 18:06

Ble knall det biggrin.gif

#9 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 10 March 2012 - 21:58

Fikk tatt en liten kjøretur, passerte Politiskolen på Sæter for å se om de reagerte!:)

Testtur.

#10 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 10 March 2012 - 21:59

QUOTE(Dæng @ 10 Mar 2012, 18:06) <{POST_SNAPBACK}>
Ble knall det biggrin.gif

Takk, må si det har tatt tid og vært litt slit å få det på plass någenlunde fastskrudd og sikkert.

#11 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 01:38

Har lyst på det selv til Tahoe'en. Men er litt usikker, på hvordan jeg skulle ha gjort det.

#12 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 10:53

QUOTE(Dæng @ 11 Mar 2012, 01:38) <{POST_SNAPBACK}>
Har lyst på det selv til Tahoe'en. Men er litt usikker, på hvordan jeg skulle ha gjort det.


Universalplate for å sette bak skiltet, støttestag to strømtyver på biltema, pluss et xenon kit så er du godt i gang, skal du ha Hella 220 må du borre opp dem bak for å få plass, men det var fort gjort...

En veldig enkle måter å få xenon lykter på bilen er å kjøpe Torshov Bilrekvisitta sine store runde bøtter med ballast og alt inkludert i huset til 999 pr stk, de bygger endel bakover så du må sjekke først om de passer. Finner ikke disse kasterne i nettbutikken, men jeg var å så på dem i går i butikken, hadde spart meg endel jobb...

#13 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 17:23

Hmm. Må ta og tenke litt mer på det der. For det er veldig aktuelt. Eneste, er hvis BT stopper meg, da blir det jo problemer..

#14 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 18:44

QUOTE(Dæng @ 11 Mar 2012, 17:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm. Må ta og tenke litt mer på det der. For det er veldig aktuelt. Eneste, er hvis BT stopper meg, da blir det jo problemer..


Jeg er litt usikker på dette med BT, det er lov å montere ekstrakastere på bilen, det er lov å bruke xenon i ekstrakastere, ingen krav når det gjelder langlys, bare nærlys xenen, der er det umulig å ettermontere, må ha spylere og servo på pæra for å justere høyde etc.

Det eneste shady her er at det ikke er lov å putte xenon pærer i halogen reflektorer, og gitt lov lux verdi har bilen allerede passert med orginale pærer. Jeg vet ikke hvor nazi BT er på akkurat konvertering av halogen til xenon?

Den som blir stoppa får se!

#15 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 19:09

Hvordan kan man se forskjellen på en halogen- og xenonreflektor?

Edited by mengis, 11 March 2012 - 19:09.


#16 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 21:07

QUOTE(mengis @ 11 Mar 2012, 19:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan kan man se forskjellen på en halogen- og xenonreflektor?


Står på glasset, på mine står det HR altså er det ikke lov å ha Xenon i mine lykter. Men Hella 320 Jumbo har DR og skal bruke xenon pærer. Jeg har studert endel reflektorer de siste ukene, og lest meg opp på hvilke reflektorer som gir "glare" eller markante avvik og lys lekkasjer, mine Hella 220 Jumbo er veldig lik 320 og gir ikke glare i det hele tatt, har testet dem mot en hvit vegg og blendet ned alle andre frontlys på bilen har du vinkler eller graderinger inne på reflektoren gjør IKKE om dem til Xenon, xenon er vesentlig skarpere/markert enn halogen!! Mine her helt glatte og svakt buet.

B Fog lamp
C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
HC Low (dip) beam headlamp, halogen
HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
RL Daytime Running Lamp ("DRL")
PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 22:06

QUOTE(MacPhisto @ 10 Mar 2012, 21:58) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk tatt en liten kjøretur, passerte Politiskolen på Sæter for å se om de reagerte!:)

Testtur.


Hvor mange kelvin gikk du for? 4300 som du linket til?

Mulig det bare er fordi jeg ser en film, men det virker som langlysene dine lyser litt lavt.

Fin presentasjon av prosjektet.

Edited by Chevy-LPG, 11 March 2012 - 22:12.


#18 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 22:08

QUOTE(Dæng @ 11 Mar 2012, 01:38) <{POST_SNAPBACK}>
Har lyst på det selv til Tahoe'en. Men er litt usikker, på hvordan jeg skulle ha gjort det.


Tahoe har du et godt utvalgt av feste muligheter hvis det var det du mente...

#19 MacPhisto

MacPhisto

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 22:12

QUOTE(Chevy-LPG @ 11 Mar 2012, 22:06) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor mange kelvin gikk du for? 6000 ser det ut som?

Mulig det bare er fordi jeg ser en film, men det virker som langlysene dine lyser litt lavt.

Fin presentasjon av prosjektet.


Nei det er 4300k men 55W, så de er sterke men ikke blå, den filmen der jeg stresstester lysene kan du se at jeg har prøvd det høyre lyset en gang før "vesentlig gulere" og det var første gang for det venstre (sett forfra), så nå etter 20 minutters kjøring har lysene blitt markant gulere og langt mindre markerte, styrken er da blitt bedre enn de første 5 minuttene i drift. Så det er tydelig at helt ferske pærer er blåere og skarpere, men at saltløsningen inne i pæren gir høyere effekt når de roer seg litt...

Merk at mine nærlys er 4300k 35W orginalt, og jeg så i dag at forskjellen var mindre nå en i går.

De var for lavt stilt i går, kjørte meg en tur i skogen og stillte meg på en helt plan parkeringsplass og justerte dem på en låvevegg 100 meter unna, det gjorde mye for opplevelsen og lysets profil!:)

Moro med lys...

Edited by MacPhisto, 11 March 2012 - 22:35.


#20 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 12 March 2012 - 00:07

QUOTE(Chevy-LPG @ 11 Mar 2012, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Tahoe har du et godt utvalgt av feste muligheter hvis det var det du mente...


Tenker på A til Å. Altså, hvordan jeg skal gjøre det. Men Tenker på å kjøpe ekstra lys, som jeg kan bruke Xenon i, og så gjør det klart, før jeg setter det på bilen. Må tenke litt mer på det.