Gå til innhold



Foto

"Ny" sj413, EU kontroll


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 11 March 2012 - 21:41

Har kjøpt meg "ny" sj413. smile.gif Det er EU kontroll førstkommende fredag. Usikker på om bilen er i god nok stand til at jeg kommer til å få den godkjent. Dvs om jeg må legge pengene i henger for å kjøre offroad med den, eller om jeg kan få beholde skiltene.



Dekkene som sitter på er 31x10.50 R15. Så vidt jeg kan skjønne av tidligere poster er dette ikke noe jeg kommer til å få godkjent. Det er ikke noe annet enn standard 195 SR 15 i vognkortet. Men hva er det SR15 betyr? Fra en anne post her så skulle det bety 195/85R15. Har lett igjennom Interdekk, Sharif og alt på Finn.no. Finner ikke noe i den dimensjonen. Er 195/85R15 original dimensjon? Gode tips på å skaffe dekk/felger?



Brekket tar ikke. Har forstått at det er to varianter av hånbrekk på disse bilene. En som går på bakhjulene og en som går på mellomakselen(?). Jeg har siste varianten.


Jeg klarer ikke finne noen justeringsmuligheter i noen ende av wiren. Må jeg bare bytte? Og evt hvor får jeg tak på en slik en.

Andre råtips før EU?


#2 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 12 March 2012 - 19:13

Mener sr i 195 sr 15 er en hastighets kode. 195/75 15 går sikkert bra Markings for speed, load and type
Speed old marking eg. new marking eg.
Speed < 113mph SR 155 SR 12 S 155R 12 76S
Speed < 130mph HR H
Speed > 130mph VR V

. når de gjelder håndbrekket hvilket di har på mellomakselen strammes dette som en vanlig trommel brems. Jeg mener det er en gunnipropp på siden mot bakakselen, tar du ut proppen kommer du il strammemekanismen

#3 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 13 March 2012 - 21:06

Takker for svar Stormer. Da er det litt lettere å finne hjul til EU dagen. Har forøvrig fått godkjenningen utsatt en mnd, så det er litt midre stress. Får hele påsken å skru på.

Fant gummiproppen, men har ikke kommet i gang der ennå. Tror jeg må finne meg et eksplosjonsskjema eller noe. Ble ikke helt klok når jeg tittet inn i hullet. Men hey, det går frammover. smile.gif


#4 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 14 March 2012 - 08:34

Haynes Manua er en nyttig ting der ligger beskrivelsen unde UK suplement, ellers så ligger det noe nyttig her http://www.acksfaq.c...-87_410_FSM.htm.

Hev bilen slik at et eller bakhjulene er i luften og sett bilen i fri. Bak proppen er det et Stjerne hjul dette justrerer du med en flat skrutrekker, juster til drivakselen ikke lenger kan dreies på. Nå tar du en flat trekker til og skyver sperre platen som låser stjerne hjulet bort slik at du kan skru stjerne hjulet to "knepp" tilbake dobbelt sjekk at det nå er greit å dreie akselen. Sett i gummiproppen og senk bilen igjen. Dette tar maks en time inkludert kaffe og kløing i hodet biggrin.gif

Lykke til

Snorre



#5 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 15 March 2012 - 11:03

Supert svar! Bør til og med en båtmann som meg få til.smile.gif Og helt genial link. Det ser jo ikke ut som den boka selges lenger i Norge, så det var helt genialt med den linken. Demperne ligger klare på Bilextra (om vi klarte finne noen som passet). Full dag på jobben blir tungt når garasjen roper som den gjør nå.



#6 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 19 March 2012 - 08:57

Sjekk også www.suzukiinfo.com for field service manual, haynes og anna info.

du får godkjent opp til 225-70-15 som er innafor 5% av 195-80-15

Husk å seie frå til dei som skal teste bremsene at handbrekka er på mellomaksel. er ikkje alle bremsetestere som skjønner det der..

Eit anna tips er å kjøre bilen godt varm før kontrollen og ta etpar harde nedbremsinger så bremsene spesielt bak blir godt varme og får slipt vekk rusta i tromlane så bremsevirking blir mest mulig lik.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#7 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 19 March 2012 - 14:27

Fant linken via et annet sted på forumet. Den er rimelig genial. Etterhvert som jeg leser om 413 og 410 så blir jeg litt usikker på hva som egentlig er av understell i bilen. Ut i fra det jeg klarer å finne ut har 413 aldri hatt brekk på mellomaksel. Motor, bremser og annet ser veldig 413 ut. Ikke så farlig egentlig, bare EU blir OK. smile.gif

Takker for tipset om at testerne må få vite om brekket på mellomaksel. Alt som øker sjansen for å gå igjennom er bra! Fikk strammet brekket. Ser ut til at det sitter som fy etter en relativ enkel jobb.

Oppdaget at det lakk bremseveske fra ene trommelen. Fikk etter masse haling og draing av trommelen. Stempelet drypper ganske greit når jeg tråkker på bremsen. Hele innsiden er ganske greit badet i bremseveske. Må bytte klossene og tettet pakningene i stempelet. Må vel ta en titt på andre siden også. Fullt mulig det blir nye klosser på begge sider før EU.


#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 23 March 2012 - 12:41

QUOTE(eriktar @ 19 Mar 2012, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>
Fant linken via et annet sted på forumet. Den er rimelig genial. Etterhvert som jeg leser om 413 og 410 så blir jeg litt usikker på hva som egentlig er av understell i bilen. Ut i fra det jeg klarer å finne ut har 413 aldri hatt brekk på mellomaksel. Motor, bremser og annet ser veldig 413 ut. Ikke så farlig egentlig, bare EU blir OK. smile.gif

SJ413 har alltid hatt brekk på mellomaksel/fordelingskasse. Samurai, solgt i norge frå 1988 har den på bakaksel.
pga lover og regler i andre land har det vore ymse løysingar på dette. f.eks finland og tyskland har hatt ekstra parkeringsperre (diffsperre) i bakaksel og usa har hatt brekka på bakaksel omtrent heile tida trur eg. utlandsk info stemmer i alle fall ikkje med norsk virkeligheit her.
Har vore vanlig å sette samurai aksler på 413, men beholde brekket på mellomaksel pga mindre feilkilder.
QUOTE
Takker for tipset om at testerne må få vite om brekket på mellomaksel. Alt som øker sjansen for å gå igjennom er bra! Fikk strammet brekket. Ser ut til at det sitter som fy etter en relativ enkel jobb.

Oppdaget at det lakk bremseveske fra ene trommelen. Fikk etter masse haling og draing av trommelen. Stempelet drypper ganske greit når jeg tråkker på bremsen. Hele innsiden er ganske greit badet i bremseveske. Må bytte klossene og tettet pakningene i stempelet. Må vel ta en titt på andre siden også. Fullt mulig det blir nye klosser på begge sider før EU.

ny bremsesylinder koster ikkje skjorta. fins to typer, pass på å få den for ditt bremsesystem. fins to løysingar der den eine har eit løp bakover som går via eine sylinderen og så over til den andre der det er lufting, og det andre systemet har to løp bakover og lufting på begge sider.
på '85 er det to løp, og på nyare '88 er det ett løp. din er vel '87 (tipper eg pga sidevinduet) og då er eg litt usikker på kva system som er der.

Edited by yakuza, 23 March 2012 - 12:44.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 27 March 2012 - 20:28

Takker for oppkalring om brekkvarianter yakuza. Da er jeg noe klokere på hvorfor jeg ikke alltid finner det jeg tror jeg skal finne under bilen.

Ang bremsesylinder. Bilen er registert i 86. Har fått av sylindern og skal en tur innom Mekonomen i morra. Fikk tak på brukt dynamo i dag. Så med litt flaks er bilen kjørbar i påsken. Og ennå mer flaks så er det treff på Herstua. biggrin.gif Har ikke sett at de har annonsert noe ennå.

#10 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 01 April 2012 - 15:42

Nesten of topic. Tok på meg å kaste en Ikea lenestol for faren til en kompis. Endte med at den ble stående i garasjen en stund mens jeg ventet på å ha nok til neste runde på fyllinga. Puta til den stolen er av skinn og kan tas av. Utrolig bra for å ligge på når man er under bilen. Anbefales!

http://www.finn.no/f...nnkode=33979216 <-- Sikkert mulig å prute den billigere også.
http://www.ikea.com/...ucts/S89829119/