Gå til innhold



Foto

Lage diffhus av stål foran?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 11 April 2012 - 09:59

Har jo en gammel bakaksel liggandes og har hørt at man bør lage seg diffhus av stål foran. Finnes det en forklaring / tegninger på hvordan man gjør det?

#2 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 11 April 2012 - 19:00

QUOTE(stekus @ 11 Apr 2012, 10:59) <{POST_SNAPBACK}>
Har jo en gammel bakaksel liggandes og har hørt at man bør lage seg diffhus av stål foran. Finnes det en forklaring / tegninger på hvordan man gjør det?




Skal også gjøre det en vakker dag. Kanskje jeg får tid når jeg blir pensjonist smile.gif .

http://www.ladaniva....eFerro.jpg.html

#3 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 11 April 2012 - 19:49

Flott tegning men er det alt man trenger av informasjon? Man kapper altså ut 297mm av bakakseln og så sveiser man på en metallskive på hver side og ferdig med det? Jeg har et slikt set liggandes: http://www.ladaworld...;products_id=49 Sveiser man det nye diffhuset fast i det eller monterer man det bare "løst" mellom?

#4 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 11 April 2012 - 23:00

QUOTE(stekus @ 11 Apr 2012, 19:49) <{POST_SNAPBACK}>
Flott tegning men er det alt man trenger av informasjon? Man kapper altså ut 297mm av bakakseln og så sveiser man på en metallskive på hver side og ferdig med det? Jeg har et slikt set liggandes: http://www.ladaworld...;products_id=49 Sveiser man det nye diffhuset fast i det eller monterer man det bare "løst" mellom?



Enkelt sagt så er det "bare å sveise ivei", men ikke glem at du må få skruehullene på rett sted, at akslingene skal løpe, og at metallskivene skal ha riktig passningshull for kulelagerene. (Du ønsker ikke at ytterringen til lageret slarker)
Du skal ikke sveise fast diffhuset i de brakettene, de skrues fast med de samme tre boltene som holder stikkakslingen på plass.

For å få skivene på rett plass, har jeg sett at mange bygger seg en oppretterjigg som holder skiver og hus i rett posisjon når man sveiser.




#5 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 11 April 2012 - 23:47

Tror nok ikke at jeg blir å sveise noe så viktig selv. Kan ikke si at jeg har noe nevnverdig sveiseerfaring. Men jeg må jo kunne beskrive hva det er jeg vil ha som resultat når jeg finner en person som kan sveise. Derfor er jeg takksam for det du skrev. Det er selvfølgelig viktig at hullene blir rett og alt sitter som det skal! biggrin.gif

Hvis det er noen her som har gode greier på sveising og lyst til å hjelpe en nybegynner i bilmekking så blir jeg veldig glad for det! rolleyes.gif

#6 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 12 April 2012 - 16:25

Med mindre du har dreibenk, Tig eller til nød Mig/Mag sveis og en kaldsag. Å kunnskaper nokk til å bruke disse. Så kommer du nokk billigst å enklest ut me å kjøpe den ferdig her: http://www.ladaworld...products_id=143

Æ e tillhenger av selvgjort e velgjort, å har laga en sånn sjøl i lag me en kompis som jobba på et ganske rikholdig sveiseverksted i bodø. Vi laga tell å me en jigg, før å serieproduser dem. Men det ble lagt på is da han slutta.

Det e en stor fordel å et stort poeng å sveis brakettan fast i akslingen, da dette e det eineste som bi sterkt nokk, samtidig som at det gjør det 100 ganga enklere å bytt stikkakslinga på bilen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 12 April 2012 - 20:35

QUOTE(AMan @ 12 Apr 2012, 16:25) <{POST_SNAPBACK}>
Æ e tillhenger av selvgjort e velgjort, å har laga en sånn sjøl i lag me en kompis som jobba på et ganske rikholdig sveiseverksted i bodø. Vi laga tell å me en jigg, før å serieproduser dem. Men det ble lagt på is da han slutta.

Veldig synd at han sluttet der da! Finnes den jiggen enda (nå sier meg ikke jigg noe i det hele tatt, så det hadde vært artig å se et bilde av den)?

Edited by stekus, 12 April 2012 - 20:37.


#8 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 April 2012 - 00:09

QUOTE(stekus @ 12 Apr 2012, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
Veldig synd at han sluttet der da! Finnes den jiggen enda (nå sier meg ikke jigg noe i det hele tatt, så det hadde vært artig å se et bilde av den)?

Jiggen å alt av deler finnes trygt forvart på lofte mitt smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#9 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 24 January 2013 - 12:41

Har fått på plass stålhuset fra protrack nå. Det var veldig trangt under dieselmotoren men det gikk til slutt.



#10 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 28 January 2013 - 23:05

Trangt??  har du bilda?

Ståldiffen e jo i teorien mye mindre en aludiffen, min e i alle fall det :P


Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#11 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 29 January 2013 - 22:46

har tenkt å ta bilder, ja. må bare finne en passende anledning.

 

veldig trangt fordi de der armene foran på diffen er mye lenger en nødvendig. skjønner ikke helt hva han tenkte på da han laget den men det fikk plass til slutt.



#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 February 2013 - 18:48

Lengere en orginalt på diesel?


Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 02 February 2013 - 23:25

JA! :o



#14 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 05 February 2013 - 18:07

Rart,æ laga mine egen me de orginale som mala, satt som et skudd da.


Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#15 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 07 February 2013 - 10:31

Veldig rart. Måtte ta en ringerunde til Stig (ladaworld) og Michael (protrack) for å finne ut av hvordan de hadde tenkt det skulle være. Fant ut at jeg er den første som har montert et slikt hus i en dieselniva. Og de som lager husene (protrack i hellas) har aldrig sett en dieselniva så dem visste ikke hvordan dieselfestene ser ut ...



#16 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 07 February 2013 - 20:41

Festlig :P  Menne KATTI KOMMER DET BILDA??? :D :D


Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#17 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 08 February 2013 - 00:51

Ja det kan du lure på :P Har hatt litt oljesvetting fra forskjellige pakninger og plugger. venter med å ta bilde til jeg har fått orden på det. Dessuten burde jeg legge et strøk maling på de blanke delene .... men man kommer seg jo ikke hjem fra jobb før det er mørkt og uten garasje er det da ikke så greit å gjøre ting på bilen. :(



#18 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 11 February 2013 - 11:07

Min bei metalisert me sink, det va sterke saker :D


Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#19 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 14:56

Nå har jeg endelig funnet det for godt å rulle meg litt i snøen under bilen ... legger bare ut bildene siden jeg tror folk flest ser hva som er gjort. Så kan jeg ta spørsmål hvis noen lurer på noe :)

 

13508486gj.jpg

13508487js.jpg

13508488gj.jpg

13508489bt.jpg

13508490wg.jpg

13508491ze.jpg

13508492xs.jpg

13508493lj.jpg