Patrol, Pajero eller Geländewagen??
#1
Posted 09 May 2012 - 22:46
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg! Jeg har sett på både Pajero og Patrol en stund nå, men i det siste har også gammel Geländewagen sett ut som et godt valg. Noen som har noen mening om hva man bør velge?
Jeg har 50- 70 000 kr å bruke på bil nå, så det sier seg selv at jeg ikke får noe ny bil. Litt skruing er greit for min del, men dette kommer til å bli bruksbil for meg, så trenger noe som er mer på veien enn i garasjen.
Tips, råd, deletilgang/priser, fordeler, ulemper, jeg setter pris på alt
#2
Posted 10 May 2012 - 23:27
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg! Jeg har sett på både Pajero og Patrol en stund nå, men i det siste har også gammel Geländewagen sett ut som et godt valg. Noen som har noen mening om hva man bør velge?
Jeg har 50- 70 000 kr å bruke på bil nå, så det sier seg selv at jeg ikke får noe ny bil. Litt skruing er greit for min del, men dette kommer til å bli bruksbil for meg, så trenger noe som er mer på veien enn i garasjen.
Tips, råd, deletilgang/priser, fordeler, ulemper, jeg setter pris på alt
Personlig er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Kan selvfølgelig på strak arm anbefale en pajero. Nå er det derimot DU som skal kjøpe bil. Mitt råd er at du ser på og prøvekjører flere av de bilene du referer til og tar et valg ut fra ditt inntrykk. Prøv flere av hver sort, da det gjerne kan være stor forskjell fra bil til bil når de begynner å dra på årene.
#3
Posted 12 May 2012 - 14:57
Se annonse i selges. 60000.- pent eksemplar, mye skiftet og svært lite rust med tanke på alder.
Står i lofoten
01 Ford Excursion 7.3, 35" Arctic Truck:)
#4
Posted 12 May 2012 - 23:10
Men hvordan er tilgangen på deler på Pajero og Patrol egentlig? Jeg vet at VTP har stort sett alt til Geländewagen og de holder til 10 min fra her jeg bor, så det er jo en fordel
Fordel med Pajero er at jeg kan få en del nyere bil til samme pris som en eldre Patrol eller Gelãndewagen,men for meg er det ikke så viktig hva slags årsmodell det er, bare det er enkelt og greit å skru på om det skulle skje noe For noe kommer jo til å skje på såpass gamle biler
Ingen med Geländewagen som har noen erfaringer å dele da?
#5
Posted 13 May 2012 - 07:49
Jeg dro opp en svær stubbe med forstillinga på min feltvogn i går og kjørte hjem etterpå, så i allefall feltvognene føler jeg at jeg kan gå god for at tåler litt juling.
#6
Posted 13 May 2012 - 10:42
Nye deler bestiller du kjapt og billig fra england, har veldig god erfaring med www.milneroffroad.com. De har også deler til Patrol mener jeg. Patrol og Pajero har også lik boltsirkel, 6x5,5", (139,7) og denne er felles med SVÆRT mange andre 4x4. Dvs at det er lettere å finne brukte dekk og felger til disse enn til Merc.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#7
Posted 13 May 2012 - 15:52
Du får spørre på mercedesforumet, så får du nok svar....
#8
Posted 13 May 2012 - 16:13
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg! Jeg har sett på både Pajero og Patrol en stund nå, men i det siste har også gammel Geländewagen sett ut som et godt valg. Noen som har noen mening om hva man bør velge?
Jeg har 50- 70 000 kr å bruke på bil nå, så det sier seg selv at jeg ikke får noe ny bil. Litt skruing er greit for min del, men dette kommer til å bli bruksbil for meg, så trenger noe som er mer på veien enn i garasjen.
Tips, råd, deletilgang/priser, fordeler, ulemper, jeg setter pris på alt
Som man roper i skogen får man svar - dvs. nå er vi på Pajero forum...
Spør du på Patrol-, Geländewagen- eller Land Cruiser forum kan du jo gjette hva svaret blirr...
#9
Posted 13 May 2012 - 17:01
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#10
Posted 13 May 2012 - 18:24
Noen med erfaring med å kjøre på frityrolje på disse gamle dieselmotorene?
#11
Posted 13 May 2012 - 20:27
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#12
Posted 13 May 2012 - 20:47
Min anbefaling er en Gwagen av 460 utgaven som har en god turbodiesel motor og automat. Skal du kjøre mye på motorveien er det lurt med 33" hjul for å holde turtallet nede. Biler fra '88 og nyere er mer lydisolerte enn de tidligere. Selv har jeg nå etter endel egeninnsats med lydisolering sannsynligvis verdens mest komfortable 460!
Hvis du vil prøvekjøre er det bare å svippe innom Tønsberg!
#13
Posted 13 May 2012 - 22:48
Min anbefaling er en Gwagen av 460 utgaven som har en god turbodiesel motor og automat. Skal du kjøre mye på motorveien er det lurt med 33" hjul for å holde turtallet nede. Biler fra '88 og nyere er mer lydisolerte enn de tidligere. Selv har jeg nå etter endel egeninnsats med lydisolering sannsynligvis verdens mest komfortable 460!
Hvis du vil prøvekjøre er det bare å svippe innom Tønsberg!
Tusen takk for mye nyttig info! anbefaler du autmatkassa fremfor manuelkasse på disse bilen?
Tilbudet om prøvekjøring skal du ikke se bort i fra at jeg kommer til å benytte meg av en gang det passer, tusen takk!
#14
Posted 14 May 2012 - 06:51
Tilbudet om prøvekjøring skal du ikke se bort i fra at jeg kommer til å benytte meg av en gang det passer, tusen takk!
Har igrunn alltid hatt G og er naturligvis farget av dette
Største ankepunktet mot G er delekostnader og drivstoff forbruk uansett om det er diesel elle bensin.
Solide biler som tåler en trøkk! skal du gjøre tungt arbeid, så går det fint, skal du kjøre på motorvei må du ha god tid.
Automat kasse er helt nydelig, men desverre er utvekslingen maksimert til 1:1 på disse kassene
Jeg skal ha meg en ny G når den jeg har går i grava i allefall
Pajero og Patrol er også fine biler
#15
Posted 14 May 2012 - 08:25
G har jo orginale sperrer som er et kjempe pluss i min verden. Den er også lavere girt på lavserien en Patrol. Minus er stive delepriser.
Pajero mangler motor(om du går for 2,5 diesel) har søppel forstilling og er den bilen av disse 3 som tåler hard bruk dårligst.
Edited by 1911, 14 May 2012 - 08:27.
#16
Posted 14 May 2012 - 21:48
Pajero mangler motor(om du går for 2,5 diesel) har søppel forstilling og er den bilen av disse 3 som tåler hard bruk dårligst.
Original sperre har da vitterlig pajeroen også etter 92, både på bakaksling og senterdiff.
2,5-motoren er ikke den som yter mest, men går man på 2,8 er det adskillig bedre. De 26 hestene ekstra utgjør en stor forskjell.
Forstillinga er vel søppel i den forstand at den trolig er lagd av omsmeltet skrapjern. Her er det også stor forskjell mellom gen1 og gen2(92-->).
Hvordan pajeroen er til hard bruk i forhold til de andre, uttaler jeg meg ikke om, ettersom jeg aldri her hatt verken Patrol eller G-wagen.
#17
Posted 15 May 2012 - 17:42
#18
Posted 15 May 2012 - 21:26
2,5-motoren er ikke den som yter mest, men går man på 2,8 er det adskillig bedre. De 26 hestene ekstra utgjør en stor forskjell.
Forstillinga er vel søppel i den forstand at den trolig er lagd av omsmeltet skrapjern. Her er det også stor forskjell mellom gen1 og gen2(92-->).
Hvordan pajeroen er til hard bruk i forhold til de andre, uttaler jeg meg ikke om, ettersom jeg aldri her hatt verken Patrol eller G-wagen.
Noen Patroler har også sperre bak orginalt.
Nå har jeg dratt pajeroen så langt ned i møkka med mine uttalelser at jeg skal vinsje den litt opp igjen. Det er fint med super select som gjør at du kan kjøre med 4x4 innkoblet på tørr asfalt. På vei er nok 4x4 systemet til Pajero best om du går for en generasjon 2.
#19
Posted 16 May 2012 - 16:15
Dette var et avgjørende argument for min del da jeg kjøpte. Det er en del forskjell å kjøre med låst og åpen senterdiff om man ønsker firehjulstrekk til vanlig glatte vinterveier.
Da jeg prøvde litt forskjellig for noen år siden opplevde jeg noe mer sivile kjøreegenskaper på Pajen i forhold til tilsvarende Patrol. Jeg bruker da min bil mest på gode veier, men er også avhengig av skikkelige traktoregenskaper i ny og ne. For min del var den Paj og Land Cruiser som ble aktuelt, men LC drar fort på i pris.
Som sagt før: Gjør en liten innsats i å prøve noen foreskjellige, så finner du fort ut hva du liker best.
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#20
Posted 16 May 2012 - 20:15
Da jeg prøvde litt forskjellig for noen år siden opplevde jeg noe mer sivile kjøreegenskaper på Pajen i forhold til tilsvarende Patrol. Jeg bruker da min bil mest på gode veier, men er også avhengig av skikkelige traktoregenskaper i ny og ne. For min del var den Paj og Land Cruiser som ble aktuelt, men LC drar fort på i pris.
Som sagt før: Gjør en liten innsats i å prøve noen foreskjellige, så finner du fort ut hva du liker best.
Takker for tipset! Må jo innrømme at jeg kjører mest på veier, med asfalt, selvom det er morro å være litt på usiden også av og til Driver litt med ved, og da hadde det vært kjekt å fått med seg hengeren over jordet osv. Situasjoner som det er nok det som oftest er offroad for min del..