Gå til innhold



Foto

Patrol, Pajero eller Geländewagen??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Tømrer Øyvind

Tømrer Øyvind

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 09 May 2012 - 22:46

Hei!
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg! Jeg har sett på både Pajero og Patrol en stund nå, men i det siste har også gammel Geländewagen sett ut som et godt valg. Noen som har noen mening om hva man bør velge?
Jeg har 50- 70 000 kr å bruke på bil nå, så det sier seg selv at jeg ikke får noe ny bil. Litt skruing er greit for min del, men dette kommer til å bli bruksbil for meg, så trenger noe som er mer på veien enn i garasjen.
Tips, råd, deletilgang/priser, fordeler, ulemper, jeg setter pris på alt wink.gif

#2 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 10 May 2012 - 23:27

QUOTE(Tømrer Øyvind @ 9 May 2012, 23:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg! Jeg har sett på både Pajero og Patrol en stund nå, men i det siste har også gammel Geländewagen sett ut som et godt valg. Noen som har noen mening om hva man bør velge?
Jeg har 50- 70 000 kr å bruke på bil nå, så det sier seg selv at jeg ikke får noe ny bil. Litt skruing er greit for min del, men dette kommer til å bli bruksbil for meg, så trenger noe som er mer på veien enn i garasjen.
Tips, råd, deletilgang/priser, fordeler, ulemper, jeg setter pris på alt wink.gif


Personlig er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Kan selvfølgelig på strak arm anbefale en pajero. Nå er det derimot DU som skal kjøpe bil. Mitt råd er at du ser på og prøvekjører flere av de bilene du referer til og tar et valg ut fra ditt inntrykk. Prøv flere av hver sort, da det gjerne kan være stor forskjell fra bil til bil når de begynner å dra på årene.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#3 Thomas D

Thomas D

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 12 May 2012 - 14:57

Jeg selger i allefall en 94 patrol y60 som ble eu-ok i april og drar 3500 kg på kroken.
Se annonse i selges. 60000.- pent eksemplar, mye skiftet og svært lite rust med tanke på alder.
Står i lofoten
US+Island=gromt:D

01 Ford Excursion 7.3, 35" Arctic Truck:)

#4 Tømrer Øyvind

Tømrer Øyvind

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 12 May 2012 - 23:10

Takk for tilbakemeldingen begge to! Jeg har planer om å sjekke ut markedet litt før jeg kjøper noe, må bare få solgt bilen jeg har nå (forøverig en BMW 520 I Touring 2001 mod) før jeg får kjøpt noe annet wink.gif Sikkert ikke så mange aktuelle kjøpere på en sånn bil som er brukere på dette forumet men xD "storbil-savnet" har blitt for stort for meg så derfor er BMWen til salgs wink.gif

Men hvordan er tilgangen på deler på Pajero og Patrol egentlig? Jeg vet at VTP har stort sett alt til Geländewagen og de holder til 10 min fra her jeg bor, så det er jo en fordel wink.gif
Fordel med Pajero er at jeg kan få en del nyere bil til samme pris som en eldre Patrol eller Gelãndewagen,men for meg er det ikke så viktig hva slags årsmodell det er, bare det er enkelt og greit å skru på om det skulle skje noe wink.gif For noe kommer jo til å skje på såpass gamle biler tongue.gif

Ingen med Geländewagen som har noen erfaringer å dele da? tongue.gif

#5 Steinhammer

Steinhammer

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 07:49

QUOTE(Tømrer Øyvind @ 13 May 2012, 00:10) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen med Geländewagen som har noen erfaringer å dele da? tongue.gif


Jeg dro opp en svær stubbe med forstillinga på min feltvogn i går og kjørte hjem etterpå, så i allefall feltvognene føler jeg at jeg kan gå god for at tåler litt juling. biggrin.gif

#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 10:42

Som du selv sier så er Pajeroen billigere s ådu får deg en nyere modell for samme pris. Dessuten har dette også resultert i et større volum av denne modellen, og dermed mye lettere å få tak på brukte deler. Gå bare inn i salgs-trådene her på forumet f.ex og se, ligger mye Pajero der. Ja, det er også fordi de ruster, men det gjør virkelig Patrol og Merc også.

Nye deler bestiller du kjapt og billig fra england, har veldig god erfaring med www.milneroffroad.com. De har også deler til Patrol mener jeg. Patrol og Pajero har også lik boltsirkel, 6x5,5", (139,7) og denne er felles med SVÆRT mange andre 4x4. Dvs at det er lettere å finne brukte dekk og felger til disse enn til Merc.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 Eon280

Eon280

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 15:52

QUOTE(Tømrer Øyvind @ 13 May 2012, 00:10) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen med Geländewagen som har noen erfaringer å dele da? tongue.gif


Du får spørre på mercedesforumet, så får du nok svar....
X 280GE

#8 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 16:13

QUOTE(Tømrer Øyvind @ 9 May 2012, 12:46) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!
Jeg trenger hjelp til å bestemme meg! Jeg har sett på både Pajero og Patrol en stund nå, men i det siste har også gammel Geländewagen sett ut som et godt valg. Noen som har noen mening om hva man bør velge?
Jeg har 50- 70 000 kr å bruke på bil nå, så det sier seg selv at jeg ikke får noe ny bil. Litt skruing er greit for min del, men dette kommer til å bli bruksbil for meg, så trenger noe som er mer på veien enn i garasjen.
Tips, råd, deletilgang/priser, fordeler, ulemper, jeg setter pris på alt wink.gif


Som man roper i skogen får man svar - dvs. nå er vi på Pajero forum...
Spør du på Patrol-, Geländewagen- eller Land Cruiser forum kan du jo gjette hva svaret blirr... wink.gif rolleyes.gif wink.gif

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 17:01

Er offroad.no et Pajero-forum? Hvis du klikker deg inn her http://www.offroad.n...ltyper-f97.html vil du se at det finnes bl.a Nissan-forum og Merc-forum også her inne... Og dette er postet i den ikke merkeavhengige delen av forumet.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 Tømrer Øyvind

Tømrer Øyvind

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 18:24

Takk for tilbakemeldingene alle sammen! Grunnen til at jeg valgte dette forumet og ikke ett spesifikt merke er at jeg spør om tre merker på en gang wink.gif

Noen med erfaring med å kjøre på frityrolje på disse gamle dieselmotorene? tongue.gif

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 20:27

Står endel her http://www.offroad.n...yr-t118226.html
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#12 bk

bk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 263 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 20:47

Jeg ville nok valgt Gwagen igjen, det er noe eget med disse bilene, man blir i godt humør av å sette seg bak rattet. Setene er gode, og jeg som er 188 cm høy får en mye bedre sittestilling enn i nesten hvilken som helst annen bil. Patrol og Pajero har jeg begrenset erfaring med, bortsett fra at jeg dessverre ikke liker dem av utseende.

Min anbefaling er en Gwagen av 460 utgaven som har en god turbodiesel motor og automat. Skal du kjøre mye på motorveien er det lurt med 33" hjul for å holde turtallet nede. Biler fra '88 og nyere er mer lydisolerte enn de tidligere. Selv har jeg nå etter endel egeninnsats med lydisolering sannsynligvis verdens mest komfortable 460! biggrin.gif

Hvis du vil prøvekjøre er det bare å svippe innom Tønsberg!

#13 Tømrer Øyvind

Tømrer Øyvind

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 13 May 2012 - 22:48

QUOTE(bk @ 13 May 2012, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg ville nok valgt Gwagen igjen, det er noe eget med disse bilene, man blir i godt humør av å sette seg bak rattet. Setene er gode, og jeg som er 188 cm høy får en mye bedre sittestilling enn i nesten hvilken som helst annen bil. Patrol og Pajero har jeg begrenset erfaring med, bortsett fra at jeg dessverre ikke liker dem av utseende.

Min anbefaling er en Gwagen av 460 utgaven som har en god turbodiesel motor og automat. Skal du kjøre mye på motorveien er det lurt med 33" hjul for å holde turtallet nede. Biler fra '88 og nyere er mer lydisolerte enn de tidligere. Selv har jeg nå etter endel egeninnsats med lydisolering sannsynligvis verdens mest komfortable 460! biggrin.gif

Hvis du vil prøvekjøre er det bare å svippe innom Tønsberg!


Tusen takk for mye nyttig info! biggrin.gif anbefaler du autmatkassa fremfor manuelkasse på disse bilen?
Tilbudet om prøvekjøring skal du ikke se bort i fra at jeg kommer til å benytte meg av en gang det passer, tusen takk!

#14 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 06:51

QUOTE(Tømrer Øyvind @ 13 May 2012, 23:48) <{POST_SNAPBACK}>
Tusen takk for mye nyttig info! biggrin.gif anbefaler du autmatkassa fremfor manuelkasse på disse bilen?
Tilbudet om prøvekjøring skal du ikke se bort i fra at jeg kommer til å benytte meg av en gang det passer, tusen takk!


Har igrunn alltid hatt G og er naturligvis farget av dette smile.gif

Største ankepunktet mot G er delekostnader og drivstoff forbruk uansett om det er diesel elle bensin.

Solide biler som tåler en trøkk! skal du gjøre tungt arbeid, så går det fint, skal du kjøre på motorvei må du ha god tid.

Automat kasse er helt nydelig, men desverre er utvekslingen maksimert til 1:1 på disse kassene tongue.gif

Jeg skal ha meg en ny G når den jeg har går i grava i allefall

Pajero og Patrol er også fine biler

#15 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 08:25

Patrol har den sprekeste motoren. Topp problemer fårekommer. Men om man skrur selv så kommer man unna med en 10-15 tusen for å få ting i orden. Da har du problemfri bil i 200 tusen km.

G har jo orginale sperrer som er et kjempe pluss i min verden. Den er også lavere girt på lavserien en Patrol. Minus er stive delepriser.

Pajero mangler motor(om du går for 2,5 diesel) har søppel forstilling og er den bilen av disse 3 som tåler hard bruk dårligst.

Edited by 1911, 14 May 2012 - 08:27.


#16 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 14 May 2012 - 21:48

QUOTE(1911 @ 14 May 2012, 08:25) <{POST_SNAPBACK}>
G har jo orginale sperrer som er et kjempe pluss i min verden. Den er også lavere girt på lavserien en Patrol. Minus er stive delepriser.

Pajero mangler motor(om du går for 2,5 diesel) har søppel forstilling og er den bilen av disse 3 som tåler hard bruk dårligst.


Original sperre har da vitterlig pajeroen også etter 92, både på bakaksling og senterdiff.

2,5-motoren er ikke den som yter mest, men går man på 2,8 er det adskillig bedre. De 26 hestene ekstra utgjør en stor forskjell.

Forstillinga er vel søppel i den forstand at den trolig er lagd av omsmeltet skrapjern. Her er det også stor forskjell mellom gen1 og gen2(92-->).

Hvordan pajeroen er til hard bruk i forhold til de andre, uttaler jeg meg ikke om, ettersom jeg aldri her hatt verken Patrol eller G-wagen.

Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#17 Tømrer Øyvind

Tømrer Øyvind

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 15 May 2012 - 17:42

Tusen takk for gode råd og tips alle sammen! Setter stor pris på all infoen! wink.gif Selv om jeg enda ikke har klart å bestemme meg helt xD

#18 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 15 May 2012 - 21:26

QUOTE(pajeroskru @ 14 May 2012, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
Original sperre har da vitterlig pajeroen også etter 92, både på bakaksling og senterdiff.

2,5-motoren er ikke den som yter mest, men går man på 2,8 er det adskillig bedre. De 26 hestene ekstra utgjør en stor forskjell.

Forstillinga er vel søppel i den forstand at den trolig er lagd av omsmeltet skrapjern. Her er det også stor forskjell mellom gen1 og gen2(92-->).

Hvordan pajeroen er til hard bruk i forhold til de andre, uttaler jeg meg ikke om, ettersom jeg aldri her hatt verken Patrol eller G-wagen.


Noen Patroler har også sperre bak orginalt.

Nå har jeg dratt pajeroen så langt ned i møkka med mine uttalelser at jeg skal vinsje den litt opp igjen. Det er fint med super select som gjør at du kan kjøre med 4x4 innkoblet på tørr asfalt. På vei er nok 4x4 systemet til Pajero best om du går for en generasjon 2.

#19 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 16 May 2012 - 16:15

QUOTE(1911 @ 15 May 2012, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det er fint med super select som gjør at du kan kjøre med 4x4 innkoblet på tørr asfalt. På vei er nok 4x4 systemet til Pajero best om du går for en generasjon 2.


Dette var et avgjørende argument for min del da jeg kjøpte. Det er en del forskjell å kjøre med låst og åpen senterdiff om man ønsker firehjulstrekk til vanlig glatte vinterveier.

Da jeg prøvde litt forskjellig for noen år siden opplevde jeg noe mer sivile kjøreegenskaper på Pajen i forhold til tilsvarende Patrol. Jeg bruker da min bil mest på gode veier, men er også avhengig av skikkelige traktoregenskaper i ny og ne. For min del var den Paj og Land Cruiser som ble aktuelt, men LC drar fort på i pris.

Som sagt før: Gjør en liten innsats i å prøve noen foreskjellige, så finner du fort ut hva du liker best.
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#20 Tømrer Øyvind

Tømrer Øyvind

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 16 May 2012 - 20:15

QUOTE(jasswass @ 16 May 2012, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
Dette var et avgjørende argument for min del da jeg kjøpte. Det er en del forskjell å kjøre med låst og åpen senterdiff om man ønsker firehjulstrekk til vanlig glatte vinterveier.

Da jeg prøvde litt forskjellig for noen år siden opplevde jeg noe mer sivile kjøreegenskaper på Pajen i forhold til tilsvarende Patrol. Jeg bruker da min bil mest på gode veier, men er også avhengig av skikkelige traktoregenskaper i ny og ne. For min del var den Paj og Land Cruiser som ble aktuelt, men LC drar fort på i pris.

Som sagt før: Gjør en liten innsats i å prøve noen foreskjellige, så finner du fort ut hva du liker best.



Takker for tipset! Må jo innrømme at jeg kjører mest på veier, med asfalt, selvom det er morro å være litt på usiden også av og til wink.gif Driver litt med ved, og da hadde det vært kjekt å fått med seg hengeren over jordet osv. Situasjoner som det er nok det som oftest er offroad for min del..