Gå til innhold



Foto

Generelt vedrørende understellsbehandling med olje - DIY


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 varmgang

varmgang

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 28 May 2012 - 12:51

Heisann, nå er det jo svært varmt og tørt i store deler av landet, så forholdene ligger svært godt til rette for å gjøre livet litt vanskeligere for stålmarken.

De siste årene har jeg har aldri skrapet gammel rust eller fjernet gammel tectyl, bare brukt ren owatrol som understellsbehandling. Dette etter tips fra det lokale krigshistoriske museum som bruker dette på sine verneverdige kjøretøyer. Owatrol er et fantastisk stoff, men koster altfor mye når man blåser avgårde med kompressor og sprøyte og man har mange kjøretøy. For min del har nok også mye av owatrolen gått til spille i en stinkende hvit sky med biltemas billige oljedusjsprøyte. Begynte derfor i fjor å blande owatrol og sagkjedeolje halvt om halvt, og har brukt dette for å friske opp og dekke lagene med owatrol. Dette ser ut til å fungere bra, men blandingen blir tykkere og suger til seg mer støv og skitt.

Jeg har også vurdert andre billigere alternativer:
1. Rå eller kokt linolje - Så vidt meg bekjent er rå linolje fint å bruke i kanaler. Bruker svært lang tid på å tørke, har lav molekylstørrelse slik at rustporer penetreres og "sprenger og tettter" når den herder og polymeriseres. Kokt linolje har så vidt meg bekjent tilsatt additiver som påskynder herdingsprosessen. Har ingen erfaring med kokt linolje.

2- Teakolje - Som linolje, en tørkende planteolje med lav molekylstørrelse som penetrerer og ekspanderer når den polymeriseres. Til motsetning fra linolje lukter teak godt smile.gif. Prøvde å smøre dette på en rusten skiftenøkkel, kryper godt, trakk inn i metallet og lagde en hinne som ikke lot seg gnikke eller skylle av. Er dyrere en linolje og koster omkring 100 kr pr liter på biltema.

3. Hydraulikkolje- Lager oljefilm som ikke skader gummiforinger etc. Tørker ikke. Har ikke prøvd dette.

4. Motorolje brukt/ny: Har lest at en del folk sier at brukt motorolje ikke skal brukes pga syre som spiser metall biggrin.gif Jeg kan ikke forstå dette da motorolje har basiske tilsetningsstoffer som nøytraliserer eventuelle syrer fra blow-by gasser. Trekker inn og skader antakeligvis gummi. Ser ut til å ha fungert godt under min onkels golf2; svart og fin uten rust. Har brukt spillolje over mange år.

5. Sagkjedeolje - Høyere viskositet enn motorolje kleber godt. Krypegenskaper er nok dårligere enn motorolje. Vet ikke hvordan denne påvirker gummimansjetter og foringer.


Vil forresten anbefale biltemas hulromssprøyte. Denne fungerer godt inne i kanaler etc, men er genial til å blåse med når man fjerner slangen.

Er det noen her på forumet som kjenner innholdsstoffene i Owatrol? Har noen andre erfaring med oljebehandling av understell? Hva slags olje bruker dere, og hva slags utstyr sprøyter dere i så fall med?


#2 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 28 May 2012 - 23:12

Innholdet i owatrol forblir en hemmelighet. Lukter man på det vil jeg tro det er en blanding av rå og kokt linolje og kanskje en tynner.

Owatrol kan blandes med bengalakk om man vil ha blankere lakk som ikke får knallhard overflate. Ypperlig til etterbehandling på ramme for å få et bedre slitesjikt.

Jeg har også brukt en blanding av rå og kokt linolje i stedet for owatrol på rammer og resultatet er minst like godt. Sagkjedeolje inneholder stoffer som ikke er bra for stål. Jeg ville nok ikke brukt dette men heller satset på linolje. Molekylene i linolje, særlig rå linolje, er svært småe og vil trekke inn i stålet. Tranolje har enda litt mindre molekyler men dette har jeg ikke forsøkt på bil da det lukter stygt.

Forøvrig er Trønderrød maling en utrolig sterk maling på bart og rustet stål uten at jeg kan forklare hvorfor.

Husk at linolje selvtenner om det ligger iegjen filler etc.

Edited by lafterolf, 28 May 2012 - 23:13.


#3 varmgang

varmgang

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 May 2012 - 01:20

Takk for mange tips lafterolf, likte spesielt det med å blande rå og kokt linolje. Høres ut som en knall kombinasjon.

Forsøkte i fjor å sende inn mail til owatrol folka for å grave litt etter oppskriften men de ville ikke svare smile.gif Men jeg tror jeg også den inneholder linolje, kobolt-sikkativ(herder) og sannsynligvis masse white-spirit. I tillegg til linoljen mistenker jeg også at owatrol inneholder kinesisk treolje, eller såkalt "tung oil" som også har svært liten molekylstørrelse. Jeg ser ellers ingen annen grunn til at white-spirit og litt vegetabilsk olje skulle koste over 200 kr literen.

Tror jeg skal forsøke å blande kinesisk treolje med linolje neste gang jeg sauser inn ramma.

Liker igrunn ikke tanken på rødmaling, men trønderrødt hørtes interessant ut smile.gif

Edited by varmgang, 29 May 2012 - 01:31.


#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 May 2012 - 07:58

Styr unna hydraulikkolje, får du den i øya så kan du bli skikkelig blind... Husk på at du "må" inn under der etpar ganger i året bare for normalt vedlikehold, oljer, smøring, og da er det best med noe som herder skikkelig sog som IKKE etser...

Har også hørt at det er bedre å bruke ny motorolje fremfor brukt, skyldes koksavleiringer og syrepartikler pga varme og trykk.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 Innlegg:

Posted 29 May 2012 - 13:13

QUOTE(varmgang @ 29 May 2012, 01:20) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for mange tips lafterolf, likte spesielt det med å blande rå og kokt linolje. Høres ut som en knall kombinasjon.

Forsøkte i fjor å sende inn mail til owatrol folka for å grave litt etter oppskriften men de ville ikke svare smile.gif Men jeg tror jeg også den inneholder linolje, kobolt-sikkativ(herder) og sannsynligvis masse white-spirit. I tillegg til linoljen mistenker jeg også at owatrol inneholder kinesisk treolje, eller såkalt "tung oil" som også har svært liten molekylstørrelse. Jeg ser ellers ingen annen grunn til at white-spirit og litt vegetabilsk olje skulle koste over 200 kr literen.

Tror jeg skal forsøke å blande kinesisk treolje med linolje neste gang jeg sauser inn ramma.

Liker igrunn ikke tanken på rødmaling, men trønderrødt hørtes interessant ut smile.gif



Kanskje jeg også prøver samme blandingen. Hvilket blandingsforhold ser du for deg? 50/50?

Jeg har også dårlig erfaring med trykkluft sprøyter så jeg tenkte at kanskje jeg skulle prøve en elektrisk sprøyte kanskje en slik som Biltema selger.

Noen som har prøvd en slik sprøyte?

RedWolf

 


#6 varmgang

varmgang

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 May 2012 - 17:43

Redwolf, jeg har en gammel traktor med masse ubehandlet rust jeg skal eksperimentere på. Skal kjøpe biltemas kinesiske treolje(som sikkert også hovedsaklig består av white-spirit), og blande en del av denne kina-olje med fire deler rå linolje og se hva som skjer. Alltid spennende å prøve noe nytt, og jeg tror at kina-olja vil påskynde herding av linolja. Kombinasjon av rå og kokt linolje virker jo også å være en god, velprøvd kombinasjon.

Jeg har heller ikke funnet noe optimalt blåseverktøy for olje, men har kastet oljedusjsprøyta og bruker som sagt hulromssprøyta til biltema. Den har ingen dyse, bare en hul åpning som slenger ut store kladder med olje(slipper at olja forsvinner i røyk). Har fungert godt med sagkjedeolje og spillolje.

Hardkåre, takk for advarselen angående hydraulikkolje. Angående spilloljen har jeg også lest mange som advarer mot dette med at den inneholder syrer fra avgasser og skal angivelig angripe metall. Men dersom dette argumentet skulle være riktig, hvorfor ruster ikke motorer innvendig av svart, brukt motorolje? Motoroljer i dag er jo fulle av additiver som blant annet virker mot korrosjon og nøytraliserer syrer.

Lafterolf, samme med sagkjedeolje, det virker for meg rart at denne skulle inneholde stoffer som er skadelige for stål. Den skal jo også dekke kjede og sverd når saga ikke er i bruk og beskytter helt sikkert også mot korrosjon.


Takk for innspill folkens, både gode og dårlige erfaringer er nyttige smile.gif



#7 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 23 February 2013 - 16:47

Vil ikke sagkjedeolje renne av med tiden? Den har heller ikke penetrerende egenskaper.

Blandingsforhold på kokt og rå linolje må man bare forsøke seg på. Der er voldsomme store variasjoner på kvalitet og hvor fort det herder.

Å blande inn kinesisk olje har jeg ikke forsøkt. Jeg foretrekker olje med så nært opptill 100% tørrvekt, dvs at ingen ting fordamper. Er oljen tynnet ut vil det bare medføre dårligere inntrengning siden oljen blir fortrengt og tynneren siden forsvinner. Tykkelsen på olje har ikke så stor betydning for inntregning har jeg erfart.

Dette er et tema uten fasitsvar, og man oppdager stadig nye produkter. Jeg tror likevel at skal rust forebygges må jevnlig renhold i kombinasjon med olje stadig gjentas.