Gå til innhold

Foto

Felleskjøpets olje.

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 07 June 2012 - 14:50

Har lest litt rundt omkring at det er flere som bruker felleskjøpets olje på sine Ford Excursioner.

http://produkter.fel...iew/396898/768/

Er den dugende ut fra anbefalte specks?

Høvelig oversatt fra owners manual.

‘’For normal service, bruk Motorcraft olje eller en tilsvarende olje i samsvar med Ford Specification WSS-M2C171-C API eller API CG-4/SH spesifikasjon’’.

Den til  felleskjøpet er  API CH-4/SJ.  Kan den da brukes med god samvittighet?
US+Island=gromt:D

01 Ford Excursion 7.3, 35" Arctic Truck:)

#2 PowerEx

PowerEx

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 07 June 2012 - 19:19

Eg har nettopp kjøpt den som heter Super Turbo D5 på felleskjøpet. Har ikke skiftet ennå, men håper den funker.

#3 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 07 June 2012 - 19:49

Felleskjøpet sin olje e rebranda Statoil olje. I utgangspunkte e olje av rett spesifikasjon ok uansett kordan merke du velg... Statoil si olje e generellt sett bra. Å sist men ikke minst, e det godt nokk før en moderne traktor. Så e det fan mæ godt nokk før uansett kordan bil du pakka det på!!!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 07 June 2012 - 19:58

QUOTE(AMan @ 7 Jun 2012, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Felleskjøpet sin olje e rebranda Statoil olje. I utgangspunkte e olje av rett spesifikasjon ok uansett kordan merke du velg... Statoil si olje e generellt sett bra. Å sist men ikke minst, e det godt nokk før en moderne traktor. Så e det fan mæ godt nokk før uansett kordan bil du pakka det på!!!

Bra poeng:) 15w40 er jo i følge owners manual "prefered" så derfor så jeg på denne.

Det eneste som gjør at jeg ikke har kjøpt enda er at jeg ikke er inne på dette med API koder.

Er det noen som vet om den som er på denne olja er tilsvarende eller overgår den koden som ford satte i owners manual?

#5 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 08 June 2012 - 15:13

Hvis noen tenker å bruke denne olja så sier gutta på bluesmobil på fauske at denne holder seg godt innenfor specksa:)

#6 Roar

Roar

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 12 June 2012 - 18:51

Anbefalt API kode står i instruksjonsboka de og de samme kodene står på oljekanna.
Hvis Ford sier API SG/CF så må du ha minimum det eller bedre som f.eks. SH/CF-4. (Lenger ut i alfabetet = bedre og erstatter tidligere oljer)
Roar, Lightfoot Racing

#7 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 13 June 2012 - 10:40

QUOTE(Roar @ 12 Jun 2012, 19:51) <{POST_SNAPBACK}>
Anbefalt API kode står i instruksjonsboka de og de samme kodene står på oljekanna.
Hvis Ford sier API SG/CF så må du ha minimum det eller bedre som f.eks. SH/CF-4. (Lenger ut i alfabetet = bedre og erstatter tidligere oljer)

ja var det jeg tenkte. det som gjorde me usikker var at både SH var erstattet med SJ og CG med CH.

men kommer til å bruke denne.

#8 Mac

Mac

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 12 October 2012 - 15:20

Så med andre ord?

Om vinteren: super turbo d5. 10W-40 (API CI-4/SJ)

Om sommeren: super turbo pluss 15W-40 (API CH-4/SJ)

Funger dette best?

Edited by Mac, 13 October 2012 - 14:40.

#9 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 12 October 2012 - 16:36

Kjører super turbo pluss 15w40. Fungerer bra.

#10 Mac

Mac

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 13 October 2012 - 14:41

Kjører super turbo pluss 15w40. Fungerer bra.

Du bruker den om vinteren også`?

#11 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 13 October 2012 - 15:26

Har bare hatt bilen siden mai, men det døer planen ja. Har kjørt 3000 siden siste skift så får se hvordan motoren oppfører seg til jeg har kjørt 7000, om jeg fortsetter med denne eller bytter viskositet.

#12 Bie

Bie

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 13 October 2012 - 17:36

Felleskjøpets olje er ikke "bare" rebranded Statoil. Statoil er leverandør, men spesifikasjonene er FK's. I praksis betyr dette additiver beregnet for tungindustridieselmotorer. Jeg brukte denne oljen på min Cummins, og det frister ikke til gjentagelse. Fikk et betydelig oljeforbruk. Tror rett og slett den renser for mye, noe som jo er et poeng for motorer som går så hardt som det landbruksmaskiner gjør. Dette handler ikke bare om API og andre tall men også om oljen tilfredsstiller kravene stilt fra motorprodusent. Finn en olje som spesifikt er beregnet for din motor.

Jeg benytter Dynacat olje, billig og god, og ikke minst det står i klartekst at den er godkjent av nettopp Cummins. Vet at også Valvoline har en "blue"-serie, men om denne nå er få i Norge vites ikke i skrivende stund.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.

#13 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 13 October 2012 - 18:20

Ok. Har kjørt 3000 som sagt og den har ikke brukt olje t nå.

#14 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 13 October 2012 - 18:23

Kan og nevnes at importøren ikke så noe problem med å kjøre disse internasjonalene på denne olja. Men mulig du har et poeng. Jeg har ikke peiling derfor spør jeg andre:)

#15 Mac

Mac

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 14 October 2012 - 00:21

Blues mobile driver jo med amerikanske biler. Og noen nevnte her at den holder seg innenfor specksa på Diesel powerstroke.
Har hørt om blue serie, men finner det ikke her. Må bestilles isåfall :(

#16 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 14 October 2012 - 09:42

Jeg snakka med både bluesmobile og us ford norge før jeg tok i bruk, men kan godt hende det ikke holder. Jeg har ikke oljeforbruk i allefall.

#17 Bie

Bie

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 14 October 2012 - 12:09

Nå er vel ikke litt oljeforbruk det værste som kan skje. Og ingen ødelegger en motor med olje fra FK. Det vi snakker om er optimalisering. Når jeg heller olje på min motor gir det en godfølelse at akkurat min motor er nevnt på flaska, eller at den er godkjent etter en eller annen norm motrofabrikanten har oppgitt.

FK's olje er sikkert helt fin, men den er "konstruert", som i tilsatt additiver, for å tåle de utfordringer en landbruksmaskin står overfor. Slike maskiner er som kjent ganske grove og blir utsatt helt andre belastninger enn en bil.

Som et eksempel på dette kan nevnes Biltemas "Turbodiesel". Denne oljen tilfredsstiller mange krav, også ulike API bokstaver og tall, men det står ingenting om Cummins på den. Det gjør det derimot på utenbordsdieseloljen til Biltema, til dobbel pris. En kan da spørre seg hva som er forskjellen på disse to, noe det må være da den ene er dobbelt så dyr som den andre, samt at den ene har en spesifikk spec. den andre ikke har.

mvh

B.

Edited by Bie, 14 October 2012 - 12:13.

Sjølberging er alfa og omega.

#18 Mac

Mac

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 15 October 2012 - 17:10

Mobil Delvac 1™ 5W-40

http://www.mobil.no/...vac-1-5w40.aspx

Denne er anbefalt for Ford Excursion 2000 7.3L V8 4WD Limited.

#19 Thomas D

Thomas D

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Innlegg:

Posted 15 October 2012 - 19:02

Kansje man velger den neste gang. Hørte en som sa en gang at en utgave av 7.3 literen til internasjonal gikk som motor i noen skurtreskere. Om det er tilfelle vet jeg ikke. Men felleskjøpet olja funker godt for meg fåreløpig.

Men godt å få litt debatt rundt temaet.

#20 Moabitt'n

Moabitt'n

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 30 November 2012 - 17:06

Hvis man leter litt i databladene til de forskjellige oljeselskapene finner man hvilke additiver som er brukt.
Sjekk Valvoline sin hjemmeside hvor mye fin info finnes.
Og til Bie: En olje SKAL rense. Da kan bla koksinger ved stempelringer fjernes og oljeforbruk vil gå ned.
En av forskjellene mellom vanlig og long life olje er at additivet som renser har lengre holdbarhet.

Jeg har kjørt mine 7,3 powerstroke på Felleskjøpolje i ca 7 år og 140 000 km uten problem.

Det som er veldig viktig er at API koden inneholder -4 bak bokstavkombinasjonen f.eks API CH-4 som er en kode for tyngre kjøretøy og som 7,3 psd skal ha.

Jeg sjekka en gang Biltema 15w40 mot Statoil 15w40 som begge hadde samme API kode men hvor Statoil hadde flere additiver.

Edited by Moabitt'n, 30 November 2012 - 17:06.