Starter ikke; Grand Cherokee-94 4.0
#1
Posted 17 June 2012 - 18:20
Om fredagen stoppet min Grand Cherokee under kjøring på humpete vei. Når jeg prøver å chime bilen, så ser jeg at jeg ikke har gnist eller drivstoff frem til motoren. All annen elektro/elektronikk virker som den skal og startmotor går helt fint. Defa'n er bortplukket og ledninger i dashboard er sammenskjøtet til original.
Noen som kan hjelpe meg å begynne feiløking i "riktig ende", evt. noen som har koblingskjema i .pdf-format eller lignende?
Mvh,
Hans
#2
Posted 17 June 2012 - 22:50
Om fredagen stoppet min Grand Cherokee under kjøring på humpete vei. Når jeg prøver å chime bilen, så ser jeg at jeg ikke har gnist eller drivstoff frem til motoren. All annen elektro/elektronikk virker som den skal og startmotor går helt fint. Defa'n er bortplukket og ledninger i dashboard er sammenskjøtet til original.
Noen som kan hjelpe meg å begynne feiløking i "riktig ende", evt. noen som har koblingskjema i .pdf-format eller lignende?
Mvh,
Hans
Ligner veldig på feil vi hadde på vår Cherokee 4,0-- det tok lang tid før jeg fant feilen, som rett og slett var dårlig jording på tenningsmodulen / "coilpakka"....
Detta som likner på knekkebrød - er'e rust???
1987 Jeep Cherokee 4,0L
1986 Mercedes buss
1992 Ford Econoline
19?? MF 165 traktor
Pluss et par motorsykler og en snøfreser.
Arnstein Øverland Sanne
#3
Posted 17 June 2012 - 23:11
Takker for det! Skal sjekke dette i morgen. Hva med tilførselen av drivstoff til motoren? Jag losnet på trykkslangen fra drivstoffpumpen når jeg chimet men fikk ikke noe utfløde av bensin.
Har tilgan til lokal "verkstedsressurs" her men da må bilen taues ca 1-1.5 km. Det bør vel gå an, hvis man gjør det s-a-k-t-e tenker jeg?
/Hans
#4
Posted 19 June 2012 - 07:52
Edited by Tam, 19 June 2012 - 07:53.
#5
Posted 26 November 2012 - 21:38
Bilen står nå hos meg
og jeg har funnet 2 ledninger med kontakter på
den ene kommer opp fra ledningsnettet bakom oljefilteret den er ca 30cm lang og har en kontakt 2pins kontakt
noen som har en formening om hvor denne ledningen skal sitte
den andre kommer opp ved ekspasnsjonstanken og hengslet til panseret på passasjersiden. sitter på ei ledningsklyse ved en boks på torpedoveggen
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#6
Posted 27 November 2012 - 20:38
Der ser du en oversikt over de fleste sensorene på bilen, da finner du nok ut av hvilken kabel det er og hva den gjør
Sjekk denne C.P.S. (Crankshaft Position Sensor)
#7
Posted 28 November 2012 - 19:32
må bare vente til det har frosset til litt så jekken ikke klemmes ned i plenen min her uten å jekke bil
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#8
Posted 24 April 2013 - 18:46
Bilder av den ene løse kontakten
ledningen ca30cm kommer fra kabelmatten som ligger nedenom oljefilteret..
ser også ut til at i samme matten går strømkabel fra dynamo og batteri til starteren og noe deler seg ut til releboksen i motorrommet
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#9
Posted 25 May 2013 - 20:42
har sikkert gått på en smell nå men nå er bilen min...
den ledningen i innlegget over er ikke til CPS
Defa Alarm er kasta ut, ledninger er loddet tilbake slik de skal være under rattet (farge for farge)
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#10
Posted 05 June 2013 - 20:28
CPS på 4L med elektronisk injection er 3-leder (Hall-sensor).
Ingen Bensin eller Gnist = ECU problem. Sjekk at bensinpumpa "primer" i 1-2 sekunder når tenninga skrus på.
Sjekk at det er 5v til feks CPS og sensoren i Fordelerlokket (også hall-sensor) med tenninga på...ingen 5v = ECU gir ikke ut spenning.
Meg bekjent er det vel også 93 og 94 modeller 4L som hadde den "dårlige ECU'en"....med kondensatorer som gikk til helvete. I prinsippet enkelt å skifte, men kretskortet ligger dyppa i ett tykt lag silikon eller noe.
#11
Posted 05 June 2013 - 21:44
Du trenger bare skjære ut akkurat der de er.
Edited by Chevy-LPG, 05 June 2013 - 21:44.
#12
Posted 05 June 2013 - 21:46
Tråden som utløste dette bytte var denne.
http://www.offroad.n...cu#entry1607025
Du kan lese om symptomene som den bilen hadde.
#13
Posted 15 July 2013 - 21:51
Bror min sitt problem nå... jeg har ikke tid til å se på pluss det haster litt da han må ha bil
så bror min har bestilt time på verksted hos merkeforhandler
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#14
Posted 30 July 2013 - 16:50
Hjernedød bil
skal se om de condesatorene er løsningen
men vi har en hjerne fra en 95 for hånden, vil den kunne funke i 94model
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#15
Posted 30 July 2013 - 17:21
Kommer check engine lampen opp når du setter på tenningen?
Du har jo tilgang på en 93 modell hjerne ikke langt unna.....
#16
Posted 30 July 2013 - 17:23
Problemet når de kondensatorene tok kvelden var at det ikke var hver gang den lampen tentes. Gjorde den ikke det - null start....tentes den og du ventet til den slukket, så startet den, samt at du hørte et klikk fremme med releene,
Det er tre store rele fremme på høyre siden. Et av de bruker også å være problemet, tror den styrer bensin pumpen. Har du forsøkt å flytte om på de tre, de er vist like om jeg ikke husker feil.
#17
Posted 30 July 2013 - 17:53
check engine lampa kommer ikke..... kjøpte nye releer for å eliminere disse
bilen står nå inne hos fyksen service senter på Lillehammer (bilelektrisk verksted)
og de anbefalte å se etter en hjerne... brodern skal en tur dit i morgen å høre om de kan skru den ut så han kan ta den med hit
så skal jeg skrape litt og bytte de condensatorene
men vi skal prøve den 95hjernen hvis nr på hjerne er like så at Laredo utgaven av 95 delte ikke oem nr til 94 Laredo
men 95 SE hadde samme nr
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#18
Posted 30 July 2013 - 17:59
Jeg slet med å finne noen hjerne. Var ingen i Norge på det tidspunkt. Til og med i Sverige så skulle da ha 15.000kr for den.
Fant ikke noen i statene heller, fordi det virket som det var en egen type som blir sendt til Europa. Hva som er forskjellen vet jeg ikke.
#19
Posted 30 July 2013 - 18:00
Hvilken betegnelse har hjernen da?
#20
Posted 30 July 2013 - 18:02
56028300 mener jeg det var.. brodren har lappen hjemme hos seg nå
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF