Gå til innhold



Foto

Det ene etter det andre:p


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 18 June 2012 - 09:34

Da var co verdien fikset med ny lambdasensor:) men på kjøreturen i dag kom det en helvetes til metallskrapelyd..hvining! Gikk an å kjøre med kjentes ugreit ut! Risting.. Kjente det veldig godt i girspaken også! Var som om noe hadde løsnet.. Når jeg klutsjet kom det bort men tilbake når jeg slapp den.. Stoppa, rygga og snudde... Da var drt borte! Forslag til hva dette var? Girkasse/fordelingskassen? smile.gif

#2 NivaNisse

NivaNisse

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 21 June 2012 - 01:27

Vil tru diffrensialen under motoren er laus. Då kjem mellomakslingen i kontakt med stablisatorstag under pådrag.

#3 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 23 June 2012 - 10:57

Det var fra girkassen ulydene kom...desverre.. og jeg som skulle flytte hjem fra oslo til Krsund. Niva i 56 mil ville uansett være krevende nok uten en trøblete girkasse.

Fikk skifta girolja rett før jeg dro for å holde ut noen mil ekstra. Lasta den full og kjørte hjemover. Turen gikk fint. Ingen problemer. Men det var hele tiden fokuserte girskifte..ikke noe overbelastning på girkassa. Gikk som en drøm helt til oppdal, når jeg skulle gire ned til 3, 2 og 1 gir.. da ulte det litt i alle gira. Fan, tenkte jeg.. men de funka da enda. La ut på veien igjen, kom meg opp i 4. gir som oppførte seg normalt. Opp i 5. det ulte det også.. ned i 4 igjen!:) På grunn av lite trafikk og nedoverbakke kunne jeg holde 4 gir helt til sunndal. Bare 10 mil igjen!:) Måtte bremse for en gammel dame som skulle over veien.. Satte den i 2 gir og slapp klutsjen! Det smalt og spraka, og det virka som kassen nærmest låste seg. Stopp ble det i alle fall:P Tok løs i 1. prøvde 3., men neida, akkurat det samme der også. Ble en seig start fra 1 gir til 4 gir. Med god fart gjennom noen kryss og rundkjøringen, og ristende opp noen bakketopper kom jeg meg frem til Krifast. (Bomstasjon før en bratt tunnel til kr.sund). Jeg tenkte at jeg kommer aldri opp fra den i 4 gir.. Så stoppa for å se om det i det hele tatt var håp for 3.gir. Stoppa, men nå funka fan ikke 1. giret heller! Dama hadde begynt å lage middag til meg som skulle være klar klokka 23.00. Såååå nære! Skal Nivan virkelig bryte helt sammen rett før mål?? Da slo det meg heldigsvis til slutt... lavgir. Endte med at de siste 2.6 mila ble unnagjort i 4 gir lavgir.. Det eneste giret jeg hadde igjen av de 5. Kom da frem sakte men sikkert og med noe tuting fra andre biler bak wink.gif Kom i alle fall frem med Nivan med en i utgangspunktet sliten kasse! Så nå folkens..er det noen som har en fungerende girkasse liggende ?smile.gif

#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 June 2012 - 11:14

Trur æ har null kassa igjen som funka, menne artig å les!!

Du må husk på at kommer du dæ hjem før egen maskin, så har ikke nivaen brutt sammen, uansett fan ka som har skjedd biggrin.gif

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 23 June 2012 - 11:22

hehe, jau smile.gif Er vel sant som de sier ja, den bryter sjelden helt sammen:) Er litt imponert, og bortsett fra at det blir kostende noen lapper og arbeidstimer så hadde jeg i grunn en artig tur. Når jeg nå sitter trygt hjemme og tenker tilbake tongue.gif prøver å slenge med et bilde av doningen på turen også..

Attached Thumbnails

  • IMG_0826_1_.JPG


#6 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 23 June 2012 - 13:03

Har to kasser, angiveli ok, iaf ikke låst o ingen skrangel når man vrir på inn og utgående.

#7 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 24 June 2012 - 11:37

Hør der ja smile.gif Sender deg en pm. Noen som av erfaring vet hva det koster å sende en kasse i posten?

#8 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 24 June 2012 - 14:30

Er det noen som vet om en 5 girskasse fra en 1600 er bolt on til en 1.7i som hadde 5 girs? Er koblingshuset det samme? Vurderer å få tilsendt kassen i posten og da er vekt avgjørende.. ta av koblingshuset og så montere på det jeg har på den gamle kassen..

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 25 June 2012 - 16:02

QUOTE(skrubbsak @ 24 Jun 2012, 15:30) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som vet om en 5 girskasse fra en 1600 er bolt on til en 1.7i som hadde 5 girs? Er koblingshuset det samme? Vurderer å få tilsendt kassen i posten og da er vekt avgjørende.. ta av koblingshuset og så montere på det jeg har på den gamle kassen..



Alt er likt ja. Du spara lite venkt på koblingshuset. DU må bare fløtt over braketten fre den eine tell den andre.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 16 July 2012 - 00:40

Da var girkassa omsider bytta! Var fint med en luftetur igjen nå :) Prosessen gikk greit. Noen av boltene satt naturligvis litt for godt pga rust, men med varme og kulde ble det til slutt. Merka at gjengene på 2 av boltene ned til transferkassa hadde minimalt med gjenger nå da..blir nok et bytte her neste gang.

Ellers ble jeg veldig overraska da det viste seg at jeg måtte bytte kløtsjhuset på girkassen til det fra den gamle kassa. Den gamle hadde hullet til kløtsjarmen og rommet til startmotoren på hver sin side, men på den "nye" var rommet til startmotoren på samme side som kløtsjarmen. Noen som vet hvilke modeller/årsmodeller som hadde det på samme og ikke?