Gå til innhold



Foto

Dodge ram gen 2, feilkoder og 4wd.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#1 laffenxxx

laffenxxx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 403 Innlegg:

Posted 06 July 2012 - 14:44

Dodge marerittet mitt gir seg ikke . For meg som har og kjører Gwagen er Dodge ett mareritt.

Monterte airdog 100GPH pumpe for noen dager siden . Har ikke hatt noe trøbbel eller feilkoder på dieselpumpe. Trakk i går en 24 fot båt ca 3300 kg etter bilen . Smarty trinn 1 , etter 30 km "napper" bilen litt og det slo meg at den kanskje ikke skulle stå i dette (smarty). Justerer bilen tilbake til original sw og den gikk penere og ikke minst mye mere "mykt" .Kjører 200 km . Etter at jeg kommer hjem har jeg feilkoder P1639 .....P0234....P0122. P0122 er jeg klar over da dette kommer å går og nok er relatert til jordingspunkter /TPS. Er P0234 feilkoden en årsak fra sw innstillingen / tung trekking eller er dette relatert til VP44 ? Jeg har ikke sjekket hva pumpen mater men bilen er lettstartet.

Så firhjulstrekket ...... bilen har nye kryss i aksel , kryssene på mellomaksel virker ok . Koblet in 4wd og får en veldig "smelle" lyd både i lav og høy . Lyden kan "føles" i bilen og er der hele tiden dvs. kjører en halv meter så ny lyd. Dette må være relatert til transfer ..... ? Virker som den kommer fra venster side under. I 2wd ingen lyd . Kan transfer kjeden hoppe over ???

Dette var i løs sand . Har kjørt med 4wd i vinter og vel aldri hørt dette slik før. Mulig jeg har hørt det en 2-3 ganger men da som engangstilfelle.
Dette er en gen 2 2500 2002 mod , 128000 km med forsterket girboks (Rats).


#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 06 July 2012 - 21:08

P1639? Ikke p1693 altså?? Om det er P1693 så er det bare en felleskode som sier at det finnes feilkoder..

P0239 Turbocharger Boost Sensor B Malfunction - Trøbbel med MAP-sensor?

P0122 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Low Input

SW1 er vel et "mileage"-program? Det drar fram tenninga en del, så motoren går nok mye hardere da. Jeg kan bare gi deg det samme tipset som alle andre, monter trykkmåling på fødepumpa.. Det værste du kan gjøre er å kjøre disse pumpene uten fødetrykk..

Ang. firehjulstrekk så høres det jo ut som du har noe trøbbel i transfern. Lyser lampa på dashbordet som indikerer 4x4? Jeg har trøbbel med min. Virker som at den hopper ut av 4x4 av og til og gir en fæl lyd...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 06 July 2012 - 22:35

Ikke at jeg har så mye å komme med ang. feilen din, men vet at Mads sier i instruksjonen til smartyen at d anbefales ikke å bruke SW1 når motoren belastes hardt ved f.eks hengerkjøring. Dette pga mye fortenning på det programmet.
RB


#4 laffenxxx

laffenxxx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 403 Innlegg:

Posted 07 July 2012 - 12:47

Ikke at jeg har så mye å komme med ang. feilen din, men vet at Mads sier i instruksjonen til smartyen at d anbefales ikke å bruke SW1 når motoren belastes hardt ved f.eks hengerkjøring. Dette pga mye fortenning på det programmet.


Ja det var det jeg begynte å tenke på også . Jeg får bestille meg noen instrumenter men har ikke helt sansen for den rekka på a-stolpen. Har noen prøvd Glowshift 3-1 ?

Når det gjelder 4wd så fikk jeg en kompis til å se mens jeg prøvde å kjøre og det ser ut som om det enne krysset foran transfer er dårlig. Skal bytte dette .


#5 laffenxxx

laffenxxx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 403 Innlegg:

Posted 26 September 2012 - 16:04

Oppdatering . Feil ved 4wd var strukket transferkjede så nå er alle lager og tettinger samt kjede og skiftegaffel byttet . Har fortsatt olje drypp fra utgående aksel fremover selv om tettering ble byttet . Må ta igjen dette .
Montert Glowshift 3-1 , turbotrykk, eksosgass og dieseltrykkmåler . Trykket ligger mellom 12 og 17 psi.
Kjørte 75 mil i helgen med biltralle og girkassen gikk å skiftet inn og ut av OD , død pedal og varierende cruisecontrol . Kjøper vel Timbos APPS for å få bukt med dette eller er det andre forslag ?

Det må da snart ta slutt med alle feilene ..........


#6 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 28 November 2012 - 14:09

hvordan får jeg opp feil kodene ? og hvor finner jeg ut om hva dem betyr?

#7 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 November 2012 - 19:03

hvordan får jeg opp feil kodene ? og hvor finner jeg ut om hva dem betyr?


Usikker på om det funker på 3. gen, men på 2. gen vrir du tenninga PÅ, AV, PÅ, AV og PÅ. Da kommer kodene opp i "odometeret" i speedometeret. Kodene er standard OBDII-koder. Du kan bruke hvilken som helst slags kodeleser. Jeg har en billig bluetooth-scanner fra kina og kjører "torque" på smarttelefonen min... Dette er et gratisprogram som brukes sammen med scanneren.

http://dx.com/p/elm3...er-dongle-16921

Edited by wazzza, 28 November 2012 - 19:05.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#8 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 30 November 2012 - 11:36

Usikker på om det funker på 3. gen, men på 2. gen vrir du tenninga PÅ, AV, PÅ, AV og PÅ. Da kommer kodene opp i "odometeret" i speedometeret. Kodene er standard OBDII-koder. Du kan bruke hvilken som helst slags kodeleser. Jeg har en billig bluetooth-scanner fra kina og kjører "torque" på smarttelefonen min... Dette er et gratisprogram som brukes sammen med scanneren.

http://dx.com/p/elm3...er-dongle-16921



okei takk. har en 2003 mod ram 2500. har et problem no. får ikke start. får opp feil kode: P 0236, P 0483, P 0193. vet du om ka dem betyr? er det vanlige glødepluggerr på di her bilan?? det virker som om når det er kaldt ute så nekkter den å starte.

#9 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 30 November 2012 - 13:22

glømte og si det... har en edge chip ståanes i den. vet ikke om det kan ha nå betydning....

#10 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 30 November 2012 - 15:39

P0236 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Range/Performance
P0483 Cooling Fan Rationality Check Malfunction
P0193 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High Input

Vi har ikke glødeplugger, men glødeskjerm. Uansett skal bilen fyre uten problem ned i noen minus uten gløding. Min gjør iallefall det. Jeg ville prøvd å fjernet chipen og koblet tilbake til standard. P0236 og P0193 høres ut som koder du kan få med en slik chip som står mellom sensorene og hjernen...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#11 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 30 November 2012 - 20:50

no har jeg fått tatt bort chipen, men den vil fremdeles ikke starte. har sotte en byggvifte under panseret for og prøve og varme opp alt. (vet ikke om ka mer æi skal prøve) skal ut og prøve og starte igjen om et par timer.

Nå tips om ka æi kan gjøre?

#12 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 01 December 2012 - 00:42

Har du fortsatt feilkoder da? Om du ikke får resatt kodene så har du jo en faktisk feil en plass.. Rail-trykksensoren eller lignende..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#13 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 01 December 2012 - 16:44

har fortsatt feil kodene. har ikke fått resatt dem på grunn av at jeg ikke har noe utstyr for og gjøre det med. skal prøve og få tatt et par tlf og se om det e noen som har og kan komme og få slettet dem for meg.

#14 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 18 December 2012 - 14:46

okei. marerite fortsette....begynner og tvile litt over bilen og ser for meg 1000 lappan flyr avgårde :(
har fjerna chipen og fikk sletta feilkodan som va der. fikk å bytta kjølevæska fant ut at den ikke tålte mer en 10 minus.
men får fortsatt ikke start på den.
prøvde med start gass og den starte på det.
har feilkode: p0480 og p0483.
googla det på nett og fant ut at det har med vifta og gjøre, men er di her to feilkodan grunn til at den ikke vil starte???
tenkte om det kan være med glødinga for når æi drog den inn i en varm garasje så ville den starte.
når jeg skal gløde, så gløde den i ca 4-5 sekunder og prøve og gløde den flere ganger så står den bare på i 1 sekund rett etter.
kan det være at glødeskjolde mitt er ødelagt og ikke vil varme ordentlig??? kun trekke strøm??

hver så snill, e det nånn som kan hjelpe meg med det her?????

Edited by hen-sv, 18 December 2012 - 14:49.


#15 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 19 December 2012 - 06:26

No har æ ikje holdt nåkka på me commonrailmotora. Men fyre den på startgass så tyde d jo på at motor ikje får diesel av en eller anna grunn.
Har du sjekka dieselfilter og matepumpe i tank? (regne me du har pumpa i tanken da.. ;) Så du e sikker på at du har diesel fram tel fuelrailen. Hvis du har det så e jo problemet elektrisk ifbm. at dysen ikje åpne.
Bli bare litt drodling sia æ e fersk på CR.. :book:
RB


#16 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 19 December 2012 - 10:54

Bare et litet tips. Startgass er FY FY på Cummins om du ikke fysisk kobler vekk kablene på gløderista. Antenner startgassen før den kommer inn i sylinderene så går kanskje intercooleren til himmels sånn i beste fall, er man riktig uheldeldig så finner man en person full av metallbiter foran bilen.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#17 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 19 December 2012 - 21:28

okei. marerite fortsette....begynner og tvile litt over bilen og ser for meg 1000 lappan flyr avgårde :( har fjerna chipen og fikk sletta feilkodan som va der. fikk å bytta kjølevæska fant ut at den ikke tålte mer en 10 minus. men får fortsatt ikke start på den. prøvde med start gass og den starte på det. har feilkode: p0480 og p0483. googla det på nett og fant ut at det har med vifta og gjøre, men er di her to feilkodan grunn til at den ikke vil starte??? tenkte om det kan være med glødinga for når æi drog den inn i en varm garasje så ville den starte. når jeg skal gløde, så gløde den i ca 4-5 sekunder og prøve og gløde den flere ganger så står den bare på i 1 sekund rett etter. kan det være at glødeskjolde mitt er ødelagt og ikke vil varme ordentlig??? kun trekke strøm?? hver så snill, e det nånn som kan hjelpe meg med det her?????


Du skriver att bilen startar när den står inne varmt. Att den startar när du använder "RASGAS" som tidigare nämt FYYYY. Men har gjort de själv, bara tänk på att detta inte är en lösning.

No har æ ikje holdt nåkka på me commonrailmotora. Men fyre den på startgass så tyde d jo på at motor ikje får diesel av en eller anna grunn. Har du sjekka dieselfilter og matepumpe i tank? (regne me du har pumpa i tanken da.. ;) Så du e sikker på at du har diesel fram tel fuelrailen. Hvis du har det så e jo problemet elektrisk ifbm. at dysen ikje åpne. Bli bare litt drodling sia æ e fersk på CR.. :book:


Om bilen inte hade fått diesel så hade den inte startat bara för att man tagit in den i garagevärmen tänker jag. Att den startar med "RASGAS" är ju pga att denna är mer lättantänlig kontra diesel som behöver högre temperatur för att tända. Hade den inte fått diesel så hade den tänt på rasgasen, men inte gått längre än man hade tillfört rasgas.
Tänker mer glödproblem.
Att glödlampan lyser betyder inte att du har en frisk glödspiral i insuget. Ville provat att hålla på insuget där glödspiralen sitter, få madamen/ ungane/ kompis till att sätta på tändningen till glødningen drar igång samtidigt du känner att de blir lunk om de fungerar. Ev en varmluft pistol som förvärmer insugsluften riktigt varm luft gör gott, obs inte smält luftfilter burken nu!!
Är ju inte så många skruvar för att ta lös och kolla glödspiralen skulle nog villja gjort de.

Mvh Manfred

#18 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 19 December 2012 - 21:44

Om bilen inte hade fått diesel så hade den inte startat bara för att man tagit in den i garagevärmen tänker jag.


:whistle: hmmm... Så ikke den infoen gitt.. :blush:
Se bort fra det med dieselen da. ;)
RB


#19 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 19 December 2012 - 21:57

:whistle: hmmm... Så ikke den infoen gitt.. :blush:
Se bort fra det med dieselen da. ;)


ALLA TIPS ÄR GODA :thumbsup: !!! De är mottagaren som får sortera.

Mvh Manfred

Edited by manfred, 19 December 2012 - 21:59.


#20 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 December 2012 - 12:21

Hvor kaldt er det der du der? Min motor med VP44 pumpe fyrer jo uten et hikk i flere minusgrader uten å gløde i det hele tatt.. Ville tro at CR-cumminsen også bør klare det? Om du har voltmeter i dashbordet bør du jo klare å se der om glødinga funker.. Glødespiralen i innsuget bruker enorme mengder strøm, så du bør kunne se et drop i spenninga når glødinga går. Eventuelt mål spenninga på glødeskjermen eller fysisk demonter den og prøv den i benk...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363