Gå til innhold



Foto

Dodge ram gen 2, feilkoder og 4wd.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
34 replies to this topic

#21 laffenxxx

laffenxxx

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 403 Innlegg:

Posted 21 December 2012 - 11:39

okei. marerite fortsette....begynner og tvile litt over bilen og ser for meg 1000 lappan flyr avgårde :(
har fjerna chipen og fikk sletta feilkodan som va der. fikk å bytta kjølevæska fant ut at den ikke tålte mer en 10 minus.
men får fortsatt ikke start på den.
prøvde med start gass og den starte på det.
har feilkode: p0480 og p0483.
googla det på nett og fant ut at det har med vifta og gjøre, men er di her to feilkodan grunn til at den ikke vil starte???
tenkte om det kan være med glødinga for når æi drog den inn i en varm garasje så ville den starte.
når jeg skal gløde, så gløde den i ca 4-5 sekunder og prøve og gløde den flere ganger så står den bare på i 1 sekund rett etter.
kan det være at glødeskjolde mitt er ødelagt og ikke vil varme ordentlig??? kun trekke strøm??

hver så snill, e det nånn som kan hjelpe meg med det her?????



Jeg vet ikke hvordan injektorene ser ut på denne motoren men hvis det er retur på injektorene ville jeg sjekket om det var lekkasje i en av dem på retursiden. Når bilen står inne eller du bruker startgass får du mere fart på motoren enn den er kald ute og da kan du miste railtrykket . Jeg hadde samme feilen på min MB G 400 . Når det gjelder feilkodene dine er dette beskrevet mange steder .... men har du sjekket sikring 16 ?


#22 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 21 December 2012 - 22:04

Hvor kaldt er det der du der? Min motor med VP44 pumpe fyrer jo uten et hikk i flere minusgrader uten å gløde i det hele tatt.. Ville tro at CR-cumminsen også bør klare det? Om du har voltmeter i dashbordet bør du jo klare å se der om glødinga funker.. Glødespiralen i innsuget bruker enorme mengder strøm, så du bør kunne se et drop i spenninga når glødinga går. Eventuelt mål spenninga på glødeskjermen eller fysisk demonter den og prøv den i benk...



probleme begynte på en 4-5 minus. no ligger det på rundt minus 15 - 20. forventer minus 25 snart :)
setermoen er en jævla plass i desember til februar månan :)

når jeg slår på glødinga så "dimmer" blir lysan inne i bilen svakere så den trekker strøm.
no har jeg ikke så stor erfaring med og skru på di her bilan, men jeg regner med at glødeskjermen står oppe til høyre på motoren når jeg står framfor den????
inne i den firkantige "røre" som kommer inn i en sving på toppen??
fanken å... føler med litt dom når jeg sitter og spør om det her :P

vist temperaturan er fin i morgen skal jeg gå ut og prøve og skru det av og se på den.
eller æi skal gjør det uansett. blir gal snart av og se at den bare står der :) hehe

Edited by hen-sv, 21 December 2012 - 22:20.


#23 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 21 December 2012 - 22:18

Jeg vet ikke hvordan injektorene ser ut på denne motoren men hvis det er retur på injektorene ville jeg sjekket om det var lekkasje i en av dem på retursiden. Når bilen står inne eller du bruker startgass får du mere fart på motoren enn den er kald ute og da kan du miste railtrykket . Jeg hadde samme feilen på min MB G 400 . Når det gjelder feilkodene dine er dette beskrevet mange steder .... men har du sjekket sikring 16 ?


sikring 16 er helt fin. om det er retur på injektorene vet jeg ikke.
har som sakt ikke så stor peiling på de her motoran

#24 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 22 December 2012 - 12:01

probleme begynte på en 4-5 minus. no ligger det på rundt minus 15 - 20. forventer minus 25 snart :)
setermoen er en jævla plass i desember til februar månan :)

når jeg slår på glødinga så "dimmer" blir lysan inne i bilen svakere så den trekker strøm.
no har jeg ikke så stor erfaring med og skru på di her bilan, men jeg regner med at glødeskjermen står oppe til høyre på motoren når jeg står framfor den????
inne i den firkantige "røre" som kommer inn i en sving på toppen??

fanken å... føler med litt dom når jeg sitter og spør om det her :P

vist temperaturan er fin i morgen skal jeg gå ut og prøve og skru det av og se på den.
eller æi skal gjør det uansett. blir gal snart av og se at den bare står der :) hehe

Ja, efter svängen in på insuget så sitter de ett typ mellanstycke med lite gröver el ledningar in på, de ser du. Av med "svingen " så ser du rakt på heatern.
De finns inte möjlighet att kolla spridarna när dom sitter i toppen. För att kolla ev vilken enkel som läcker via retur detta görs i bänk. Men du kan kolla alla o se om den totala retur mängden från alla 6 är mer än de som är inom gränsen. Returen från spridrna kommer ut bak på toppen. Finns mycket nyttigt i länken under.

Mvh Manfred
http://oregonfuelinj...c-info.htm#0307

#25 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 26 December 2012 - 20:47

hvar ute og prøvde og varme opp der glødinga står. men hjalp ikke. kan hende jeg ikke varmet nokk opp.
hvor varmt må den varmes opp før at det skal hjelpe??

#26 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 13:15

Här kan du ha de varmt. En varmluftpistol rätt i insuget när du startar. Ev om man inte har tillgång på ström så kan en lite propanbrännare i insuget TÄNK PÅ BRANDFARA!

Hur fungerade heatern? Får du juleribbe mönster på finger när du tar på glödspiralen efter glödning i 10sek?? Nej inte ta glödspiralen!!! Blir den varm?
När du drar på starten och bilen inte startar får du "sura" avgaser eller inget? Om inte sur rök så kan de va som flera skriver att du har läckage på dieselsidan.
Prova med att mata ström rätt från batteriet till glödspiralen ca10-15 sek o provstarta med "svingen" på plats som de skall se ut.
Sen tänkte jag på en annan sak. I inlägg 14# så skriver du att den glöder i ca 5sek och ca-10minus. De är nog lite i minsta laget, På gen2 så styrs detta via tempsensorn som sitter på insuget (insugsmanifolden) som skickar signal till ecu och därfter hur länge de skall grilla. mellan +15-10c så är de ca 10-15sek. Ju kallare ju längre tid.
Hur detta styrs på gen3 men de bör ju va något liknade. Om jag inte minns fel så satt de väl en tempsensor på insuget på en -03 som jag skruvade på för en stund sedan.

#27 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 16:40

Här kan du ha de varmt. En varmluftpistol rätt i insuget när du startar. Ev om man inte har tillgång på ström så kan en lite propanbrännare i insuget TÄNK PÅ BRANDFARA!

Hur fungerade heatern? Får du juleribbe mönster på finger när du tar på glödspiralen efter glödning i 10sek?? Nej inte ta glödspiralen!!! Blir den varm?
När du drar på starten och bilen inte startar får du "sura" avgaser eller inget? Om inte sur rök så kan de va som flera skriver att du har läckage på dieselsidan.
Prova med att mata ström rätt från batteriet till glödspiralen ca10-15 sek o provstarta med "svingen" på plats som de skall se ut.
Sen tänkte jag på en annan sak. I inlägg 14# så skriver du att den glöder i ca 5sek och ca-10minus. De är nog lite i minsta laget, På gen2 så styrs detta via tempsensorn som sitter på insuget (insugsmanifolden) som skickar signal till ecu och därfter hur länge de skall grilla. mellan +15-10c så är de ca 10-15sek. Ju kallare ju längre tid.
Hur detta styrs på gen3 men de bör ju va något liknade. Om jag inte minns fel så satt de väl en tempsensor på insuget på en -03 som jag skruvade på för en stund sedan.


skudde opp glødespiralen og prøvde glødinga.
den ble ikke rød glødende når jeg så på den når det var mørkt. det var nesten som og jeg kunne ta på den.
skal ta og bestille ny for den skal nokk være mye varmere en d.
satt og så på ebay og kom over det her :

er dette nå eksrta varmer?
tenkte jeg sku bestille denne :

har du bilde om hvor den sensoren kan stå?
du kan få mobil nummeret mitt vest kun har det på tlf.

Edited by hen-sv, 27 December 2012 - 19:57.


#28 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 17:12

Ikke kjøp den øverste du linka til. Det er ett nytt innsugsrør som fjerner glødetråden. Det funker i varme California, men ikke i bardu. Den nederste du linker til er glødetråden ja.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#29 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 27 December 2012 - 22:55

Hur provade du glödningen? På nyckel som vanligt eller med ström direkt från batteriet?
Om test med nyckel, så med en defekt IAT/ MAP sensor så fungerar de inte som de skall om den ger signal att de är varmt ute = ingen eller kort glödning.

Inte min bil som är -03a den va bara inom för att få motorn kollad. Men hittade en link så bör de nog stämma med din -03 samma del nr på dessa -03-04 IAT/MAP sensor

Mvh Manfred

http://www.justanswe...sel-engine.html

#30 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 01:19

Hur provade du glödningen? På nyckel som vanligt eller med ström direkt från batteriet?
Om test med nyckel, så med en defekt IAT/ MAP sensor så fungerar de inte som de skall om den ger signal att de är varmt ute = ingen eller kort glödning.

Inte min bil som är -03a den va bara inom för att få motorn kollad. Men hittade en link så bör de nog stämma med din -03 samma del nr på dessa -03-04 IAT/MAP sensor

Mvh Manfred

http://www.justanswe...sel-engine.html

 

Takk :)

hmm det e jo der chipen blir montert.

det der er jo samme symtoman som jeg har på min bil.

no har jeg bestilt ny glødeskjold fra usa på ebay. (bestilte i romjula)

jeg testet bare glødinga på nøkkelen. skal ta og teste den med direkte strøm i morgen.

men jeg trur jeg bare bestiler IAT/MAP sensor fordet. så får jeg byttet den og med det samme:)

eller går det kansje og skru den ut og rengjøre den? (vaske den)


Edited by hen-sv, 12 January 2013 - 02:03.


#31 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 09:26

Ja du kan ju prova. På IAT värdet skall ju inte ändra sig med smuts eller inte (temperatur värdet). Dock MAP (tryck) värdena kan bli lite annorlunda om sensorn är full av smuts.

Vad har du för chip? Kopplat på IAT/MAP sensor förstår jag och sen på rail trycket också? Chipen/boxen är nog en av dom första bitarna man bör kopplat bort om man skall felsöka. Chip/boxar går in o förvränger signaler till motorstyrningen blir inte alltid helt bra.  MEN väldigt roligt när de drar extra gott...   

 

Mvh Manfred



#32 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 16:04

Ja du kan ju prova. På IAT värdet skall ju inte ändra sig med smuts eller inte (temperatur värdet). Dock MAP (tryck) värdena kan bli lite annorlunda om sensorn är full av smuts.

Vad har du för chip? Kopplat på IAT/MAP sensor förstår jag och sen på rail trycket också? Chipen/boxen är nog en av dom första bitarna man bör kopplat bort om man skall felsöka. Chip/boxar går in o förvränger signaler till motorstyrningen blir inte alltid helt bra.  MEN väldigt roligt när de drar extra gott...   

 

Mvh Manfred

 

 

Chipen heter Edge. ikke trinn styrt.

jeg rengjør bare map sensoren med elektro spray?


Edited by hen-sv, 12 January 2013 - 16:05.


#33 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 18:15

Ja de går fint

 

Mvh Manfred



#34 hen-sv

hen-sv

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 23 January 2013 - 11:36

etter mye om og men så er feilen funnet.

har vært i kontakt med en som har spesialisert seg på amrikanske biler.

det er feil på injectoran.

så på fredagen får jeg nye i posten. og forhåpentlig vis er dem byttet i løpet av måneds skifte.

bestilte nye ifra usa istedefor og overhalle di gammle.



#35 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 23 January 2013 - 18:23

Så bra då!! Hur fick ni reda på att de va dysene som va felet?

 

Mvh Manfred