Gå til innhold



Foto

Noen med erfaring med campingvogn her ???


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
130 replies to this topic

#1 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 July 2012 - 23:05

Noen her som har peiling på Campingvogner ???
Lurte litt på å kjøpe en på høstparten, både som ei arbeidsbrakke og som tur/ferie vogn til neste år.
Så litt på denne typen her. :)



http://www.finn.no/f...nnkode=35963450

#2 Eplabonden

Eplabonden

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 22 July 2012 - 23:21

Da merke der har eg ikje høyrt om... Men eg har go erfaring med bjølseth vogner, og vist da e rundt den prisen/størrelsen du tenke og bruka på vogn so ville eg heller gått for ei bjølseth 650/680 2002-2004 modell.... Då får ein norsk bygd kvalitet, so kan brukast både sommar som vinter utan problem...

#3 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 00:16

Ser 790M 2004mod ligger på under 200k.
Bare litt redd for å kjøpe for gammelt, for den kommer til å få noen mil i løpet av sommeren.
Ikke umulig målet blir Spania neste år, og Norge så langt vi kommer på 5 uker om to år.
Hadde vært for hive ankeret på en plass og blitt der, da hadde det ikke gjort noe om den hadde vært noen år gammel.
Huff, nå har jeg kommet helt på ukjent terreng, hatt båt i 30 år men å sitte her å fryse og blåse/regne bort sommer etter sommer er det slutt på. :(

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 00:28

Alder spiller ikke så stor rolle i mine øyne. Er utseende og vedlikehold som teller. Hadde en gammel Bjølset som gikk mange uker hvert år tidligere uten noe problemer.

Skal du bruke den om vinteren, velg en nordisk vogn


Sent from my iPhone using Tapatalk

#5 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 00:50

Ok, blir nok litt vinterbruk på den under byggeperioden.
Ellers blir det nok bare sommer bruk for vår del, og om vi synes det er greit å feriere på landjorda, så blir det Bobil det neste om noen år. :)

#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 04:47

amerikanske Airstream

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 10:28

amerikanske Airstream



Nostalgi i de men tunge som F, og bremser hva er det ???

Blir nok større skiver foran og luft fjæring bak iallefall på bilen, om vi legger av gårde på langtur neste år. :)

#8 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 15:47

neida du får du helt nye å
fine med de er at de er veldig stablie og har liten luftmotstand
og de er mindre påvirket av sidevind osv

mener jeg så en forhandler i sverige på hjemmesiden demmes

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#9 Krent

Krent

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 15:51

Det spørs hva du er ute etter, men har selv holdt meg til Kabe i masse år. Du må nok kjøpe en litt eldre for å match prisen på den du har sett på, men du vil få en med mye bedre kvalitet. Gå for nordisk da er du hjelpen mange mil og år.

#10 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 17:21

Det jeg ser etter er en vogn med 8 soveplasser og ett tak på ca. 200 000 kr.
Pga. salg av hus og byggeperiode i vinter, ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe dyrere ved å ta opp lån nå.


http://www.finn.no/f...nnkode=36092604

Denne ser fin ut og er stor nok til 4 voksne og 4 greie barn fra 2 til 5 år :)

#11 Krent

Krent

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 17:57

Her er en type du har god plass i. http://m.finn.no/car...model_from=2001

#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 19:08

Nå har jeg kjørt en god del mil med vogn. Jeg vil nok si at skal du bruke den til å dra rundt med så ville jeg anbefale en 550-600 + lengde på drag som maks.

Jeg hadde en Bjølseth 550 og brukte en Omega, Maxima og subben til denne. Spesielt i Sverige så er campingplassene veldig ofte organisert slik at du får 90 graders svinger mellom "åkerlappene".

Du vil få veldig begrenset utvalg av oppstillingplasser spesielt i periodene hvor mange er på ferie hvis du kommer med en 780+ drag, dette selv om du har Tahoe og ikke Suburban.

#13 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 19:47

Helt ny Hobby 720 levert på Brygga til under 200K :)

http://www.finn.no/f...nnkode=35576616



Sjønner att det blir trangt med store vogner, men med 8 personer så er vel valget gitt med lang vogn.
Har kjørt daglig i Oslo med Kranbil og 3 akslet siden 96, kom alltid inn og ut selv om det umulige tar litt lengre tid. ;)

#14 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 July 2012 - 21:12

http://www.airstream...ailers/classic/

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#15 Eplabonden

Eplabonden

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 24 July 2012 - 13:11

Vist du ska bruka vogne om vinteren so ville eg valgt ei vogn med Alde varme og ikje Truma... Alde varme e mykje bedre og lettare og velikehalda... Og ein har og varmt vann so sirkulere rundt i vogne og innom små radiatorar.... Truma bruke meir varm luft som vert blåst rundt om i vogne... Og vist ein har sjansen, so prøv og få med golvvarme og.... (varmetråar i golvet) Har ein fyrst hatt da, so klare ein seg ikje utan....

#16 hobby

hobby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 25 July 2012 - 16:32

Har nå kommet hjem fra Frankrike og Tyskland. Hadde ikke noen problemer med å komme inn på plass på campingplassene, måtte bare si ifra at jeg hadde ei stor vogn. Fikk oppgitt plass og så gikk jeg for å se om den passet. Dette gjør jeg på alle plasser jeg kommer til uansett land. Jeg har ei 2003 Hobby 720 ( 9,15 meter m/draget ) og drar den med en Starchraft 93 mod. Forbruket på turnen ( lå mellom 80- 100 km/t ) var 1.56 l/mil.

#17 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 25 July 2012 - 20:46

Har nå kommet hjem fra Frankrike og Tyskland. Hadde ikke noen problemer med å komme inn på plass på campingplassene, måtte bare si ifra at jeg hadde ei stor vogn. Fikk oppgitt plass og så gikk jeg for å se om den passet. Dette gjør jeg på alle plasser jeg kommer til uansett land. Jeg har ei 2003 Hobby 720 ( 9,15 meter m/draget ) og drar den med en Starchraft 93 mod. Forbruket på turnen ( lå mellom 80- 100 km/t ) var 1.56 l/mil.



Fornøyd med vogna ???
Lurer litt på å kjøpe ei Hobby 720 2013 mod. :)

#18 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 25 July 2012 - 21:06

Det som kjennetegner campingvogner av type: Caravelair

- Veldig lette vogner
- Mange som har "kjøpt seg for liten bil" er veldig glad i disse vognene pga, at vekten er lav.
- Yppelige kjørevogner som gir bileieren noe lavere drivstoff utgifter.
- Blir i markedet ofte omtalt som helt ok sommer vogner, men er litt kalde som vintervogner.
- Prisgunstig i innkjøp
- På Østlandet har du bla en trivelig camping leverandør ikke langt fra Kløfta jernbanestasjon

#19 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 25 July 2012 - 21:18

...dersom den camping vogna du velger ikke har gulvvarme (et must ifm vinter camping):
- Rull ut varme folie fra en eller annen rørlegger (typisk 40 cm bredde, 1650-2000kr for et kit)
- Legg et vegg til vegg teppe over

....og vintercampingen er straks mere behagelig.

Ikke bruk kompositt gass flasker i den kalde delen av året (i praksis under +5 grader) de gir for lite gass trykk til varmen.
Bruk lett aluminium eller stål flasker.

#20 hobby

hobby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 25 July 2012 - 21:36

Ja, jeg er fornøyd med den. Har hatt den siden 2003. Hadde jeg skulle ligget på fjellet ville jeg gått for en med Alde. Truman varmer fortere opp og så kan du kjøre den om sommeren for å få friskluft inn. Du får ikke den mer jevne varmen rundt i vogna med Truma, da er Alde suveren. Grunnen til at jeg ikke tok Alde var at det kostet 20000 ekstra og at jeg campa kun her på Østlandet om vinteren, nå er det bare om sommeren og da reiser vi rundt. Vi hadde det godt å varmt så vi greide oss med selv om det kunne være kaldt her også ( Får mye gass for dem pengene ) Jeg brukte heller vifteovn og så satte jeg inn Eljet http://www.maxfritid...rodukt_id=14148 Fikk kjøpt noen brukte ( Søk på forskjellige caravan forum så kansje du er heldig . Send meg mail så skal jeg gi deg noen adresser ) Hvis du kjøper helt ny pass på å få oppgradert totalvekta hvis du har mulighet til å dra mer enn 2000kg, det viste ikke jeg noe om da jeg kjøpte mi. Kjører for det meste med overvekt på vogna, og etter det jeg leser er det flere som har blitt tatt for det og da vanker det bøter.Er det noe mer du lurer på send meg en PM.
Ser du er fra Fredrikstad så da har du Perry Caravan borte ved Iseveien, tror det heter Kløvingen der.
Lykke til og bare kontakt meg hvis det er noe.