Gå til innhold



Foto

Noen med erfaring med campingvogn her ???


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
130 replies to this topic

#41 hobby

hobby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 02 September 2012 - 12:09

Nå nermer caravanmessa seg Tahoe, håper du har en fet bankkonto da det er mye lekkert der. Vogner og biler selvfølgelig, selv om det er endel lekkert på 2 bein også.

#42 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 02 September 2012 - 13:42

Kanskje vi skulle fått til et chevy treff i den forbindelse?

#43 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 02 September 2012 - 19:27

Kontoen er stappa, og vi drar opp på Lørdag.
Om vi får noen gode messetilbud og vognen passer til oss alle, blir det vel en bestilling for levering i April.
Får se om de kan gi oss en demovogn i høst, og få tatt en liten helgetur så vi får prøvd den en tur. :)

Chevy treff kunne jo vært morro, men vi drar 4 familier sammen så da er det vanskelig å stikke av noen timer. ;)
Mulig det blir en tur til Brass og treblås i Lillestrøm lørdag 29. sept. da kommer jeg alene og har tiden for meg. :D

#44 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 20:38

Da var turen på messa over for i år, Gikk fort igjennom det meste av vogner som kunne huse 4 barn og 4 voksne på tur.
Hadde vel egentelig bestemt meg på forhånd, for hvilken vogn som hadde det vi var ute etter.
Men det var jo greit å se igjennom andre merker og størrelser, men ingen av de andre kunne skilte med eget barnerom med trippel køye og lekeplass i eget rom.
Solide lydisolerte dører mellom barnerom og midtere del, og dør mellom midtere del og oppholdsrom.
Så vi voksene kan sitte oppe noen timer og se TV eller spille kort/ brettspill, uten att barna blir forstyrra når de sover.
Valget falt på Hobby 720 KFUMe med Alde og markisetelt.
For ta en tur opp til forhandler til uka, og få satt ned utstyr og vektklasse på 2500kg. på papiret.
Ett raskt overslag med ekstra utstyr som parabol 22" tv og dvd i to rom, markise med 3 vegger, Alde, sykkelstativ og 2 gassflasker kom prisen på 236 lapper.
Tror ikke det blir så galt, for han skulle se på utstyret og lage en messe pris på det vi bestiller utenom også.
Med tanke på att det Danske firmaet kunne levere vognen, uten noe ekstra utstyr på kaia for 200 lapper.
Betaler gjerne de ekstra pengene for Garanti og att forhandler ligger bare 20 min. herfra. :)

#45 hobby

hobby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 16 September 2012 - 18:57

Da får jeg gratulere dere med ny vogn. Hvilken markise tok du, jeg vil anbefale caravanstor zip. Måtte du betale noe ekstra for å høyne vekta?

#46 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 00:03

Da får jeg gratulere dere med ny vogn. Hvilken markise tok du, jeg vil anbefale caravanstor zip. Måtte du betale noe ekstra for å høyne vekta?


Takk :)
Blir ett litet tilegg til staten for mer tottalvekt og litt for å få forsterket noe under og større dempere.
Han hadde ikke med seg tabellen for 2,5 tonn, kun den for 2,2 tonn men mente det ikke var mange hundrelappene forskjell.
Vil heller betale litt ekstra nå, enn mye ekstra når vi må innom vekta en tur. ;)
Markiseboks på taket og lett telt som settes på med glidlås for att det skulle bli helt tett, men det får vi se litt nermere på i morgen.
Må en tur opp og se litt mere og få litt mer ned på papiret, så blir det vel en runde til på Fredag før vi bestiller vogna.
Blir mye styr og ståk inne på messa med 4 unger og mye støy, så en liten rolig runde på kontoret så blir det nok lettere og forstå alt som blir sagt. :)

#47 hobby

hobby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 17:30

Skal staten ha ekstra penger for å høyne totalvekta på vogn også? Må vel snart betale avgift hver gang vi går ut av huset også.
Skulle gjerne ha oppgradert vogna mi også, men har hørt at det er umulig, ikke vet jeg hvorfor. Jeg bestilte vår på messa 5 min før dem skulle stenge, men det gjør jeg ikke igjen. Fikk ikke greie på at det gikk å oppgradere vogna og betalte det han forlangte. Blir det noen ny vogn blir det hos en forhandler og da skal prisen ned.

#48 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 18:19

Vi satt vår på 2,2 tonn, for 2,5 tonn er det ikke mange biler som kan dra ser vi.
Da fikk vi 378kg nyttelast, så ølkassene får vi ta bak i Tahoen hjem fra Danmark. ;)
Blir dyrt for svoger dette, han må ha E i førerkortet og ny bil for å trekke vognen når de skal på tur.
Fult mulig å høyne vekta på vogna i etterkant, men prisen på to nye aksler og dempere blir vel nok til ny vogn med høyere vekt.
Da må den vel omregestreres og avgift for noen hundre kilo mer, om de skal ha det for brukt vogn.
Ser på Danske sider nå, der kommer bare vognen på 63 000 mindre, og med alt utstyr så hadde vi spart over 100 000 kr. med og importere den selv.
Lurer på om den garantien er verdt så mye penger, kan kjøre ned på servise og fukt test, mange ganger for 100 store lapper. :I
Dansken kunne ta seg av alt papirarbeide, og få toll og avgifter/moms gå gjennom DHL og vi kunne velge å komme ned å hente vognen eller de kunne sende den til DHL Fredrikstad.
Pappirer for biltilsynet er klare for reggistrering, kun vise att moms og veiavgift er betalt til Norge. FRISTER VEEELDIG !!!

#49 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 18:53

Jeg tror ikke jeg hadde vært i tvil når du bor der du bor.

#50 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 19:13

Det er jo bare 7 timer og en langhelg i Danmark på kjøpet hver vår, og de får sjekket den for fukt og att alt fungerer.
Mister 2 års garanti, og får en litt lengere tur til servise timen.
Men det koster sikkert ikke sjorta å få tatt den fukttesten her heller, om vi ikke har mulighet til å dra ned ett år. :)

#51 hobby

hobby

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 17 September 2012 - 19:15

jeg kan melde deg inn i caravanclubben så får du gratis fukttest samt endel andre rabatter.
For å beholde fuktgarantien må du innom en Hobbyforhandler dem 5 første årene. Den første skal være gratis. Det måtte jeg gjøre dem oppmerksom på da jeg kjøpte mi. Hadde lest instrukssjonsboka og serviceboka grundig og der sto det at den første var gratis. Ringte da til Lara og gjorde dem oppmerksom på det og fikk til svar at det måtte ho skjekke først. etter en stund fikk jeg telefon fra dem om at det stemte og fikk refundert pengene for testen.

Når du får vogna skal du få krype under den å se hvilken vekt det står på akslingene, hvis jeg ikke husker feil står det 1150 kg på mine

#52 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 08:18

Da skulle vel det være mulig, å sette på den forsterkningen på ramma og få på nye dempere til 2,3 tonn.
Nå var det delt inn på 2,0 - 2,2 og 2,5 tonn, men det kan ha vært andre vekter på årsmoddelen din.
Jeg ville ha sett en gang til på akslingene og tatt en telefon til forhandler, så er det jo mulig det ikke skulle koste skjorta å få den opp i vekt. :)

#53 CHEVTOY

CHEVTOY

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 445 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 18:16

Husk at den egenvekta som står oppgitt i vognkortet er vekta på typegodkjent vogn. Alt ekstra utstyr går på bekostning av nyttelasta. Anbefaler at du veier vogna når du får den for å vite nøyaktig hvor mye lastekapasitet du har....

Edited by CHEVTOY, 18 September 2012 - 18:16.

Det vanskelige en bagatell, det umulige en utfordring

#54 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 21:56

Hvorfor tar du ikke 2500 kg? Det spiller ingen rolle om bilen ikke tar 2500 kg, du/sjåfør må uansett ha -E for å kjøre vogna, og da er det reel vekt som gjelder, ikke inntil tillat totalvekt. Mange store biler (suv-er og mpv-er) som tar godt over 2500 kg. Som en biopplysning kan det nevnes at til og med en VW Tiguan kan få inntil 2500 kg hengervekt.

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#55 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 22:38

Jeg har hele alfabetet i førerkortet, og de andre her tar kurset på E nå.
Den andre bilen er en ny S Max, og den var det kun 2,0 tonn hengervekt på.
Med 1860 Kg. egenvekt, da kan han dra vognen så lenge den faktiske vekten er under 2 tonn ?
Selv om vonkortet på hengervekt sier 2,5 tonn, så lenge han har E i førerkortet ?
Det må jeg få sjekket opp, for da er det så klart bredere å få inn så mye som mulig i vongnkortet på vogna. :)

#56 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 22:50

Med BE er det som sagt aktuell vekt som gjelder. Begrensninger kan være hva kroken trekker, evt vogntog vekt i vognkortet.

#57 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 23:26

S Maxen er ikke innkjøpt ennå, fikk prøvekjørt den i dag.
Synes det er merkelig den store bilen som er bygd på Mondeo platt formen ikke kan trekke mer enn 2 tonn.
Når Mondeoen kan klare 2,2 tonn med samme motor.
De skulle undersøke om det er mulig å få opp S Maxen, men selgeren trodde ikke det gikk, for det sto ikke i salgs brosjyren. :I
For sjekke hva vogntog vekkten er på den i morgen tidlig.

#58 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 September 2012 - 23:46

Har S Max på jobb. Skikkelig kassebil. Vi har også C Max. Liker den bedre. Dessuten... Ford er ikke noe bil....

#59 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 September 2012 - 08:12

Har S Max på jobb. Skikkelig kassebil. Vi har også C Max. Liker den bedre. Dessuten... Ford er ikke noe bil....


Har Focus som konebil, helt grei liten diesel på 125 hk. til å kjøre på jobb i synes hun.
S Maxen skulle svoger ha til konebil, og med 7 seter så ble den litt roligere inni enn 2 seter vare hørte jeg.
Men prøvde å få han til å sjekke opp en 4 dørs Tahoe med 7 seter istede da men........ ;)
Kjærringa hans mente den ble alt for stor til henne, nå er vel S Maxen lengere i akselavstand og mulig karosseriet er lengere enn Tahoen også :wacko:
Men S Max ble det og 508" med utstyr ferdig på vei med 5 års service avtale.
For femhundreogåttetusennorskekroner, hadde jeg vel heller valgt en skikkelig Tahoe med mer plass og ett godt hengerfeste. :)

#60 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 20 September 2012 - 08:56

Ser ut for att det blir kjøp av vogn her, nå er renta lav på Messetilbudet og den får vi bare ut denne uken.
Mailene vi har sendt til han i Danmark, får vi ikke svar på og purret opp han i går formidag og det er like tyst. :(
Blir nok en liten tur opp i kveld, med damene denne gangen og gå igjennom utstyr og få tegnet den kontrakten.
Skal høre med han om det er stor forskjell på prisen for 2,2 og 2,5 tonn tott. på vognen.
Når det ikke spiller noen rolle så lenge vi har BE, da er det best å få den opp på 2,5 tonn.
Da er det bilen som må oppgraderes litt for langtur som står for tur, eller skal jeg få sett om det er en nyere Tahoe med 4 dører med luft fjæring og skivebremser rundt..... Hmmm ?????