#1
Posted 24 July 2012 - 20:49
86 modell SJ413 som noen (antagelig) har brukt til konkuranse tidligere. Er fersk på dette selv, men noen som kunne litt om dette mente at buret er av gammel type. Første del av prosjektet har vært å få bilen EU godkjent. Bremser bak, bremserør, slark og lekasje i knokkelhusene forran, håndbrekk, lys måtte til. Særlig finne ut av bremsekraftfordeling bak var noe herk.
Siden bilen nå er EU godkjent er det litt kosmetikk som må til for å få den konegodkjent. Dvs ta overflaterust.
Slipt og rustbehandlet
Delvis sparklet
Rullelakket med bengalakk. Karosseriet er tross alt en slitedel, så det får ikke for mye kjærlighet.
Etter resten av rusten er neste prosjekt å gå over det elektriske. Tror det er noen kreative løsninger her. Så blir det vel å få inn stereoanlegget fra glansdagene, arbeidslys bak, nye dekk, ny styredemper (kanskje få den litt tidligere, greit å beholde tomlene), festerigg for snowboard og sykkel. Har lyst på takgrind, men tror ikke den vil gå inn i garasjen da.
#2
Posted 12 August 2012 - 11:43
Skulle prøve meg på Herstua i dag, men kabelskoen til startmotoren hadde røket. Merket ikke noe på testturen i går, så ikke for meg denna.
Enkelt å fikse bare jeg finner en solid nok kabelsko.
#4
Posted 24 August 2012 - 20:14
#5
Posted 28 August 2012 - 21:12
#6
Posted 29 August 2012 - 20:26
#7
Posted 05 September 2012 - 17:47
Litt skuffa ov overrasket her nå. Under den lakken er det sparkel. Det var ganske jevnt og fint, også etter rullelakking. Nå oppdaget jeg disse hakkene og sporene.
Har jeg bare vært i svime og trodd det har vært bra? Eller kan det ha skjedd senere? Lyst å finne ut av det før jeg går på resten av bilen. Dette har tilsynelatende bare skjedd på en av fire skjermer.
Forslag på hva som har gått galt?
#8
Posted 05 September 2012 - 22:12
#9
Posted 07 September 2012 - 12:34
#10
Posted 15 September 2012 - 22:10
Har av dørene for rustbehandling og rullemaling. Skruene har rustet fast og grisepikken knekker når jeg forsøker få dem ut. Det stålet er sinsvakt hardt. Knakk fem bor før jeg dro fram vinkelsliperen. Men ut kom den til slutt. Får vel bestille nye skruer. Har lyst på torx så det er enklere å få ut neste gang, men bryter med original stil.
#11
Posted 16 September 2012 - 11:37
#13
Posted 24 September 2012 - 11:28
Taro/hilux 91 mod
33" dekk
12.5 " felg
Pajero 2.5TD
33" dekk
12.5 " felg
#14
Posted 24 September 2012 - 22:20
#15
Posted 10 November 2012 - 10:55
Viftereima røyk i Nor Odal. Ny satt på.
Og siden reima røyk kokte bilen solid over samtidig. Måtte etterfylle ca 1.5 liter.
Så bare venter på at dekka blir fulle. Ta en liten kjøretur og finne ut om det er bare møkka, reima eller noe annet som lagde den interessante lyden jeg også hadde fått opparbeidet meg... Tøffere for bilen å kjøre blandt gjørme, stein og stubber enn bare grus.
#16
Posted 28 January 2013 - 17:39
Jobber med å bytte gamle skiver og klosser.
Skiver var rimelig rett fram. Men klosser/caliper var noe mer jobb.
Sylinderen var ikke spesielt ivrig på å trekke seg tilbake. Men med noe overtalelse så kom den.
De tingene der skal i følge boka ha bevegelse. Hos meg sitter dem helt fast. Skal det være bevegelse der? Tips på å få det løst i tilfelle?
#17
Posted 31 January 2013 - 22:26
ja de hylsene skal gå lett frem og tilbake
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#18
Posted 04 February 2013 - 06:57
Med hjelp fra bilxtra på Jessheim fikk jeg dem ut.
Restaurert hylsene litt.
Får kjøre med bilen sånn på neste treff, men vurderer ny caliper. Er det på andre siden. Alt er en del smoothere der. Og den caliperen er det eneste i hele bremseaystemet som ikke er byttet.
Så grunnen til at jeg satte i gang bremsearbeidet.
Mellom skiva og skjoldet har det ligget en gammel bremsekloss. Den har laget spor som spiser klossene. Og, tror jeg, vært skylden i at bilen har dratt til venstre når jeg bremser.