Gå til innhold



Foto
- - - - -

Torb's 4runner


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 29 July 2012 - 00:00

På tide å starte en tråd her nå:

Har kjøpt meg en 4runner 1995mod V6 bensiner, automatgear og cruisecontrol.
BIlen skal altså brukes på veien, men noe modifikasjoner blir det vel med tiden.

slenger inn et bilde sånn til å begynne med.

IMAG0605.jpg


Jeg solgte Hiluxen min i januar til fordel for billigbil, problemet var at han jeg solgte den til bor ved veien jeg kjører hver dag frem og tilbake til jobb. Etter 5 måneder klarte jeg ikke holde meg mer og måtte ha 4x4 igjen. Ikke ville han la meg kjøpe den tilbake så da bestemte jeg meg for å gå for en 4runner istedet som egentlig er mer praktisk for meg.

Bilen er godkjent med 31''10.50/15 i vognkort, så jeg har et greit utgangspunkt. forholdsvis lite rust.

Ting som skal fikses/byttes:
trenger ny bakfanger
ny baklykt venstre side
arbeidslys/ryggelys bak
skifte skiver og klosser foranv
ta det som er av rust
understellsbehandle den
få på OME
større dekk og skjermbreddere
skifte plugger
bytte mekanisme og motor i bakluka
lage firkantfeste til vinsj foran
bytte drivakselmansjettene, ettersom det som holdt de sammen var mere teip enn mansjett.
skifte diverse vakumslanger
få på nytt eksosanlegg. muligens strake rør?


Edited by torbs, 20 May 2013 - 23:45.


#2 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 30 July 2012 - 11:54

Ja, da etter å ha skiftet bremseskiver og klosser foran, noe som skulle ta et par timer ser nå ut til å bli et lite ukesprosjekt for meg.. Etter å ha luftet foran, tror du f'*¨n ikke et bremserør sprekker. å ja, det er et av de som ligger over tanken! Så nå står bilen, (og motorsykkelen) og jeg er sprekere enn aldri før og må sykle til jobb...

Tanken nå skrudd ned, jeg måtte borre skruene til beskyttelsesdekselet.. påfyllingsslangen/røret til tanken var så morkna at den hadde sprekker og 'lufterøret' var rusta bort.. så jeg tror tanken må renskes.. og ny slange må til for påfylling og lufting.

anbefaler noen å kjøpe ferdig bøyde bremserør fra toyota eller bare bøye selv? jeg har koningsverktøy og gjort det før å¨en peugeot

#3 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 30 July 2012 - 16:57

Har ikke erfaring fra Toyota, men fikk min Suzuki godkjent med selvbøyde rør. Ikke spesielt dyre verktøy eller spesielt vanskelig.

#4 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 30 July 2012 - 18:22

fant ut av jeg hadde en uåpnet pakke med bremserør :) så det jeg trenger da er vel bare nye skruer.. regner med jeg må bruke låsetang og ødelegge de som står på nå :) planen videre nå er å gjøre rent der og tektylere der man ikke kommer til når tanken er oppe. satser på ¨å slippe å ta den ned igjen på en stund.. det eneste som hindrer meg i å få dette unnagjort er plassmangel, bilen står nå hos en kompis som bor 15 min unna... Men fikk svev på min gamle Intruder igjen i dag da :D

#5 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 11 August 2012 - 19:39

har fått bilen på veien igjen. glemte å ta bilder under prosessen.. endelig bremser igjen. lurer på om ikke jeg strammet det ene hjullageret for hardt. må åpne å se.. for å få ned tanken måtte jeg kutte påfyllingsrøret. fant ut at festet til lufteslangen var rustet vekk. tanken hadde 14 lag med forskjellig type gjørme, sand, salt og støv oppå seg, har heldigvis en kompis som ikke har ro i bakenden, jeg kom tilbake dagen etter og da var tanken vasket, pusset ned og grunnet og klar til lakking :D tok så turen til Tess og kjøpte nye slanger til påfylling og lufting. så nå er tanken ihvertfall tett der den skal være det. klarte selvfølgelig å lage lufteslangen litt for liten, så nå jeg må jeg være tålmodig når jeg fyller tanken...

ellers så er tanken grunnet lakket og tektylert, den har fått nye slanger til påfylling(sånn marine dieselslange) og til lufting, og diverse.
bremserør er skiftet der det trengtes. klarte selvfølgelig å kjøpe for korte skruer første gangen så det ble ikke tett.

men nå er bremsene friske tanken er oppe, eneste som mangler nå er tankbeskytteren. den ene braketten har knekte skruer i seg :)

#6 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 12 September 2012 - 16:13

har sett mange syke 4runner bygg.. men russerne er gale!!! haha

#7 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 16 October 2012 - 22:44

Da har jeg gått til innkjøp av litt diverse saker og ting. sveiseapparat, ny skralle og Vinsj :) har også nå bestemt meg for større dekk.. og da tror jeg 35'' skal holde foreløpig, I got an offer I can't refuse :)

#8 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 18 October 2012 - 19:14

Hehe, og da vil jeg ønske deg velkommen til klubben, der vi alle har tommesyken :doctor:
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#9 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 29 October 2012 - 14:06

Det viser seg at han jeg skulle kjøpe dekk av stakk av med pengene mine istedet..... så nå må jeg starte leting eller vente et par uker ekstra................ Noen der ute som har gode 35''dekk med felg til salgs så skrik ut. 36'' kan også godtas.

#10 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 29 October 2012 - 20:21

Da var 35'' bestilt. Det ble 35/12,5/15 Mud Terrain t/a km2, eneste e trenger nå er felger, hvis ikke må jeg sette de på mine 9'' felger... det går vel det?

#11 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 29 October 2012 - 21:14

vurderer samme dekka selv nå, med midt seiping og pigging riktig nok :P

#12 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 14:16

Må nok midtseipe jeg også, men usikker på om det blir pigg med det første.
Har forresten også ''bestilt'' skjermbreddere nå og så venter jeg på multimount til vinsj.. det blir få julegaver på kjentfolk i år :)

#13 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 14:02

IMAG0794.jpg
testing med 33'', kun høyre forhjul.

IMAG0795.jpg
Liker det jeg ser og gleder meg nå enda mer til 35'' kommer. her er det 33 på høyre forhjul, slitte 31'' på resten.

IMAG0792.jpg
her er det litt sving og det tok i med en gang... så til de som har sagt at det ikke subber med 33'' på original runner kan nå kikke litt nærmere på dette bildet.


Trenger nå bare gass til sveiseapparatet og så er det klart til kapping. skal prøve å få det gjort før dekka kommer.. skal følge Guiden til Trond her på forumet. forresten, noen som vet om det må kappes bak også?

Edited by torbs, 31 October 2012 - 14:03.


#14 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 23:03

Ja, du må kappe bak også. Men vent med det til du får bredderene, da ser du bedre hvor du må kappe. For du må kappe i hjulbua også, og det ser du ikke hvor mye er før du har fått prøvemontert bredderene. Også kapper du så mye som mulig innvendig etterpå.
Foran så skrur du av framskjermene, også er det bare å kappe vilt og uhemmet :D Så tar du å kapper i framskjermene når du har fått bredderene.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#15 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 23:53

hadde ikke trodd jeg skulle si det men.. jeg gleder meg til kapping :) skal bli gøy med nye sko på bilen nå! bare synd det var litt lang leveringstid på dekka.

#16 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 01 November 2012 - 21:59

Har jeg en kappetråd her inne?? Ja ja, sånn ere når en er skravlesjuk..... Men her er et seriøst kappe forslag.

http://pirate4x4.no/...ping-av-4runner


Fra side 18 og 2-3 sider frem ser du kappinga bak:

http://www.offroad.n...e/page__st__340

Edited by Trond (spydebergskrens), 01 November 2012 - 22:05.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#17 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 02 November 2012 - 01:54

Refererte til deg.. fant jo linken din her inne :) er jeg skravlesjuk? :P har som regel lite å gjøre på jobb....


Var jo greit forklart med bilder der ja. får kappe de plassene som skal sveises først og så vente på skjermbredderne før jeg tar resten.

Edited by torbs, 04 November 2012 - 18:33.


#18 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 06 November 2012 - 21:30

Refererte til deg.. fant jo linken din her inne :) er jeg skravlesjuk? :P har som regel lite å gjøre på jobb....


Var jo greit forklart med bilder der ja. får kappe de plassene som skal sveises først og så vente på skjermbredderne før jeg tar resten.


Jeg mente at det var jeg som var skravlesjuk....hehe
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#19 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 07 November 2012 - 13:31

Var innom Vianor i dag, de hadde visst problemer med å få levert dekka i tide. Fikk også avtalt seiping og pigging av de :) .. Men like greit det ettersom jeg også venter på skjermbredderne. Sitter nå også å vurderer OME før nyttår.

#20 torbs

torbs

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 22 November 2012 - 00:01

Dekka er nå klare og venter i garasjen :D bare kapping og skjermbreddere som mangler nå før den er klar for vinteren :) fikk testa vinsjen litt i går. ser ut som bilen trenger nytt batteri... Note to self: husk å fylle drivstoff før man begir seg ut i skogen i regnvær.. å for all del ikke vinsj til bilen dauer..... Jeg lærte på den harde måten.. gikk tom for bensin å strøm :)