Er det noen her som vet noe om regler rundt ombygging? Jeg har en niva med varebiltak. Har lekt litt med tanken på å ta av glassfibertoppen, å prøve å få på plass lavt tak, da disse ser litt bedre ut. Noen som vet noe om lovlighet på dette, og om jeg må ha den over på hvite skilt da? Evt hva man kan regne med av utgifter på hvite skilter?

Spm rundt mindre ombygging.
Started by
Nordic
, Aug 01 2012 11:06
7 replies to this topic
#1
Posted 01 August 2012 - 11:06
#2
Posted 01 August 2012 - 20:36
Hvis bilen har vært registrert i Norge i 10 år får du hvite skilter for 450,- for nytt vognkort. Da er det ikke krav om volum i rommet baki, og du kan gjøre hva du vil med taket.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#3
Posted 01 August 2012 - 22:45
Takk skal du ha! Da er plutselig ikke den jobben heller så avskrekkende.
#4
Posted 02 August 2012 - 09:07
Strengt tatt skal en endring av taket søkes om, og godkjennes av BT. Men hvis den står på hvite skilter vil du mest sannsynlig aldri få spørsmål om det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#5
Posted 02 August 2012 - 20:54
Som kåre sa, å alle niva i norge er så gammel at det bare koster kontrollen. Men er litt jobb å "bytte" taket... For det gamle taket står dær, det er bare skjært hulll i det. Men går i teorien ann å ta av plata, å sette på en ny, men trur ikke du får den karoseridelen så enkelt desverre.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#6
Posted 02 August 2012 - 21:00
Ja, tanken dukka opp etter æ va å rota litt ruindt oppi topplokke på ho. Syns det så ut som at produsæntan mæst bære har kappa ut en bit a d "vanlie" take, å smekka en glassfibertopp oppå der igjen. Tanken va å følg litt me om der va nån som sku slakt en lav niva en eiller ainna gången, å se ailler ærbødigst om main kanskje fikk kappa heile take a. Deretter telpasse sånn høveli, å sveis over hålle. Men for alt æ veit, så e dær vel en heil masse problema me d. Høres strængt talt ALT førr lætt ut, nu når æ ser d skrevven ner.

#7
Posted 03 August 2012 - 07:31
Går sikkert å få borra av karroseriplata på en lav tak niva å likens på din.
BT har heller ikke no grunn før å heng sæ opp i det. Før glassfiber toppen på niva har ingenting med bæring å gjøre i teorien. Det e det gamle taket som fortsatt er der som gjør det.
BT har heller ikke no grunn før å heng sæ opp i det. Før glassfiber toppen på niva har ingenting med bæring å gjøre i teorien. Det e det gamle taket som fortsatt er der som gjør det.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#8
Posted 03 August 2012 - 21:11
BT har vel av å tel en litt lei tendens tel å hæng sæ opp i masse rart...
Nei, får sjå ka som skjer. I første omgang så prioriter æ masse TLC, få shina over å sjekka at alt e sånn høveli som d ska vær. Så e d sandblåsing å lakking, å kanskje litt småplokk innvendi. Bi spennanes å lær sæ å skru bil.
Nei, får sjå ka som skjer. I første omgang så prioriter æ masse TLC, få shina over å sjekka at alt e sånn høveli som d ska vær. Så e d sandblåsing å lakking, å kanskje litt småplokk innvendi. Bi spennanes å lær sæ å skru bil.
