Gå til innhold



Foto

Etterlysning: Sjåfør(er) til 1987 Land Cruiser HJ60-ekspedisjon fra Øst-Russland til Norge

tur russland land cruiser toyota ekspedisjon sjåfør asphjell magadan

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 audunasphjell

audunasphjell

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 10 August 2012 - 05:29

Etterlysning: Er det noen som kan tenke seg å kjøre en Toyota Land Cruiser HJ60 fra Øst-Russland mot Norge?
Vi er på landcruiserekspedisjon tvers over Europa og Asia og har funnet ut at det er dyrere enn vi trodde å sende hjem bilene med båt. Derfor lurer vi på om noen vil kjøre en bil (kanskje to) i retur fra Magadan eller Vladivostok for egen maskin nå i august-september 2012. Grip sjansen - her kan man hoppe rett inn i et eksotisk kontinentkryssende eventyr.

Vår blogg: http://www.transeurasia.no

Vi er fremme ved vårt planlagte endepunkt om cirka ti dager, i byen Magadan ved kysten av Stillehavet, i nordøstligste Russland, cirka 500 mil nord for Vladivostok, og 200 mil øst for Jakutsk. Planen var å sende bilene hjem med båt, og fly hjem selv. Men transportutgiftene er høye for å sende bilene hjem med båt, cirka 25.000 kroner per bil. Derfor undersøker vi muligheten for om noen vil kjøre. Altså å låne bilen(e) og kjøre hjem, hele eller deler av turen. Vi kan lagre bilene der til eventuelle interesserte sjåfører til returen kan være på plass.

Avstanden er 12549 kilometer og turen tar cirka 200 timer å kjøre (i rene kjøretimer). Dieselprisen i Russland er cirka 6 kroner per kilometer, og forbruket er omtrent 1,1 liter per mil på god vei. Man må vel regne med 5 uker på veien og cirka 8500 kroner i drivstoffutgift.

Vi er også interessert i å få kjørt bilen et stykke på vei, dersom noen vil ha et kortere alternativ. Det betyr at man for eksempel kan kjøre fra Magadan i nordøstrussland til Irkutsk i vestsibir. Dette er cirka 5000 kilometer, og kan gjøres på cirka tre uker. Den siste biten kan vi vurdere å fly inn og ta selv eller skaffe andre til å gjøre. Et annet alternativ er er å kjøre fra Vladivostok, fordi vi har mulighet til å shippe bilene dit og overlevere dem til landcruisersjåfører der. Dette er en tur på drøyt 10.000 kilometer på god asfaltvei om man vil, og kan gjøres på tre uker hvis man kjører effektivt. Man kan ta avstikkere til Kazakhstan, Mongolia eller lignende som vi er åpne for, men det er nok å se i gigantlandet Russland. Og for vår del er det et mål å få bilene mest mulig vestover.
Turen kan også deles i tre etapper, og kjøres av forskjellige team/sjåfører.

Helst skulle turen vært gjort nå i høst, for eksempel avgang fra Russland i slutten av august og ankomst innen midten av oktober. Det tar 2-3 uker å skaffe seg russisk visum Man kan få for en måned eller tre måneder. EN måned er billigst og raskest, i så fall kan man kjøre nesten helt fram til Norge, men ikke helt. Tips for å skaffe visum og formaliteten "letter of invitation" er http://www.stantours.comog http://www.waytorussia.com. Alternativt kan bilene lagres i Russland til neste sommer, men det er en litt mer komplisert løsning.

Holder man seg i Russland har man grusvei a la norsk sidevei i Gudbrandsdalen de første to hundre milene fra Magadan, deretter grusvei i E6-bredde i 200 mil, deretter middels god eller meget god asfaltvei i omtrent E6-standard hele veien hjem. Bilene har fem gir, og 235/85/16 dekk, med 9% større omkrets enn originaldekk. OME hevesett med tre tommer heving. 95-100 km/t er grei marsjfart på fin vei.
Det er rikelig med grusveier i dette landet, og det er fri ferdsel, lovlig å campe og tenne bål. Langs veien kan man regne med å møte nysgjerrige og hjelpsomme folk. Mattilbudet kan man bli vant til, russerne lager gode pannekaker, grillspyd og supper. Det hjelper å kunne noen gloser russisk, da engelskferdighetene er svært begrenset, særlig lengst i øst.

Russland er cirka en reiseutgiftene cirka tredjedel av Norsk nivå. Og eventuelle verkstedutgifter er svært overkommelige. Man må også regne med litt fiksing langs veien. Vi har blant annet måttet bytte noen simringer og foringer på turen. I tillegg blir det et oljeskift underveis.

Bilene er kaskoforsikret hos norske forsikringsselskap. Vi ser for oss at de som kjører dekker noen forsikringsutgifter og andre utgiftervetter nærmere avtale.

Bilene er hjemmehørende i Oslo og Trondheim, men kan overleveres på annet avtalt sted. Per i dag er eierne av den røde bilen mest motivert for å koste på seg shipping, mens den blå er tilgjengelig for retur-kjøring.

Dette kan bli en opplevelse for livet. Spre ordet til kjørelystne entusiaster i inn- og utland.

Vedlegger noen bilder fra kjøringa vi har hatt så langt.

Har du spørsmål, forslag, ideer eller vil melde interesse, ikke nøl med å ta kontakt på følgende epostadresse: aasphjell@hotmail.com. Jeg bruker russisk telefon, og har nummer +7 9241757824. I Norge er telefonnummeret mitt 90984100 eller 48606049.

mvh Audun Asphjell
ekspedisjonsdeltaker og Land Cruiser HJ60-medeier
 

Forslag til kjøreruter hjem fra Magadan eller Vladivostok. Begge går via Bajkalsjøen, verdens største ferskvannssjø og den eneste plassen i verden med ferskvannssel.
russia.gif

Lastebilramper står til fri benyttelse langs russiske veier, kjekt for å grease opp smøreniplene.
IMG_8795B.JPG

Edited by audunasphjell, 10 August 2012 - 05:36.


#2 audunasphjell

audunasphjell

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 10 August 2012 - 05:34

IMG_8743.JPG