Gå til innhold



Foto
* * - - - 1 votes

Min pajero 90 mod lang 2,5L tdi!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
25 replies to this topic

#1 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 23 August 2012 - 18:16

Har da kjøpt min andre pajero i mitt liv !
den første var en kort en uten noen modifikasjoner i det hele tatt som endte med sidelengs salto.

Nå har je kjøpt en lang type for å ha plass og en god jaktbil + trekkbil til banebil=)

planen er å gjøre litt div med den ettersom;
har nå skifta ut forsetene og satt på andre dekk og felger
har skaffa lakk så denne blir lakkert svart med lastebillakk =)

litt info om bilen:
pajero 90 mod
2,5l tdi
km stand 450 000
7 seter
kufanger godkjent i vognkortet

sånn så den ut da je henta den
IMAG0808.jpg

så bytte framstoler =)
2012-08-01_20-14-24_930.jpg

2012-08-01_22-49-39_207.jpg

så prøvde je noen dekk av en kompiss miracleguy innpå her tror je han kaller seg =)
IMAG0809.jpg

men det bråka for mye :P

så da ble nye bf MT bestilt 31" 10,5"
IMAG0822.jpg

monterte 1000 metere og satte på bfene
IMAG0829.jpg

men de felga som satt på var fra nissan bil og inpresse passa ikke så gikk i hjelpesnekka når je svingte.
så etter litt leiting fikk je tak på disse :
IMAG0840.jpg

IMAG0841.jpg

da ble det brått andre boller :D

IMAG0844.jpg

IMAG0845.jpg

videre skal bilen bli svart=)
heving og vinsj er vel også i tankene blir vel da 2 " old man emu med tuv som skal i vognkortet og evnt 2 " på bodylift etter det igjen

kommer vel med oppdatering ettersom;)

mvh

#2 sitfog

sitfog

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 31 August 2012 - 23:20

Nice :)
Mye ga du for dekka?
Har 2" bodylift på min sjøl, så kan egentlig dunke på med enda større dekk - og etter denne sesongen trenger jeg nye Mud Tyres.

#3 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 07 September 2012 - 21:03

ga 4600. jobber på bilværksted så fikk dem vel litt billig ;)

#4 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 09 September 2012 - 16:49

noen bilder av bilen!

IMG00161.jpg

fikk den æra av å kjøre opp nesten på toppen av trysilfjellet under rødekors oppdrag med repeater osv =)
IMG00163.jpg

IMG00165.jpg

IMG00168.jpg

ikke langt unna 1132 topppunktet.

men denne bilen blir vel mest sannsynligvis bytta ut til noe litt mer hevevennelig

#5 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 10:18

da med litt undersøkelse blir denne antakligvis beholdt og je følger de orginale planene. heving lakk osv.
tror je ska prøve å få på gen 2 bærearmer forran for å få litt ekstra høyde der. så får vi se hvordan det blir, tenkte å godkjenne tuv kit så montere 2" BL etterpå kansje, med litt modifisering går vel kanjse 35/36" på da =)

#6 PajeroQongen

PajeroQongen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 10:36

Heisann! Fin bil det der! =) Hadde akkurat samme bil for 2-3 år siden, og jeg heva bilen 2" med bodylift fra Xpajun, og da var det god klaring, så jeg fikk kjørt 35"12.5-15, uten problemer på den. Heva den ellers litt i etterkant også på torsjonstavene forran, og da ble bilen bedre å kjøre siden den var strammet opp + at jeg fikk litt mer rom for flex.

#7 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 12:12

syns det er god bil jeg å, synd at det er litt vansklig å heve mye forran pga torsjonfjæringa, men tar seg godt fram ittno å si på det, eneste problemet jeg har hatt er bakkeklaringa:P hengerfeste tar i overalt da men det overlever, værre med hengerfeste kontakta x)

#8 PajeroQongen

PajeroQongen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 13:03

Hehe, man må vel regne med at kroken tar i litt av og til ja =P Skaff deg nye torsjonstaver da ifra OME? da har du noen ekstra cm. å gå på ihvertfall i front.

#9 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 14:01

tenkte å bestille tuv kit fra trailmaster =)

3,6t vinsj på vei fra netthandelen sammen med en liten en på 900 kg:P

#10 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 17:55

Tips:
På min gamle så var braketten til strømkontakten skrudd fast mellom selve kroken og stålprofilen som sitter fast i traversen med 4 skruer. Jeg skrudde løs hele profilen, og flyttet strømkontakten opp til de nederste botene, er lik avstand mellom skruene. Så brukte jeg stoppskiver mellom de andre 2 boltene så ikke kroken skulle stå skeivt og lage skeivbelastning.

Ellers er det jo greit å skru av hele stålprofilen hvis du trenger ekstra bakkeklaring...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#11 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 18:37

troor jeg skjønte hva du mente, skjønner det helt sikkert når je får selve vinsjen i posten. noen som har satt seg inn i reglemanget om lovlig montering av vinsj og erfaring på hvor høyt den bør sitte?

#12 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 September 2012 - 18:59

Det er bare for å få løftet opp strømkontakten...

Ellers, for å få godkjent vinsj må den være skrudd fast bak støtfangeren. De kan akseptere at vinsjrullene er foran, men da må du ha et form for deksel over det. 4wd.com fex har Warn-deksel. Og her ser du hvordan jeg monterte min: http://www.offroad.n...ost__p__1452815
Har montert rullene for høyt på min, vaieren kommer i vinkel og bøyde støtfangeren ned på midten under bruk... Tror med mitt feste at det blir ganske rett å ta ut rullene like under fangeren. Men jeg har altså ikke godkjent min...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#13 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 20 September 2012 - 18:57

første lille vinsjen har kommet =)
den andre ankommer vel i morgen håper jeg :D

forøvrig intr i 33 ell 35" dekk nå så får vi se om det ikke blir hevesett og BL kansje litt kapping!

meeen! huskjøp truer prosjektes framgang:P

#14 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 21 September 2012 - 21:33

IMG00170.jpg
den lille vinsjen


IMG00171.jpg
den litt større :D

montering av store vinsjen forran. lar bare bildene prate for seg!
IMG00172.jpg

IMG00173.jpg

IMG00174.jpg

IMG00175.jpg

IMG00176.jpg

IMG00178.jpg

IMG00179.jpg

IMG00180.jpg

spørsmål så spørr=)

eneste jeg er usikker på er en god måte å få hurtig kobling på skiltet så jeg slepper å stripse:P
videre så er jeg spent på om det holder med bare 1 lag av det flatjernet jeg har brukt, får vel se når jeg skal prøve litt vekt på den. koblingene og alt funka så gleder meg :D

mvh

Edited by vikingn-trysil, 21 September 2012 - 21:36.


#15 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 21 September 2012 - 21:52

Jeg tror kanskje flatjernet vil boye seg ganske raskt, noe som ikke er noe saerlig for vinsjen hvis det skulle skje.

Som hurtigfeste til skiltet kjoper du to "klemmer" som er i noen butikker til å henge fra seg krykkene på, og skrur de fast på baksiden av skilet. De passer perfekt på rullene til vinsjen.

Edited by Navara01, 21 September 2012 - 21:53.

Offroad-bilder og filmer her

#16 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 21 September 2012 - 22:11

takker for tipset til å hekte på skiltet =)

ja hadde egentli tenkt å bruke firkantjern, men fant ikkno i farta på jobben. men blir nok det etterhvert ja :P

har hvertfall fått plassert den å det passa greit =) kan vel bare gjøre om med firkant jern senere. flattjern vil nok bøye seg ja, ikkenoe vinkler som stiver opp:P

#17 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 27 September 2012 - 18:31

har da hivd meg rundt å skifta clutch på pajeron!
det hjalp litt, dvs nå går den framover igjen men vil ikke løse ut ordntli :P bestilt ny slave sylinder virker som om denne lekker litt så prøver det vis ikke er det feil trykkplate elns... i tilegg så har bremsekraftforsterkern/vacumpumpa gjort sitt da det var hard jobb og bremse faanskapet her om dan. motorn ryker mer og mer blått så den trenger vel og gå videre til de evige jaktmarker kansje!

anyways bare noen bilder av girkasse bytte, og ett forsøk på å shimse ut clutch armen for å få den til og løse ut, det kunne ha funka men gjorde ikke det for meg...

IMG00182.jpg

IMG00183.jpg

IMG00184.jpg

IMG00185.jpg

IMG00186.jpg

IMG00188.jpg

muligens solgt motoren til drifting prosjektet mitt nå for å få fixa litt på pajeron da blir det muligens delebil elns=)

#18 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 06 October 2012 - 13:29

Ny delebil til gards, forsåvidt den bilen jeg tok sidelengssalto med for 3-4 år siden den har nesten ikke vært kjørt etter da, og da hadde den nesten sprett ny topp og ny mastersylinder til clutch=)
IMG00197.jpg

det er en 2,3td men etter hva jeg har blitt informert om så går det fint å bruke den på 2,5tdi så da blir det fårhåpentligvis en bedre bil. litt usikker på om vacum pumpa på dynamoen på denne funker da bremsene var skikkelig harde her også, så kan hende jeg må få tak i en ny dynamo. men topp er da ihvertfall i boks =)

så da er det bare å skru av alt brukanes og sende bilen til de evige jaktmarker :P


sååå bare ett lite bilde av noe jeg skifta tank på på jobben her om dan =)
IMG00196.jpg


mvh

#19 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 06 October 2012 - 22:23

ga 2,3td strøm ista starta og gikk så fint ingen røyk fra den så toppen er godkjent :D alt virker flott ;)

har også testa en jallaforlenging av staget til slavesylinder og clutch problemet ble borte da.

så her går ting i riktig retning =) hadde vært deilig å fått bilen i bra teknisk stand så jeg kan bruke penger på mer "unødvendige" ting som heving større dekk osv=)

#20 vikingn-trysil

vikingn-trysil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 123 Innlegg:

Posted 11 October 2012 - 16:46

da var je(vi med kjerringa) blitt huseiere, så spent på hvordan det blir med videre bygging med økonomi osv =)

men uansett så skal toppen byttes over osv så motorn er i god stand =)