Gå til innhold



Foto

For store hjul.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 22:45

Har kjøpt en gammel suzuki 413 som jeg tenkte å bruke til å brøyte snø med i vinter.
Problemet er at det ikke går å legge spesielt mye over før dekkene tar i innerskjermene eller hva de nå enn tar borti..

Hjulene skal visstnok være 31" mener jeg det ble sagt når jeg kjøpte den...

Er det noen som har noen gode forslag på hvordan det problemet kan fikses uten at det koster skjorta, og helst uten svaret "bytt dekkene" det har jeg allerede tenkt på og forkastet siden det fulgte med splitter nye kjettinger til de hjulene...

IMAG0052.jpg
IMAG0085.jpg
IMAG0086_BURST001.jpg
IMAG0087.jpg
IMAG0088.jpg
IMAG0104.jpg

Tenkte at jeg kanskje skulle få skilt på den på sikt, den er ombygt til 1,7l diesel fra en nissan (Godkjent og innskrevet i vognkortet)
IMAG0092.jpg
Vil anta at den bruker litt mindre på mila enn Suburban :-P

Edited by Suxel, 04 October 2012 - 17:42.


#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 22:48

Hos oss chevy gutta så kan vi kappe en del i støtfanger når vi får dette problemet.

Er du sikker på at det er innerskjerm?
Finn ut hvor det faktisk butter, og---- kapp bort problemet hvis det lar seg fjerne....

#3 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 03 October 2012 - 23:25

For å være helt ærlig så har jeg ikke sjekket hva som tar i.. aner ikke om det er innerskjermer på den engang, men må vel ut å slite i rattet da, ikke mye servo der i gården nei.

Leste et sted at det gikk å flytte fjærfestet på øversiden av akslingen for å få litt ekstra høyde, men det var litt uklart hva gestapo mente om saken...

#4 bjarnegi

bjarnegi

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 06:51

Tipper dekka tar I fjærene når du svinger. Hadde samme problemet på min. Satte på spacer for å få hjula lenger ut. Ellers så kan det vel å ta borti røret som som framfangeren er festet i. Er diverse karosserikanter I hjulbuen som kan bankes inn for og gi bedre klaring også..

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 06:55

Leste et sted at det gikk å flytte fjærfestet på øversiden av akslingen for å få litt ekstra høyde, men det var litt uklart hva gestapo mente om saken...

nei, det er soleklart kva BT meiner om det. det er "no go".

skal du få full sving med 31" trenger du 8" felger med ET-20 for å få full sving uten at det går i bladfjøra på innsida av dekka.
Med 2"-4" heving må røret som støtfangeren foran henger fast i fjernast eller moddast/bøyast for å få klaring, og fremste del av kanalen/nedre hjørnet på torpedoveggen må flyttast bakover 5-7cm. Så må heile hjulbuen rundt kappast opp ca. 5cm. skal du få full klaring utan noko som helst heving må du nok kappe meir også.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 07:00

Du kan flytte fjærfestet oppå akslingen, men da blir det skogsbil... Biltilsynet vil ikke godkjenne en slik løsning.

Det du kan gjøre hvis dekket tar i fjæra er å kjøpe wheel spacers å montere mellom felg og aksling. Men hjulet får samtidig en "lengre" vandring fremover/bakover under sving. Dette må løses med å skjære ut i karosseriet.

Btw, 31" på en liten Zuki ser STORT ut. Hvis du vil ha skilter på den kan det uansett hende at du må få tak på et mindre hjulsett for å komme gjennom EU-kontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 10:37

Btw, 31" på en liten Zuki ser STORT ut. Hvis du vil ha skilter på den kan det uansett hende at du må få tak på et mindre hjulsett for å komme gjennom EU-kontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Må ha eu-kontroll på vinteren, har et sett med piggdekk av normal størrelse :-).. brøyteskjæret trekker også ned på eu-kontrollen. hehe.

Skal sjekke etter spacere, regner med jeg finner slikt på diverse rekvisitabutikker biltema etc?

#8 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 10:48

Må ha eu-kontroll på vinteren, har et sett med piggdekk av normal størrelse :-).. brøyteskjæret trekker også ned på eu-kontrollen. hehe.

Skal sjekke etter spacere, regner med jeg finner slikt på diverse rekvisitabutikker biltema etc?


Kjøp spacere som skrues fast i navet. brakes.no selger Suzuki. Er med TUV papirer på disse.

Har du bilder av motor? Gøy med godkjent dieselombygd SJ!

#9 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 04 October 2012 - 17:46

Har du bilder av motor? Gøy med godkjent dieselombygd SJ!

IMAG0096.jpg
IMAG0098.jpg
IMAG0099.jpg
IMAG0100.jpg
IMAG0101.jpg
IMAG0102.jpg

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 05 October 2012 - 08:26

30" er mykje enklare å få på en SJ. ikkje nevneverdig mindre egentlig og sparer clutchen og drivverket for unødig belastning. du får meir passelig giring på bilen, hjulet går klar av det meste og ser likevel fint og stort ut på en orignalbil.
Kanskje du finner nokon som vil bytte så er det lite pes?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#11 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 05 October 2012 - 10:27

30" er mykje enklare å få på en SJ. ikkje nevneverdig mindre egentlig og sparer clutchen og drivverket for unødig belastning. du får meir passelig giring på bilen, hjulet går klar av det meste og ser likevel fint og stort ut på en orignalbil.
Kanskje du finner nokon som vil bytte så er det lite pes?


Hvordan blir det med kjettingene hvis man går fra 31" til 30" evt litt mindre?

#12 båbbærn

båbbærn

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 386 Innlegg:

Posted 05 October 2012 - 21:51

Kommer heilt ann på hva slags kjetting du har det. Men skal det egne seg til brøyting vil jeg tru du har god gammeldags pigg kjetting, og da kan du jo bare korte den inn. Det kan du jo og gjørra med lett kjetting, men de har ofte hurtiglåser ol. som vanskeliggjør jobben.



Men fra 31 til 30 er det så liten forskjell at det burde ikke by på problemer uansett.

Når det er sakt, så kan det hende det er lurt å gå litt lengre ned. Er det trangt med 31 uten kjetting blir det vel like ille med 30 + kjetting.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Edited by båbbærn, 05 October 2012 - 22:01.

MVH
Daniel


...kan det fikses...
...Klart det kan!!!
---Båbbær'n---
Alias Daniel Båbbær's Roterom

#13 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 05 October 2012 - 22:13

Tipper dekka tar I fjærene når du svinger. Hadde samme problemet på min. Satte på spacer for å få hjula lenger ut. Ellers så kan det vel å ta borti røret som som framfangeren er festet i. Er diverse karosserikanter I hjulbuen som kan bankes inn for og gi bedre klaring også..


Jepp.. de tar i fjærene.. da holder det vel neppe med spacere.. mindre dekk da kanskje?

Hvis jeg er heldig med kjettingene passer de på suburban..

#14 bjarnegi

bjarnegi

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 06 October 2012 - 11:23

Holdt med spacere på min, tykke spacere da riktignok. 1" eller noe.. Men det beste er vel kanskje å finne noen felger med rett inpress?

#15 Suxel

Suxel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 25 October 2012 - 23:54

Når det er sakt, så kan det hende det er lurt å gå litt lengre ned. Er det trangt med 31 uten kjetting blir det vel like ille med 30 + kjetting.


Løste det enkelt med å bare legge kjetting på bakhjulene og svinge litt mindre hehe.. dessuten passer kjettingene rett over på Suburban, så det andre paret mønstrer på den i vinter, greit å ha kjetting til alle hjul når man flytter på 3 tonn bil..