Gå til innhold



Foto

Importere 91.5-93 Dodge Cummins W 250 Ext.Cab


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 Cummins 5.9

Cummins 5.9

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 21 October 2012 - 15:08

Åssen trur dekkan det e å importere 1.st gen Ram te norge?

#2 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 22 October 2012 - 12:22

Det går ikke.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#3 Cummins 5.9

Cummins 5.9

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 23 October 2012 - 17:09

Åffer det ? :P

#4 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 25 October 2012 - 18:36

Lurer jeg også på......

Sjølberging er alfa og omega.


#5 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 29 October 2012 - 17:01

Har rettet en henvendelse til Vegvesenet i dag om saken. Poster så snart jeg har fått svaret.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#6 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 13:02

Vel.

Vegvesenet sier følgende. Det må foreligge dokumentasjon fra produsent at bilen tilfredsstiller de tekninske krav som forelå i Norge på den tiden bilen ble førstegangsregistrert i opprinnelseslandet. Slik jeg forstår dette betyr det at en W250 som ble førstegangsregistrert i USA i 1990, vil måtte tilfredsstille de krav som i Norge forelå i 1990, og sikkert analogt med diverse EU-direktiver som var den gang. Dog er dette før EØS, så muligens blir ikke dette noen issue.

Haken ligger i at en ikke kan benytte den generelle typegodkjenning som er knyttet til tilsvarende biler som ble levert i perioden (1989-1993) til Norge. En må altså ha godkjenning knyttet til det spesifikke eksemplaret man vil importere. Haken med dette igjen er at Chrysler sannsynligvis ikke lenger har disse dokumentene/dataene, men kanskje vil importøren kunne bidra her, selv om jeg tviler. Dette systemet er så firkantet at selv om det finnes en W250 i Norge registrert som personbil, kan dataene fra denne ikke benyttes til å nedregistrere en lett lastebil, selv om de kom fra samlebåndet etter hverandre. Dette vet jeg av egen erfaring, da det finnes en slik W250 i Norge registrert som personbil (uvisst av hvilken grunn). Til orientering finnes det 14 registrerte W250 første generasjon med Cummins i Norge.

Men, jeg ville ikke gitt meg. En telefon til importør, samt en epost til Chrysler i USA vil kunne være avklarende. Og skulle du klare dette, Cummins 5.9, blir du den eneste eier i Norge av en W250 ext.cab med Cummins, så langt vites.

La oss for all del få greie på hvordan dette går. Innkjøp i USA frakt og avgifter vil beløpe seg til rundt kr. 100 000,- Meget billig for en slik bil i god stand.

mvh

B.

Edited by Bie, 30 October 2012 - 13:08.

Sjølberging er alfa og omega.


#7 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 16:54

Tror nok Ramdodge vet hva han prater om ja... ^_^
RB


#8 Roy H Pedersen

Roy H Pedersen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 421 Innlegg:

Posted 30 October 2012 - 20:43

Min 1990 mod Dodge Ram blei faktisk nedregistrert fra 4 seters lastebil (3980kg) sånn ca til pickup under 3500 kg og to seter. Og den blei produsert i Østerike av Tucser dalikom ( tar forbehold om skrive feil)

#9 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 08:13

RamDodge vet sikkert hva han prater om, men han prater jo ikke ;-)

Nedregistret fra 4 seter? Har du en ext.cab Roy H Pedersen?

Sjølberging er alfa og omega.


#10 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 31 October 2012 - 23:46

Tja, hva skal jeg si da? Det er stor forskjell å ta hjem en lastebil kontra en personbil fra USA. Er det en bil eldre en 30 år er det enklere, men den må være helt orginal. Nyere en 30 år blir det nærmest umulig med lastebil, for der gjelder ikke 1-15 reglene.

Det ble importert noen W250 med Cummins av Møller US rundt 1990. Jeg tror alle var med kort hytte og manuell kasse, skulle ikke forundre meg om alle var blå heller. At noen har klart å registrere ned en W250 er ikke så spesielt, for noen år tilbake var det bare en formalitet.

Er din W350 en gammel brannbil Roy? Meg bekjent har aldri 1.gen Ram blitt produsert utenfor nord-amerika. Det ble montert Voyager, Cherokee og Grand Cherokee hos Steyer i Østerike for det Europeiske markedet, men da var Dodge beregnet kun på USA-markedet. Alt her i Europa het Chrysler.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje