Gå til innhold



Foto

Niva, "Svetlana" 84 modell.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 28 November 2012 - 19:46

Tenkte jeg måtte legge ut et bilde av min "nyeste" Niva. Bildet er fra da jeg hentet den hjem.. noen måneder siden nå. Rust på denne er så og si fraværende, fantastisk. Grønske er det derimot akkurat passe mye av:) Sikkert for godt til å være sant, men virker sant hittil. Var eid av en mekaniker lenge. Senere gikk den uten skilt på en campingplass om sommeren og stod på låven om vinteren frem til jeg hentet den.

Da jeg henta den var den tungstarta, uten bremser og en kløtsj som hadde hengt seg opp.

Nye plugger og en rekondisjonering av batteriet gjorde susen for motoren, starter hver gang, dog etter noen få runder på starteren.

Kløtsjen ble bra etter at jeg plukka i stykker kløtsjsylinderen, rensa den og fikk satt i nye pakninger/o-ringer.

Bremsene holder jeg på med nå.. dårlig effekt på de fremre mens den ene bak har en tendens til å henge. Har bestilt nye sylindere bak, mens foran prøver jeg med en overhaling.

Slenger også med 2 bilder fra hjulbuen foran. Stussa litt på innerskjermen.. På den andre nivaen jeg har er det en plate bak framhjulet som kan taes av. Men denne dekker bare den ene halvdelen av hjulbuen ut mot kanten. Her dekker den hele bredden. Er dette normalt eller er det en ekstra innerskjerm? Mener å kjenne den virkelige innerskjermen bak. På bildet ser dere innerskjermen med gummipakninger på begge sider. Noen erfaringer?

IMG_0961.JPG
IMG_0994.JPG
IMG_0995.JPG

#2 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 28 November 2012 - 22:37

Ja, det er en ekstra innerskjerm. Aluminium med gummipakninger. Festet med pop-nagler.

Edited by zon, 28 November 2012 - 22:38.


#3 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 29 November 2012 - 17:38

Ja, det er en ekstra innerskjerm. Aluminium med gummipakninger. Festet med pop-nagler.


Ok :) Får man kjøpt disse et sted nå? Har smadra plastikkskjermene jeg har på den andre bilen.. :/

#4 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 01 December 2012 - 09:37

Ok :) Får man kjøpt disse et sted nå? Har smadra plastikkskjermene jeg har på den andre bilen.. :/


Ikke som jeg vet, jeg har bare sett det på gamle modeller.

#5 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 15:26

Da var omsider Svetlana eu-godkjent og klar for registrering etter nyttår. Da blir nemlig gamla veteran:) Bilen har ikke vært registrert på 16 år.

2. eier på bilen var mekaniker og behandlet understellet jevnlig med olje, noe jeg drar nytte av i dag. Er ikke tegn til rust under bilen. Han solgte bilen for småpenger til en som drev camping i øksendal på nordmøre. Han avskilta bilen og brukte den som verktøyvogn mellom campinghyttene. På vinteren stod den på låven.

Bilen er bare gått 42 000. I døra fant jeg neste oljeskift-klistremerke. Dette viste at neste skift var på 44 000. Nå spørs det om man faktisk må bytte ut det 16 år gamle klistremerke snart:)

#6 Lada Thomas

Lada Thomas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 04 October 2013 - 16:07

Den ekstra innerskjermen er en lokariskjerm. Den kom på Lada i 1976 og de som ikke har dem rusta som bare f**n.