Gå til innhold



Foto

vanskelig sak


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
75 replies to this topic

#1 Modifisert 4Runner

Modifisert 4Runner

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 876 Innlegg:

Posted 18 April 2004 - 23:00

jeg kjøpte en camping vogn hos en kompis, vognen er ikke verd nokka, men problemet er at d var ikke vogn kort med vogna.. vogna er ikke stjelt.. men vognkortet har blitt borte i løpet av årene.. jeg klarte å spore opp sitemannen som den stod registrert på.. ringte han og sporte om han kunne være så snill og sende mæi en salgs meling slik at jeg kunne ommregistrere vognen på mæi.. mennen var veldig grei i telefonen og sa at d ikke var noe problem.. men jeg fikk et brev i posten i dag hvor han krever at jeg tilbakebetaler åravift for 2003.. ikke sjønner jeg vordan han kan gjøre d.. han sier at jeg ikke får salgsmeling før jeg betaler han... kan han gjøre d?? ER D NOEN SOM HAR NOEN RÅD... sad.gif



#2 Roffy

Roffy

    Roffy

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2287 Innlegg:

Posted 28 June 2004 - 23:00

Fra 010604 av så sjerpet bilsildtrynet det med utfylling av salgsmeldinger, alle felt må fylles ut.......

Tror jeg hadde funnet meg ei anna vogn, blir jo bare dårlig søvn av sånne tullehandeler.....

Tips til alle som selger noe, SKRIV ALLTID KONTRAKT og salgsmelding i to eksemplarer, har brent meg på det for siste gang, kontrakt finner du på naf.no, skriv under tillegsopplysninger at det ikke er noen form for garanti, og at ved eventuelt heving av kjøp så må kjøper frakte bilen/vogna/båten hjem til deg for kjøpers egen regning..............

og når du kjøper noe så ikke stol på folks ord, det er så mange luringer der ute som vet å snakke for seg og kan høres ut som verdens greieste karer på telefonen, SJEKK ALT SJØL , -ÅRSAVGIFT, -EU-KONTROLL, -RING BRØNNØYSUND REGISTERET, ta med deg en som har peiling på biler (eller hva det er du skal se på...) en som vet hvor f.eks. rusta starter på den modellen, ta deg god tid og prut...... husk at det er kjøpers marked, det er vanskelig å selge brukt for tiden....


PLIIS LÆR AV MINE FEIL smile.gif håper noen tar til seg noe av dette........ IKKE STOL PÅ NOEN........


Follow your dreams smile.gif
http://www.offroad.n...sp?TOPIC_ID=911

#3 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 28 June 2004 - 23:00

Var det ikke frp som fikk gjennom halv årsavgift for campingvogner i fjor da ved revidert statsbudsjett??
Mener det var full årsavgift før det.

Hva skjer dersom du tropper opp på biltilsynet og legger alle "kort" på bordet da? brevet fra han som nekter å betale har jo hans underskrift osv, og du har kjøpekontrakter som viser at du er rette eier nå.. Fint for deg om du har dokumentasjon på at du ikke var eier før nå.
Jeg registrerte en bil for to uker siden med en kjøp og salgsmelding som ikke var underskrevet av forrige eier men av samboeren hans... de hadde ikke samme etternavn en gang.

På den annen side så slipper jo du å betale årsavgiften neste år dersom ikke han skriver under før 1. januar, så det hadde jeg tatt helt med ro..


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#4 Corvette

Corvette

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 28 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote"><blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Skrive under selv kan du jo gjøre, men det vil sikkert registrert eier bestride, det blir da tvil om eierforhold ! Og du kan bli anmeldt for forfalskning/svindel, som kan straffes strengt i dette dustelandet. Du blir sikkert straffet mindre hvis du stjeler en annen vogn !
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">


Straffe rammen for forfalskning av offentlig dokument er fengsel inntil 2 år.. en salgs melding er ikke å anse som et offentlig dokument så noe spesiel straff for det får du ikke....
<b>TRUST ME; I NOW...</b>

Strafferammen for dokumentforfalskning er bøter eller fengsel i inntil 5 - fem år.

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Mad Max</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

#5 Corvette

Corvette

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 28 June 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">aner ikke.. han mente at jeg skulle betale han over 2500kr



<i><div align="right">Opprinnelig postet av Modifisert 4Runner</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Ganske god rente..
Årsavgift for Campingtilhenger var i år på noe over 900 kroner, i fjor på noe under 900.

#6 MoNiTo

MoNiTo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 759 Innlegg:

Posted 26 April 2004 - 23:00

Er det ikke egentlig dumt av han karen som sendte deg brevet at han ikke sørget for å omregistrere vogna når han solgte den? Da må han jo bare regne med å betale årsavgift når vogna "tilhører" han i papirene...
Er det ikke forsikring på campingvogner også??

Harald Hermundsplass
-------------------------
Slærk i rabalderfjøra, kast i coilen, må fylle luft i svinghjulet, så er det bare å kjøre!

#7 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 23 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">
Har aldri hørt om at det kan omregistreres uten underskrift fra begge parter. <i><div align="right">Opprinnelig postet av ktveide</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Du kan levere salgsmelding uten kjøpers underskrift, men ikke uten selgers.

Han som står som eier her, bør jo være overlykkelig over at noen vil få orden på papirene. Hvis ikke, må han jo fortsette å betale årsavgift fremover også.
Jeg hadde ALDRI betalt ham. Det var jo tross alt han selv som skjøt seg i foten da han gav fra seg det eneste eksemplaret av salgsmeldingen. Og tydeligvis heller ikke skrev ned navnet på kjøperen, sånn at han kan spores opp hvis det blir tull.

Håper det ordner seg.

<font color="blue">1995 ZJ 5.2 Orvis</font id="blue">
RE 3.5", JKS QD, 242 kasse, 3" high-flow eksos, hjemmesnekra "sliderz", 8x16 AEZ med 265/75x16 Wrangler MT/R

#8 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 23 April 2004 - 23:00

husk at det ikke er lensmannskontoret som nødvendighvis har peiling..! De kan ikke avgjøre en anmeldelse.. Dessuten er en samtale med lensmannskontoret ugyldig i rettssammenheng hvis ikke du har det skriftlig.. En salgskontrakt vil heller ikke være gyldig i en rettsak, hvis en av partene trekker seg fra innholdet..

Har aldri hørt om at det kan omregistreres uten underskrift fra begge parter. Det kan ikke stemme, men biltilsynet kan oppsøke eller skrive brev til en av partene som det mangler underskrift til og få den slik. Hadde man kunnet gjøre det ville man jo kunne stjålet og registrert hva som helst..

Hvet ikke hva som skjedde når vogna ble solgt fra denne eieren, men begge har like mye ansvar for å levere omregistrerings melding, blir som å kjøpe et hus uten nøkkel hvis ikke. Men det kan være uenighet i salget, manglene betaling eller liknende som har ført til det. Og det vil du (uheldig) få svi for nå.. Melder han vogna stjålet vil du ha de dårligste kortene iallefall.. Ville heller gitt han de pengene og ferdig med det.. Er ikke akkurat så smart å få heleri på rullebladet for et par tusen kroner.. Du kan evt få tallene fra BT om hva som han har betalt, og gi han et tilbud på det.. Virker jo som han har lagt på litt ekstra..

#9 vectra

vectra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 182 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

En annen ting er at den moldenseren har ventet i minst to år da,før han finner det verdt å begynne å bråke,kanskje fordi feilen i utgangspunktet er hans:wtf:wtf.gifwtf.gif "det er <b></b>SELGERS ansvar å leverere salgsdokument på kjøretøy,og rigistreringspliktige påhengsvogner,som tilhenger og campingvogn ved salg".... laugh.giflaugh.gif

Så i utgangspunktet har "pengeinnkreveren" seg selv og takke,og har driti på eget drag...blush.gif

"been there,done that...blink.gifblink.gif"

vectra

#10 Modifisert 4Runner

Modifisert 4Runner

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 876 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

han kan ikkemelde den stjelt.. jeg har d svart på hvit at han nekter å skrive sdalgs meling.. med hannes underskrift og alt.. + at jeg har 2 andre kjøpe kontrakter på andre eiere som også har hadd vognen... han kommer ingen vei med å andmelle saken... har snakket med lensmanskontoret



#11 vectra

vectra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 182 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Har jo sett mange tips her om å forfalske salgsdokument.. En kammerat fikk 40 000kr i bot for dette, for å ha skrevet salgsmelding for en moped han fant på søpla.. Nytter ikke komme med at ikke du skjønte det..
Er jo veldig rart at ikke du sjekket papirer ol før du kjøpte vogna, men det har du sikkert lært....

Var forresten en sak på tv2 hjelper deg igår, der en mann hadde solgt en buss for 38 000kr men skulle selge den på avbetalinger og ville ikke skrive under salgsmelding før hele beløpet var betalt. Det endte opp med at han som kjøpte bussen ble tatt for å kjøre på avgiftsfri diesel, og han som stod som eier (selger) måtte betale boten på 65 000kr.

Du får vente til mannen dør, eller til vogna er 30år..

<i><div align="right">Opprinnelig postet av ktveide</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Du forfalsker ikke før du skriver en annens underskrift.. Det er viktig!!ohmy.gif Har selv levert en salgsmelding med kjøpers navn,uten underskrift fra han,med BT velsignelse. Var faktisk BT-karen som foreslo det,var visst ganske vanlig at folk prøvde seg når de hadde fått salgsmeldingen med seg ved kjøp..

vectra

#12 chevy4

chevy4

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 507 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Hæpp. Ser ut som det blir en til Molde. HURRAAAAA:D

Subbeløs, men ikke motløs

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Chevysub</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote"> blie gjerne med til molde entur jeg og biggrin.gif

#13 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

Hæpp. Ser ut som det blir en til Molde. HURRAAAAA:D

Subbeløs, men ikke motløs

#14 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

Har jo sett mange tips her om å forfalske salgsdokument.. En kammerat fikk 40 000kr i bot for dette, for å ha skrevet salgsmelding for en moped han fant på søpla.. Nytter ikke komme med at ikke du skjønte det..
Er jo veldig rart at ikke du sjekket papirer ol før du kjøpte vogna, men det har du sikkert lært....

Var forresten en sak på tv2 hjelper deg igår, der en mann hadde solgt en buss for 38 000kr men skulle selge den på avbetalinger og ville ikke skrive under salgsmelding før hele beløpet var betalt. Det endte opp med at han som kjøpte bussen ble tatt for å kjøre på avgiftsfri diesel, og han som stod som eier (selger) måtte betale boten på 65 000kr.

Du får vente til mannen dør, eller til vogna er 30år..

#15 ktveide

ktveide

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 768 Innlegg:

Posted 22 April 2004 - 23:00

er helt rett dette.. Han har betalt den årsavgiften fordi kompisen din ikke har omregistrert eller tatt av skiltene. Han kan melde vogna som stjålet og du kan få problemer. Du vil kunne få heleri dom hvis ikke du har papirer.. Blir akkurat som å kjøpe en ny BMW uten papirer etter lovverket.. Så enten må du betale han fyren, eller levere vogna tilbake, eller bruke prøveskilter å vente på lovens lange arm... sad.gif

#16 Modifisert 4Runner

Modifisert 4Runner

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 876 Innlegg:

Posted 19 April 2004 - 23:00

jeg prøvde og få han ut av d.. sporet han enda opp etter mye telefon ringing... han burde vært glad at jeg tok kontakt og prøvde og ordne opp i dette rotet.. syns at han skulle være glad at han blir kvitt den vognen på sitt navn... kan godt være jeg er veldig vanskelig akkurat nå, men jeg ble ganske oppfyrt når jeg fikk det brevet hos han som jeg syntes hvar rett og slett frekt.. å at han ikke hadde gøds nokk å si d til mæi i telfonen...



#17 Kjellh

Kjellh

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Innlegg:

Posted 19 April 2004 - 23:00

Det er vel ikke så rart om den som vogna er registrert på er litt forbanna. Han kan jo ha betalt årsavgift i flere år ute å kunne gjøre noe annet en å betale. (Staten skal ha sitt) Hvis du har fått vogna nesten gratis går det jo ann å ringe til "eieren" av den å hør om du kan få salgsmelding hvis du betaler årsavgift for i år. (Ca 900.-)
Det er jo tross alt du som skal bruke vogna i sommer.
Etter som jeg kan se tidligere så var han ikke vanskelig å prate med på telefon. (det var sikkert etter at kjærringa hadde snakka med at han sende det sinna brevet).mellow.gif
Det kan jo hende at han er fornøyd med denne årsavgiften, bare han får saken ut av verden.
Det går ann å forsøke en litt mer diplomatisk metode enn de tidligere forslagene.wink.gif

Kjektåha. Hilsen KGH

#18 Modifisert 4Runner

Modifisert 4Runner

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 876 Innlegg:

Posted 19 April 2004 - 23:00

kompisen min viste ikke om dette.. jeg gidder ikke og levere den tilbake til han for jeg fikk den egentlig hos han siden jeg kjøpte en båt hos han... så jeg gidder ikke å plage han når jeg fikk den med på kjøpet.. vis dere forstår hva jeg mener..cool.gif



#19 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 19 April 2004 - 23:00

Og hvis han skulle finne på å melde vogna for stjært, så har jo du et brev fra han som viser at han prøver seg med både falsk anmeldelse og utpressing... Men ja, egentlig er det jo han som kjøpte vogna i første omgang som har lurt tdl. eier...

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#20 vectra

vectra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 182 Innlegg:

Posted 19 April 2004 - 23:00

Bare en ting.. Det er stor forskjell på å skrive selgers navn på en salgsmelding,og å "fake" en falsk underskrift!devil.gif BT bryr seg katta om du har skrevet under eller ikke,blir det mere spørsmål da så får man bare si det som det er: Skjønte ikke det jeg....tongue.gif:P
Men prøver man med egen signatur på andres navn er det verre ja..fish.giffish.giffish.giflaugh.gif

vectra