Gå til innhold



Foto

Importere bil ??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 11 January 2013 - 18:49

Jeg lurer litt på å kjøpe en bil fra Sverige. Og lurer derfor på gangen i dette og hva som kreves..
Det er snakk om en noe ombyggd -70 mod. 
Er det slik at dersom bilen er "besiktigat" /godkjennt i Sverige skal den også godkjennes her??,
eller betyr det ikke noe for biltilsyner her???

Noen som kan gi med noen hint her ;o)


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#2 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 10:36

Hello
Diverse regler ang import från Sverige kan jag inget direkt om. Men som jag sett o läst om så bara för att bilen är besiktigad i Sverige kan du nog inte va helt 100% på att den går igenom vid en reg visning hos dej i Norge.
På Svenskbilprovning vid den årliga besiktningen om bilen är mindre än 30 år vart annat år vid veteran 30år eller mer, så kontrolerar man bilens tekniska skick. Bromsar, ljus, framvagn, bakvagn you name it, ja så att bilen kan framföras på väg med ett gott tekniskt skick. Denna biten är nog likvärdig EU godkänning som ni har.

MEN vid denna besiktning om de ser bra ut med klottsar till höjning, bladfjädrar/fjädrar till höjning, sänkfjädrar/ luftbälgar till asfaltracers, större däck dock inte på utsidan av karossen, frågar dom inte om några papper godkänningar av detta. Men igen, de skall se bra ut och fungerar vid provkörning av besiktningsmannen!

Om bilen som du tänker på har något av detta, och är besiktigad så kan de kanske bli problem vid visning när du importerar den. 

Hoppas detta inte la bildrömen i grus för de. Något hint om vilken typ av bil?

 

Mvh Manfred



#3 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 13:03

Ta kontakt med ditt lokale biltilsyn. Ta med salgsannonse og så mye info som mulig, gjerne kopi av vognkort, eller hva det heter i sverige.

Møt opp selv og få en dialog, de er greie om de blir brukt på et tidlig tidspunkt, og du risikerer heller ingen overraskelser.

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 13:24

Alle biler som kommer inn til Norge og skal på vei skal innom en godkjenning. Her sjekker man at bilen faktisk er den som det står i vognkortet, samt at den tilfredsstiller Norske regler og krav. Det betyr at hvis bilen din er ombygget så er det ikke sikkert det blir godkjent i Norge.

 

Hadde selv en Merc 190E for mange år siden som jeg tok inn, slet med å få den igjennom pga senking. Eneste grunnen til at de godtok den til slutt var fordi den var fabrikksenket.



#5 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 14:26

Har bilen skilt i Svergie, så kan de ikke nekte deg skilt her i Norge. Har en som jobber i Statensvegvesen, som har bekreftet det.



#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 15:36

Tror han karen må på skolebenken igjen, det der er jo bare tull......

Her er et eksempel, denne bilen vet vi alle at det ikke finnes godkjente hevesett til som blir godkjent i Norge. Hvis jeg kjøper den, så kan han karen du refererer til godkjenne den på norske skilter for meg?

http://www.blocket.s...0.htm?ca=11&w=3


Sent from my iPad using Tapatalk HD

#7 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 16:34

Supert, da refererer jeg bare til denne kompisen. Jeg har også en bil jeg sliter med. Import fra naboen det også.

#8 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 20:42

Tror han karen må på skolebenken igjen, det der er jo bare tull......

Her er et eksempel, denne bilen vet vi alle at det ikke finnes godkjente hevesett til som blir godkjent i Norge. Hvis jeg kjøper den, så kan han karen du refererer til godkjenne den på norske skilter for meg?

http://www.blocket.s...0.htm?ca=11&w=3


Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Jeg snakket med han om dette i November i fjor, og da sa han det kommer nye regler om det i år. Og siden han jobber med dette daglig, så regner jeg med at han vet hva han holder på med. Og siden han holder på å vider utdanne seg innenfor faget, er jeg rimelig sikker på, at han vet hva han snakker om.

 

Jeg spurte han om det igjen i dag: Hvordan var den reglen med å impotere biler til norge igjen? Var det slik, at hvis bilen har skilt i Svergie, så kan de ikke nekte deg skilt her i Norge?

Fikk til svar: Jepp.

 

Da tolker jeg det svaret, at de kan ikke nekte deg skilt her i Norge. Utenom at jeg skal si for sikkert, så tror jeg det var EU som har en finger med i spillet. Du kan jo ta å ringe til de i Stavanger, han jobber der.



#9 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 21:50

Hvis dette er sant så er det jo helt utrolig genialt. Vi får bare håpe at EØS-medlemskapet for en gangs skyld har ført noe positivt med seg. :)



#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 21:56

Skal nå bli spennende å se da. Mange biler som er bygget veldig om i Sverige som går på skilter som vi pr i dag aldri hadde fått på veien i Norge.



#11 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 22:00

Ta kontakt med ditt lokale biltilsyn. Ta med salgsannonse og så mye info som mulig, gjerne kopi av vognkort, eller hva det heter i sverige.

Møt opp selv og få en dialog, de er greie om de blir brukt på et tidlig tidspunkt, og du risikerer heller ingen overraskelser.

En bra början som Latterolf skriver men de är nästan aldrig inskrivet i registreringhandlingen i Sverige.

 

Alle biler som kommer inn til Norge og skal på vei skal innom en godkjenning. Her sjekker man at bilen faktisk er den som det står i vognkortet, samt at den tilfredsstiller Norske regler og krav. Det betyr at hvis bilen din er ombygget så er det ikke sikkert det blir godkjent i Norge.

 

Hadde selv en Merc 190E for mange år siden som jeg tok inn, slet med å få den igjennom pga senking. Eneste grunnen til at de godtok den til slutt var fordi den var fabrikksenket.

 

 

Tror han karen må på skolebenken igjen, det der er jo bare tull......

Her er et eksempel, denne bilen vet vi alle at det ikke finnes godkjente hevesett til som blir godkjent i Norge. Hvis jeg kjøper den, så kan han karen du refererer til godkjenne den på norske skilter for meg?

http://www.blocket.s...0.htm?ca=11&w=3


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tog med ditt andra inlägg också då denna bilen som Chevy-LGP hänvisar till har inget av dessa ombyggnader inskrivna i registreringsbeviset de enda som är med är privat import och då slipper man vissa avgaskrav, detta är de enda som är med på tilläggs info sidan på denna bilen så de är fortgjort att gå i fällan. Just detta som jag ville ha fram i första inlägget. Så länge de fungerar och är ok gjort så blir de inte diskuterat vid årlig kontroll.

Om ni vill se så är detta ganska enkelt. På den linken under får man fram all info som finns på registreringbeviset (vognkortet)

 https://www21.vv.se/fordonsfraga/  bilens reg nr som är KET714

Mvh Manfred



#12 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 23:44

Er det mulig å få innskrevet ombygging i registreringsbeviset i Sverige før import hit?

Jeg prøvde å få godkjent terrengaxels hummer på range rover ramme. Da måtte bilen først bygges i Sverige på ramme som var minst 30 år og ombygging innføres i registreringsbeviset. Desverre hadde aldri Thomas tid. Bilen kunne ikke registreres som nybygg i Sverige men ombygd veteran.

Tror du det fortsatt er mulig å få registrert en sånn bil i Sverige?

#13 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 14 January 2013 - 11:19

Er det mulig å få innskrevet ombygging i registreringsbeviset i Sverige før import hit?

Jeg prøvde å få godkjent terrengaxels hummer på range rover ramme. Da måtte bilen først bygges i Sverige på ramme som var minst 30 år og ombygging innføres i registreringsbeviset. Desverre hadde aldri Thomas tid. Bilen kunne ikke registreres som nybygg i Sverige men ombygd veteran.

Tror du det fortsatt er mulig å få registrert en sånn bil i Sverige?

Mannen myten legenden Thomas Terreng, lite mindre hår men en stilig mustach, passerade här i sommar när han skulle på amfibieträff i Norge. Hur de ligger till med dessa bilar/ karosser vet jag inte. Men säger Thomas att detta går så bör de ju finnas hopp. För att få detta helt på papper så en telefon eller mail till Svenskbilprovnings tekniska avdelning så brukar man få ett reko svar JA eller NEJ. Men ramen (registrerings nr) skall va svenskt annars får du nog inte svar. Anntar att den va de med tanke på att TT skulle byggt den färdig. Att få detta inskrivet om de är OK brukar inte vara några problem. Link under.

 

Mvh Manfred

http://www.bilprovni...12578D200422ABD



#14 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 21 January 2013 - 19:18

Det ble ikke noe med denne bilen, den forblir hos ny eier i Sverige ;o(

 

Men jeg lurer stadig.....

 

Men for å kunne slå til raskere neste gang;

 

Hva trenger jeg av papir fra svensk selger?

tenker på privat kjøp.


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#15 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 22 January 2013 - 09:18

Takk for svært nyttige opplysninger Manfred.

Og takk for at jeg fikk låne tråden litt ;)

#16 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 25 January 2013 - 19:03

Det ble ikke noe med denne bilen, den forblir hos ny eier i Sverige ;o(

 

Men jeg lurer stadig.....

 

Men for å kunne slå til raskere neste gang;

 

Hva trenger jeg av papir fra svensk selger?

tenker på privat kjøp.

Ett kvitto och registreringsbevis "andra delen", på ägarbytet som skickas in får man kryssa i export. Sen blir de en tur inom tullen vad dom vill ha vet jag inte.

Är fortfarande nyfiken på vad för typ av bil de va??