Gå til innhold



Foto

Gassanlegg på 2000 Tahoe 5.3 (Bigas) funker nå mye bedre :)

gass bigas tahoe problemer tuning

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
129 replies to this topic

#1 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 19:27

Jeg har akkurat kjøpt meg en 2000 Tahoe med delvis defekt Bigas gassanlegg.

 

Tidligere eiere kunne opplyse om at bilen gikk fint på gass da de hadde den.

Forrige eier prøvde å få skikk på anlegget, og bytta dyserails + lameller i fordamperen uten hell.

 

Det kjennes ut som den får helt feil blanding på tomgang, noe magert ved cruising og altfor magert ved pådrag.

 

 

1.  Jeg ser de har bytta fra 3.3mm dyser til 3.0mm. Har dette noe å si? Hva bør det være på en 5.3 bensin?

 

2.  Har handla meg kabel fra TinleyTech i England, og der fulgte det også med et program.

     Jeg har også det originale programmet fra Bigas, men det er visstnok kun på italiensk. Har ikke testa det ennå.

     Hva slags program bruker dere andre?

 

3.  Ser at denne hjernen har muligheter for innsprut av bensin ved behov. Noen som bruker den funksjonen?

 

4.  Tankmåleren til gassen viser konstant full tank. Tyder det på kabelbrudd, eller har dere andre tips?

 

 

Har ikke fått sett så mye på gassanlegget ennå, da bilen ble kjøpt med endel mangler som jeg har utrettet først.

Den andre Tahoen min har vært til hellakkering, og nå driver jeg med montering og fiksing av den.

 

Må få kikka på gassen snart, og da er det greit med litt input fra dere som har vært borti gass før :)

 

Har fått prisoverslag på 20K + mva for å konvertere til nytt Prins-anlegg, men har lyst til å gi dette anlegget en sjanse først..

 

 

 


Edited by ChevyHoe, 22 February 2013 - 09:04.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#2 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 19:59

Hei. Du har jo spurt meg tidligere, men har hatt litt mye å gjøre og ikke fått svart deg.

 

Hadde noe lignende problemer, men disse forsvant da jeg byttet til brisk plugger, og tunet anlegget.

 

Med tune, så mener jeg at jeg satte det på auto learn. Der skal du ha varm motor, holde jevnt turtall på 3000 r/min, når den står i Neutral. Da vil den justere seg inn selv, så kan du i etterkant legge inn innslagsverdier (tempratur) og justere til bensin osv.

 

Jeg kjører med  bensintillegg fra 3000 og oppover, da det er under sterk akselerasjon og trekking i lave gir litt ekstra "pulver" trengs.

 

 

1.  Jeg ser de har bytta fra 3.3mm dyser til 3.0mm. Har dette noe å si? Hva bør det være på en 5.3 bensin?

 

Det kjenner jeg ikke til, skal prøve google litt når jeg har tid.

 

2.  Har handla meg kabel fra TinleyTech i England, og der fulgte det også med et program.

     Jeg har også det originale programmet fra Bigas, men det er visstnok kun på italiensk. Har ikke testa det ennå.

     Hva slags program bruker dere andre?

 

Bruker Bigas sitt, men i mitt kan du velge engelsk eller italiano

 

3.  Ser at denne hjernen har muligheter for innsprut av bensin ved behov. Noen som bruker den funksjonen?

 

Som nevnt over

 

4.  Tankmåleren til gassen viser konstant full tank. Tyder det på kabelbrudd, eller har dere andre tips?

 

Det er en 0 - 90 ohm giver i tanken, men husker ikke i farta om det var 0 for tom eller full. Det er vel enten kablebrudd eller overledning her.

 

 

EDIT: Det heter visst auto calibration, ikke auto learn.


Edited by Reex, 13 January 2013 - 04:52.

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#3 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 20:33

Høres bra ut Reex!

Regna nesten med at du hadde glemt meg :)

 

Glemte å nevne at det er bytta både plugger og pluggkabler.

Skal visst være AC Delco begge deler.

 

Auto learn høres jo veldig fint ut.

Jeg må få sjekka ut det programmet litt bedre.

 

Hvor kjøpte du brisk plugger?

 

Hvordan finner hjernen innsprøytningstidspunktet?

Ser de har tjuva seg innpå coilene (hvertfall nr 1), men innsprøytningstidspunkt avhenger jo blant annet av lengde på slange fra dyse til innsug.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#4 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 21:30

Høres bra ut Reex!

Regna nesten med at du hadde glemt meg :)

 

Glemte å nevne at det er bytta både plugger og pluggkabler.

Skal visst være AC Delco begge deler.

 

Auto learn høres jo veldig fint ut.

Jeg må få sjekka ut det programmet litt bedre.

 

Hvor kjøpte du brisk plugger?

 

Hvordan finner hjernen innsprøytningstidspunktet?

Ser de har tjuva seg innpå coilene (hvertfall nr 1), men innsprøytningstidspunkt avhenger jo blant annet av lengde på slange fra dyse til innsug.

 

 

Det skal som hovedregel være lik lengde på alle slanger fra magnetventiler til dyser. Dette er noe av det viktige (slik jeg har forstått det) ved en lpg konvertering. Brisk kjøpte jeg her, på samme plass om programmern` min. Brisk pluggene skal være utviklet spesielt for gassdrift (hevder de). Uansett, jeg fikk renere gange, mindre forbruk.

 

Har og lest en eller annen plass at når det er snakk om pluggbytte, så MÅ en tune på nytt. Faktisk så ber dette firmaet som selger disse pluggene om at det blir gjort, for å beholde garantien på dem.

 

http://www.lpg-kits.com/

 

Se meny til venstre der.

 

Innsprøytningstidene er de samme som blir brukt til bensindysene, det er og "tjuvet inn" på alle dyser - ved å loope innom gasshjerne (som er en slaveenhet). Da styrer den innsprøytningstider innom hjerne - justerer dem for gass - og sender den ut igjen til gassdyser. Veldig snedig og enkelt system egentlig.

 

Slenger ved koblingsmanual. Annet fabrikatnavn, samme type. Same, same, but different...  ;)

Attached Files


Edited by Reex, 12 January 2013 - 21:39.

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#5 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 22:18

.


Edited by Gurba, 13 January 2013 - 14:17.


#6 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 23:12

Det skal som hovedregel være lik lengde på alle slanger fra magnetventiler til dyser. Dette er noe av det viktige (slik jeg har forstått det) ved en lpg konvertering. Brisk kjøpte jeg her, på samme plass om programmern` min. Brisk pluggene skal være utviklet spesielt for gassdrift (hevder de). Uansett, jeg fikk renere gange, mindre forbruk.

 

Har og lest en eller annen plass at når det er snakk om pluggbytte, så MÅ en tune på nytt. Faktisk så ber dette firmaet som selger disse pluggene om at det blir gjort, for å beholde garantien på dem.

 

http://www.lpg-kits.com/

 

Takker for manualen.

 

Hvilke av disse pluggene er det du har?


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#7 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 12 January 2013 - 23:32

Takker for manualen.

 

Hvilke av disse pluggene er det du har?

 GOR17LGS

 

Har en manual på hvordan å bruke programmet og. Må rote litt på USB-sticken min og se om jeg finner det.


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#8 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 13 January 2013 - 02:03

ja, skal vi se.. Fant ikke i egne "arkiv", men her er linken til nedlasting av program, manual, drivere osv til Bigas sitt anlegg. Alt ligger i den zippa fila.

 

http://www.autotanks...-SGISN-V515.zip

 

Lykke til!

 

PS, Send meg de bildene av delene du manglet da!

 

Mvh R


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#9 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 16 January 2013 - 10:11

Takker!

 

Skal sende deg bilder :)


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#10 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 15 February 2013 - 13:09

Hei. Du har jo spurt meg tidligere, men har hatt litt mye å gjøre og ikke fått svart deg.

 

Hadde noe lignende problemer, men disse forsvant da jeg byttet til brisk plugger, og tunet anlegget.

 

Med tune, så mener jeg at jeg satte det på auto learn. Der skal du ha varm motor, holde jevnt turtall på 3000 r/min, når den står i Neutral. Da vil den justere seg inn selv, så kan du i etterkant legge inn innslagsverdier (tempratur) og justere til bensin osv.

 

Jeg kjører med  bensintillegg fra 3000 og oppover, da det er under sterk akselerasjon og trekking i lave gir litt ekstra "pulver" trengs.

 

 

1.  Jeg ser de har bytta fra 3.3mm dyser til 3.0mm. Har dette noe å si? Hva bør det være på en 5.3 bensin?

 

Det kjenner jeg ikke til, skal prøve google litt når jeg har tid.

 

2.  Har handla meg kabel fra TinleyTech i England, og der fulgte det også med et program.

     Jeg har også det originale programmet fra Bigas, men det er visstnok kun på italiensk. Har ikke testa det ennå.

     Hva slags program bruker dere andre?

 

Bruker Bigas sitt, men i mitt kan du velge engelsk eller italiano

 

3.  Ser at denne hjernen har muligheter for innsprut av bensin ved behov. Noen som bruker den funksjonen?

 

Som nevnt over

 

4.  Tankmåleren til gassen viser konstant full tank. Tyder det på kabelbrudd, eller har dere andre tips?

 

Det er en 0 - 90 ohm giver i tanken, men husker ikke i farta om det var 0 for tom eller full. Det er vel enten kablebrudd eller overledning her.

 

 

EDIT: Det heter visst auto calibration, ikke auto learn.

 

Fikk testa litt med gassanlegget her om dagen.

Satte inn noen parametere for diverse, og kjørte en kalibrering på auto.

Virker som det ga meg et bra utgangspunkt for videre sjekk, for bilen går nå greit på gass.

Litt ujevn tomgang, men ellers greit.

 

Etter noen turer fikk jeg opp motorlampe og kode P0446 - evap emissions vent circuit low.

Denne kom også tidligere ved gasskjøring, men nå ser den ut til å dukke opp sjeldnere. Aldri på bensin.

 

Aner ikke om alle parameterne jeg satte er korrekte da. Luftmengdemåler osv har jeg ikke snøring på.

Har du googlet deg til alt dette, eller har du prøvd og feila?

 

 

Hvor mye skal du ha for oppsettfila di, og evt ta noen screenshots av oppsettet ditt og sende meg?

 

...og hvordan i hel... får jeg endra parameterne på RPM og temp for å bytte til gassdrift?

Husker ikke hva det sto i programmet, men jeg mangla et eller annet.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#11 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 01:19

Hei. Beklager sent svar, men er ute på jobb og har ikke anledning før om et par uker. Uansett, jeg skal re-tune min selv, og sortere noen "bugs" som har dukket opp nå i vinter. Bl.a har anlegget veldig stor differanse på reducer temp og gass temp. Mistenker dårlig giver på gass-siden. Har i allefall ført til at den fusker og vil stoppe på tomgang, når utetempraturen er -3 eller mer. 

 

Så da er vel min fil et dårlig utgangspunkt før jeg har fått sjekket...

 

Uansett, så skal det være bare å legge inn de verdier du selv vil ha på temp og rpm. Mitt skifter over ved 1500, og 50 grader. 

 

EDIT: Her er en link til noe mere lettfattlig instruksjon vedr. tuning av anlegget. http://lpg.myzen.co...._REV1_1_ING.pdf

 

mvh

 

Atter en EDIT: link til forklaring av fintuning. http://www.dualtechu.../Pages/ag8.aspx


Edited by Reex, 18 February 2013 - 02:14.

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#12 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 08:58

Det var vel en del andre innstillinger der som ikke var 100% hos meg.

Vet blant annet ikke om jeg har registrert MAP-sensor, TPS eller lambda.

Hva har du der?

 

I tillegg lot ikke programmet meg endre innslags-RPM eller temp.

Det sto noe i gul tekst om at jeg manglet en key..?

 

Kan laste en skjermdump neste gang jeg får tid til å koble til.

 

Virker som bilen går strøkent på gass fra 1000rpm og opp, med unntak av feilkode P0446.

På tomgang er den litt ujevn, så hvis jeg skal stå litt på tomgang skrur jeg over til bensin.

 

Så er det tankmåleren, som jeg må ohme.

Måleren står pr i dag på tom hele tida, hvis jeg velger 0-90ohm i programmet.

 

 

Takker for linkene. Skal ta meg en tur og fintune litt tenker jeg, men bør nok ha grunnverdiene på plass først :)


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 22:46

DTC google oversatt.

 

Google oversatt....

Den fordamping utslippskontroll-systemet sjekker for å sikre at det ikke er noen lekkasjer i linjene som går fra bensintanken til kull beholderen og opp til motoren. Den sjekker også å sørge for at gassen cap er forsegling riktig. 
Når du fyller bilen med gass, får damp i tanken tvunget inn i en beholder fylt med aktivt kull. Også på en varm dag som gassen varmes opp og fordamper, de samme damp skyve inn i beholderen, hvor de er lagret. Men kull kan bare holde så mye damp. På et tidspunkt må det tømmes. Tømming Prosessen kalles "canister bensinpumpe." Her er hvordan det fungerer. 
Datamaskinen bestiller en canister bensinpumpe ved slår åpne en bensinpumpe solenoid. Som åpner vakuum mellom beholderen og inntak manifold. Samtidig åpner det en VENT solenoid. Som gjør at frisk luft inn i beholderen. Så motoren er bokstavelig talt suge ut gassen damp og spyle beholderen med frisk luft. Datamaskinen må tilpasse sin drivstoff strategi for å dra nytte av alle de ekstra gass damp som kommer inn i motoren. 
Datamaskinen merknader beholderen er tom når den oppdager en slankere tilstand (alle gasser er brukt opp) og det gjenopptar normal drivstofftilførsel. Noen bilprodusenter lukk VENT solenoiden men la PURGE solenoid åpen. Dette skaper et vakuum gjennom hele drivstofflagre system. Når riktig vakuum er nådd, lukket den PURGE solenoid og venter for å se om vakuumet holder. Hvis det spiller, passerer systemet testen. Dersom den oppdager en lekkasje, setter det en kode. 
Datamaskinen klokker også den elektriske aktiviteten under testing prosessen. Når datamaskinen opererer magnetventilene, ser det spenningsfall på linjen. Hvis den ikke ser en spenningsfall, vet det er det et problem med det elektriske-enten kabling er ødelagt, eller solenoid fungerer ikke. I denne partcular kode P0446, har datamaskinen oppdaget et elektrisk problem med VENT solenoid. 
For mer informasjon om denne reparasjon eller noen andre for bilen din, kjøpe en online abonnement til enten Alldatadiy.com eller eautorepair.net. Klikk på denne lenken for å sammenligne de to tjenestene: Sammenlign Alldata og Eautorepair. 
Hvis du bare trenger for en enkelt reparasjon og ønsker å spare penger, tilbyr eautorepair en lavere pris en ukes abonnement for bare $ 11.99. Eller, hvis du skal jobbe med denne bilen i fremtiden, kan du kjøpe en 1-års abonnement (Alldatadiy.com for $ 26.99, eller eautorepair.net $ 29,99)



#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 22:48

Er ledning fra tankmåler festet til tanken da? Normalt skal den da vise full tank, men mulig forskjell på anlegg til anlegg.



#15 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 23:52

DTC google oversatt.

 

Google oversatt....

Den fordamping utslippskontroll-systemet sjekker for å sikre at det ikke er noen lekkasjer i linjene som går fra bensintanken til kull beholderen og opp til motoren. Den sjekker også å sørge for at gassen cap er forsegling riktig. 
Når du fyller bilen med gass, får damp i tanken tvunget inn i en beholder fylt med aktivt kull. Også på en varm dag som gassen varmes opp og fordamper, de samme damp skyve inn i beholderen, hvor de er lagret. Men kull kan bare holde så mye damp. På et tidspunkt må det tømmes. Tømming Prosessen kalles "canister bensinpumpe." Her er hvordan det fungerer. 
Datamaskinen bestiller en canister bensinpumpe ved slår åpne en bensinpumpe solenoid. Som åpner vakuum mellom beholderen og inntak manifold. Samtidig åpner det en VENT solenoid. Som gjør at frisk luft inn i beholderen. Så motoren er bokstavelig talt suge ut gassen damp og spyle beholderen med frisk luft. Datamaskinen må tilpasse sin drivstoff strategi for å dra nytte av alle de ekstra gass damp som kommer inn i motoren. 
Datamaskinen merknader beholderen er tom når den oppdager en slankere tilstand (alle gasser er brukt opp) og det gjenopptar normal drivstofftilførsel. Noen bilprodusenter lukk VENT solenoiden men la PURGE solenoid åpen. Dette skaper et vakuum gjennom hele drivstofflagre system. Når riktig vakuum er nådd, lukket den PURGE solenoid og venter for å se om vakuumet holder. Hvis det spiller, passerer systemet testen. Dersom den oppdager en lekkasje, setter det en kode. 
Datamaskinen klokker også den elektriske aktiviteten under testing prosessen. Når datamaskinen opererer magnetventilene, ser det spenningsfall på linjen. Hvis den ikke ser en spenningsfall, vet det er det et problem med det elektriske-enten kabling er ødelagt, eller solenoid fungerer ikke. I denne partcular kode P0446, har datamaskinen oppdaget et elektrisk problem med VENT solenoid. 
For mer informasjon om denne reparasjon eller noen andre for bilen din, kjøpe en online abonnement til enten Alldatadiy.com eller eautorepair.net. Klikk på denne lenken for å sammenligne de to tjenestene: Sammenlign Alldata og Eautorepair. 
Hvis du bare trenger for en enkelt reparasjon og ønsker å spare penger, tilbyr eautorepair en lavere pris en ukes abonnement for bare $ 11.99. Eller, hvis du skal jobbe med denne bilen i fremtiden, kan du kjøpe en 1-års abonnement (Alldatadiy.com for $ 26.99, eller eautorepair.net $ 29,99)

 

 

Vet at det har vært noe problemer med låseringen for tank/pumpearmaturen i bensintanken (rust), som har gjort at det vil slippes falskluft inn i tanken, og ECu vil lese det som om avdampingsystemet ikke er tett. Det er UTROLIG hvor mye dritt som samles i toppen av de tankene. Greit nok er de av plast, men låsering og låsehaker er av svartstål..

 

Har byttet på min når jeg hadde den fri. Den norske var som en rustkake.. 


Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#16 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 09:18

Er ledning fra tankmåler festet til tanken da? Normalt skal den da vise full tank, men mulig forskjell på anlegg til anlegg.

 

Googla litt i går, og la meg under der for å ohme sensoren.
Viste seg at det trengte jeg ikke, for måleren som sitter på tanken viste helt tom tank (ennå tanken er full).

Den er magnetstyrt fra innsiden, så jeg plukka den av og justerte den til full med en magnet. Da viste måleren i dashen full tank.

Systemet er med andre ord i orden, men det kan se ut som om noe har hengt seg inni tanken.

Skal banke litt med ei gummiklubbe ved senere anledninger, og hvis ikke det fungerer blir det vel å ta ned tanken til sommern.

 

 

Vet at det har vært noe problemer med låseringen for tank/pumpearmaturen i bensintanken (rust), som har gjort at det vil slippes falskluft inn i tanken, og ECu vil lese det som om avdampingsystemet ikke er tett. Det er UTROLIG hvor mye dritt som samles i toppen av de tankene. Greit nok er de av plast, men låsering og låsehaker er av svartstål..

 

Har byttet på min når jeg hadde den fri. Den norske var som en rustkake.. 

 

Hvis det er et problem med bensintanken, hvorfor skulle bilen da slå feilkode kun på gass?

 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om den feilkoden før jeg har fått justert inn anlegget slik at bilen går 100%.

Først da kan jeg kaste bort tid på feilsøking. Kan jo hende koden forsvinner når jeg får tunet skikkelig.

 

 

Må si bilen går godt på gass da.

Ved pådrag har jeg ikke effekttap i det hele tatt.

Kan ha noe med at jeg har programmert bensintilskudd over et visst RPM. Husker ikke akkurat hva jeg stilte inn.

Litt ujevn under 1500 RPM, men det er nok en tuningsak.

Antar det også er der feilkoden kommer. Eller ved en lean condition senere i turtallsregisteret.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#17 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 19:42

Fordi den ikke vil trekke "frisk" luft inn i tank ved forbruk av bensin, siden den står å bare sirkulerer på tank? Altså at avdamping blir for stort til at kullfilteret og EVAP systemet ikke klarer å ta seg av det (tett kullfilter, linje e.l)?

 

 

Nå er det gjetting jeg gjør altså!  :)

 

Kan du se om problemet blir bedre eller verre med mere eller mindre bensin på tanken da?

 

Leste og en plass på et annet forum at tankmonterte pumper bør ha minst 1/4 tank igjen, for å holde kjøling av bensinpumpen intakt.

Hvis det er et problem med bensintanken, hvorfor skulle bilen da slå feilkode kun på gass?

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#18 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 23:37

Fordi den ikke vil trekke "frisk" luft inn i tank ved forbruk av bensin, siden den står å bare sirkulerer på tank? Altså at avdamping blir for stort til at kullfilteret og EVAP systemet ikke klarer å ta seg av det (tett kullfilter, linje e.l)?

 

 

Nå er det gjetting jeg gjør altså!  :)

 

Kan du se om problemet blir bedre eller verre med mere eller mindre bensin på tanken da?

 

Leste og en plass på et annet forum at tankmonterte pumper bør ha minst 1/4 tank igjen, for å holde kjøling av bensinpumpen intakt.

Det høres jo logisk ut det!

Får se om den setter feilkoder etter tuninga er "ferdig" da..
Er uansett ikke så farlig, men er irriterende å kjøre med motorlampe.

Du sier kullfilter.. Hvor sitter det?

 

Leste akkurat det samme i dag selv. Snubla over ei lang og bra side med ting man burde passe på når man kjører på gass.

 

Eneste som irriterer meg litt nå, er at jeg ikke får gjort som jeg vil i softwaren til Bigas.

Får ikke endra RPM eller innslagstemperatur pga at jeg mangler noe.. Hva da?

Se skjermdump..

 

Bigas.JPG


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#19 Reex

Reex

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 352 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 01:26

Har du egne Lambda sonder for gassen?

Ser du har to volt-verdier der. Det er det beste hvis du har det, så det slipper å "gå gjennom" bilens ECU.

 

Uansett, tror gasstrykket ditt er alt for høyt. Mener det skal være 1,6 eller 1,7 bar. Det justerer du på siden av reduceren din, på unbrako set-skruene du ser der. For høyt trykk, kan gi ustabil gange på lave turtall og tomgang. Dette skal leses når du står på gass, ser du har skjermdump mens du står på bensin.

 

Kan du ta skjermdumper av de andre skjermene og? lambda, sensor, gas/petrol osv? Mens den står på gass som drivstoff?

Når den står på gass, kan du og se differansen mellom Tinj.gas og Tinj.petrol.

Mulig du ikke kan justere før du står på gass? Husker ikke alt i hodet dessverre.... :book:

 

 

Tegning over filter, og EVAP system, der ser du og forsenkingen som armaturen sitter i og samler skitt: 

Attached Thumbnails

  • Evap.JPG

Edited by Reex, 20 February 2013 - 01:27.

Beklager min Avatar, det er bare slik jeg ikke ser ut! :-)


Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!

#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 20 February 2013 - 02:28

Prins har 2.1 i trykk

Noen programvare må man ha forhandler kode på ved prins programmer.