Gå til innhold



Foto

IP kamera

overvåkning internett webkamera

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 17:23

Hei.

 

Har lyst til å sette opp et kamera på hytta som kan nås fra hjemmepc og mobil. LIte informasjon om dette på nettet, og priser fra kundt kr. 500 til ut i evigheten.

 

Noen som kan noe om dette?

Noen som kjenner dette kameraet for eksempel, kvalitet, oppløsning, enkel oppkobling og styring? : http://www.pixmania....1911#pix-review

 

mvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 17:52

Dette har jeg litt kontroll på....

 

Har du 220v og tilgang til internett på hytta?



#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:04

Hva er behovet?  - hva ønsker du å monitorere? - skal det stå ute en Norsk vinter?



#4 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:19

Jeg har strøm og internett med en enkel router.

Skal kun brukes til ¨sjekke at alt er som det skal, tenkte vel å plassere innendørs, eller i hvert under tak, slik at ikke minst temperatur kan overvåkes samt snemengde.

 

mvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:29

Jeg kjøpte et IP kamera fra ebay, 700 nok, var ikke mulig å sette det opp. Har en dataguru til nabo, han ga også opp.

 

Det som pr i dag er noe av det beste jeg har sett til privat bruk, og som gir gode bilder er Logitech. De har et system som heter Logitech Alert. Her har de to typer kamera. Et utendørs og et innendørs. Selv bruker jeg innendørs kamera også til utendørs bruk. Det følger med sugekopp så du setter det på innsiden av vindu. Og dermed kan du også lett flytte det. Utendørs blir da montert litt mer permanent.

 

Det som er det fine med disse kamera er at de ikke trenger kabling. De fungerer rett på nettstrømmen din. Pass på at første kamera du kjøper er "master". Det betyr at det følger med en ekstra kladd som skal på routeren. 

 

Disse kamera var utrolig enkle å sette opp. Programvaren fant de med en gang, enkle menyer for å sette motion detection områder. Tid for når det skal være aktiv etc. Tror du kan laste ned programvaren hos Logitech for demo. De er utrolig stabile, og jeg har enda ikke hatt noen nedetid eller restart siden romjulen.

 

Pris et kamera ligger på en 2700 innendørs og en 3000 utendørs.

http://www.logitech..../master-systems

 

Selv har jeg nå tre kamera på vei over dammen, kostet 3400 inkl frakt. Så får vi se om det blir noen mva på det. Uansett er det billig i forhold til her.

 

Om du vurderer dette, kan jeg sende deg filmer tatt opp med dette, slik at du ser kvaliteten. 

 

Husk å melde inn til datatilsynet at du har kamera.



#6 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:30

Logitech Alert har egen app for android og iphone. Her kan du se live, samt opptak. Enkelt og greit, du kan også laste ned filmsnuttene fra kamera til pc for lagring.

 

Les på Logitech sine sider, du får det meste av informasjon der.



#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:32

Temperatur mener jeg ikke å ha sett i menyen. Du får henge en temp måler forran det...hehe



#8 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:40

Takk dette var nyttig. Datatilsynet visste jeg ikke om, en av de offentlige institusjoner jeg faktisk støtter ;-)

De kameraene du nevner er nok litt for dyre, i hvert fall nå.

 

Det jeg sendte link til har jo også alle disse funksjonene som trådløs, bevegelsessensor, streaming til tlf. Men, det kan jo tenkes at det bare er noe skrot.

 

mvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 18:44

Som sagt mitt til 700 nok håpet jeg på var en kurrant kamera, men det var ikke mulig å sette opp på IP.- et av få bomkjøp på ebay.



#10 eriktar

eriktar

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 21:32

Ikke det at jeg er så vass på juridiske ting, men ganske sikker på at du ikke trenger melde fra noe så lenge kamera kun filmer din egen eiendom.

#11 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 22:44

Still kamera så det kun filmer på privat område der det IKKE er normalt for almenheten og ferde, så kan du lett drite i datatilsynet, men heng opp ett skilt der det er naturlig og ankomme tomten din. 

Har prøvd mange kameraer av både dyr og billig type. Kjente og ukjente merker, og gjengs for dem fleste under 3 lapper er at dem er ustabile og skuffende på den måten. 

Kun ett billigkamera jeg kjøpte som faktisk var stabilt og hadde grei kvalitet på bildet, og det var ett fra clas ohlson (Type RC 8030). Det er vel 6-7 år siden jeg kjøpte det, og det funker den dag i dag.

 

Ellers har jeg to stk av logitech kameraene (utendørs typen) som Chevy-LPG linker til, og har tre stk av forgjengeren til disse, og dem alle funker den dag i dag tross noen år på veggen allerede, særlig da de tre eldste modellene. To av de eldste må varmes forsiktig med varmepistol for og komme i kontakt med PC etter restart i kuldegrader, men feilfri ellers sett bort fra det.

Det ene av de to nyeste (750e) har kun falt ut en gang, noe som ble løst ved og ta ut minnekortet for så og sette det inn igjen.

750e kan stå som singel uten pc etter at det er konfigurert og satt opp da det lagrer filmklippene på kortet, og automatisk sendes over på pc'n med softwaret når denne kobles til nettverket.

Kan sikkert konfigureres slik at det kan lagres til pc over nettet også, eller til en konto som du lager på logitech sin side, men dette mener jeg koster kroner og er noe jeg IKKE har gjort pr idag. De eldste logitechene må være tilkoblet pc for og filme og lagre (i tilfelle du tenker på og handle brukt). 

 

Logitech koster litt, men totalt sett er det verdt det sett i mine øyne. Enkelt oppsett og bra/stabilt software som ikke krever alt for mye resurser av maskinen, og særlig da 750e som jeg har opplevd som meget feilfritt og stabilt og har bra bilder i både solskinn og stummende mørke. Skal sies at i nattmodus så blir ting som er i beveglse i overkant uklart.


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 23:08

Ikke det at jeg er så vass på juridiske ting, men ganske sikker på at du ikke trenger melde fra noe så lenge kamera kun filmer din egen eiendom.

 

Joda du må det, samt at du har en del forpliktelser å følge. De som setter opp et kamera har mye mer forpliktelser enn hva de tror.



#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 23:25

Still kamera så det kun filmer på privat område der det IKKE er normalt for almenheten og ferde, så kan du lett drite i datatilsynet, men heng opp ett skilt der det er naturlig og ankomme tomten din. 

 

Du er inne på noen av reglene for kameraovervåkning, men reglene ble endret i 2012, de omfatter nå også utstyr som lett kan forveksles med et ekte kamera eks dummy kamera For kameraovervåking gjelder hele personopplysningsloven med de presiseringer og tilleggskrav som beskrives i loven. Personvernet har blitt ganske strengt de siste årene. Dvs at til og med din kone har rettigheter på sin egen eiendom.....

 

Merk at du skal ikke søke datatilsynet om lov til å ha det, det er kun en meldeplikt som tar få minutter å fylle ut. For de aller fleste som skal ta i bruk kameraovervåking er det tilstrekkelig å melde fra om dette til Datatilsynet før oppstart. I noen tilfeller vil overvåkingen kreve en forhåndsgodkjennelse, dette kalles konsesjonsplikt.

 

Merk at det skilles på kameraovervåkning hvor det gjøres opptak eller ikke. Det er helt andre krav til media som lagres på en pc, kontra eks en dørtelefon med kun visning av bilde, samt de nye babycall med monitor. 

 

Personopplysningsloven forteller deg hvordan personopplysninger skal oppbevares...for det er det du gjør når du lagrer opptak. Her er det også gitt regler for hvor lenge du har lov til å lagre disse opptakene.

 

Jeg vet at de fleste driter i dette, men hvis hensikten er å bruke opptak som bevismateriale, så må du ha ditt på det tørre hvis de skal bli godtatt. Når det gjelder dine forpliktelser ved bruk av kameraovervåkning så er de ganske omfattende og du bør sette deg inn i dem. Spesielt hvis du har tenkt å bruke film som bevismateriell. En forsvarsadvokat vil raskt snu saken mot deg og du kan i stedet bli straffet for ulovlig overvåkning. - kjedelig men sant.

 

Kamera som det her snakkes om har også mulighet for lydopptak. Dette er igjen lagt inn under andre restriksjoner hvis det benyttes.

 

Også mener vi at biltilsynet er lovens ryttere....hehe



#14 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 23:30

Takk for opplysninger, gode råd og innspill :-)

 

mbh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 04 February 2013 - 23:31

http://www.datatilsy...kjema_bm_v2.pdf

 

Her finnes skjema.