Gå til innhold



Foto

Ødelakt fremre diff


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 17 February 2013 - 19:43

Trur eg har klart å ødelegge fremre diff. Når eg tar av sperra høres det ut som om heile bilen skal vris sunt. Og med sperra på er det kun barhjuls trekk :-(

Så lurer på er det mulig å fikse, eller kjøpe ny(brukt)? Og hvor mye vill dette eventuelt koste??



#2 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 17 February 2013 - 23:35

Spørsmålet er om det er fremdiffen eller om det er en av stikkakslingene som har tatt kvelden. Har du prøvd å jekke opp et fremhjul av gangen og rotert på det? (Med senterdiffen sperret)  Går det rundt, så har du en sannsynlig synder.  

 

Stikk-akslinger og fremdiffer er deler "alle" tar vare på når de får muligheten, så det burde ikke være noen sak å få tak i for deg. 

 

Lykke til.



#3 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 14:46

Har diff foran men huset er knekt så du må flytte diffen til ditt hus i tilfelle. :)

 

Men sjekk nå først at det ikke er stikkakslene ;)



#4 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 21:33

Får prøve. Men  bilen står gravd ned i snøen på sørlandet. Fikk den ikkje opp på egen maskin for det var bare bakhjulstrekk. Fikk den ikkje opp med traktor heller.



#5 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 21:52

Det blir nok sommer etter hvert skal du se (sikkert tidligere hos deg en hos meg)! :)



#6 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 21:58

Får se får se :-)



#7 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 18 February 2013 - 22:54

Forresten: Kas type Niva er det du har egentli? Kom å tenke på at du kanskje har en 1600. Har bakdiff til 1600 og fremdiff til 1700/1900 (ikke de helt nye 1700 da). Uansett diff som måtte passe så må du ha et helt fremdiffhus, det har jeg ikke til overs (er kun huset som avgjør om en diff er ment å være bak eller frem - ellers er dem helt like).

 

Uansett så er det vanligere at stikkakslene går en at diffen blir ødelagt (såvidt jeg har fått med meg) så du må nok heller begynne å tenke på å skaffe deg stikkaksler en diff. (Har ikke stikkaksler til overs).



#8 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 13:07

Har ein 1600. 1984mod



#9 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 15:14

Da kan du få kjøpe bakakseldiffen fra meg som passer til din og så kjøper du stålhus til foran i bilen hos ladaworld så har du en stabil sak der foran og ikke den der aluminiumgreia der. :-)



#10 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 15:49

pris??  Men må først sjekke om det er diffen. Tror kansje det er mellom akslingen som er gåen. for når eg såg under var det ein slaks metal pakning eller no som hadde vrid seg inn mellom diffen og mellom akslingen. Og det var også brekt av noe alu.



#11 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 16:57

er ikke noe alu på mellomaksling eller stikkaksler såvidt meg bekjent (bortsett fra noen lokk på sidene av diffhuset det stikkakslene kommer ut).

 

Prisen for diffen har jeg satt til 1000 i salgstråden min. Frakt tilkommer

 

Diffhuset av stål finner du her: http://www.ladaworld...products_id=143 Stig er en grei selger så hvis du henter delen hos han får du den momsfritt (du trenger kun å få stempel fra tollen på at delen er i Norge). At den er solgt ut trenger ikke å bety så masse. Han kan jo bestille inn nye fra produsenten i Hellas.


Edited by stekus, 19 February 2013 - 16:58.


#12 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 17:34

ok tar kontakt viss det er diffen som er gåen. :)



#13 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 19 February 2013 - 22:31

Hvis det er stikkakselen så kan reservedeler enkelt kjøpes på ebay: (eller hos ambra i drammen)

 

http://www.ebay.de/s...NK&_sacat=63318

 

Diff kan eventuelt jeg også fikse, hvis du reiser forbi Asker/Drammen området.  



#14 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 03 March 2013 - 18:41

Har funnet ut at det er diffen som er gåen :( Åpnet bunn lokke på diffen og vups.. ut kom eit knust kule lager eller no...

Så trenger ny diff. Eller innmat for det meste var vridd sunt. Klarer meg ikkje med 2wd



#15 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 04 March 2013 - 00:15

Vet ikke hva diffen veier når det gjelder frakt men det kan jeg jo finne ut av hvis du er interessert. :) Hvis du kun vil ha innmaten så går det jo an å ta den fra kverandre men da vil jeg gjerne ha litt betalt for jobben. ;)

Hvis du bor en plass der Hurtigruta legger til så kan jeg høre med en venn som jobber der om han kan ta den med.



#16 Lie`n

Lie`n

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 05 March 2013 - 10:02

Bor i Stavanger området. Men vett ikkje om hurtigruta legger til her???