Gå til innhold



Foto

"Heving ikke skrevet inn i vognkorte..."

nå begynner det :-(

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#21 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 May 2013 - 19:58

er vel ganske vanli å sette på 1" spacere fremme. Vet det er flere som kjører 35x12,5 på 1,5-2" heving foran,men må nok trimme sjermene litt om du ikke sper på med lengre Control armer. kance går det da med lengre bumpstops.

 

Bake går det vel an å sette inn ei ekstra fjær for å få bortimot en tomme,eller litt mer om du kjøper et sånt fjærblad. eg har laga lengre klosser. du får åsså klosser å legge mellom....men da ser de at her e det heving.

 

E vil anbefale å gå for en gummi/polyurethan type spacer,fordi den ser jo ganske nøytlar ut. Det oppdager dekance ikke,i motsetning til en stål-eller aluminiums spacer,evnt. ei splitter ny fjær som glinser under der :-P

 

Sendte forresten forespørsel til Chrysler om å få diverse data til biln min men får inga svar der :-/



#22 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 21 January 2014 - 20:07

Da var søknad til SFOOR sendt. Spendt på om det kommer no svar :-/

 

Søkte om godkjenning av 35x12,5x16, d.v.s 13% økning i rulleomkrets. Regnet ut at med 10" felger m. 6,25" inpress,får jeg øka bredden 2",mens endring av sporvidden holder seg innafor 15mm : knappe 13mm :-D

Overraskende viste beregningene at om akseltrykket(vekten) reduserer 13 %, blir momentene med 35" tilsvarende orginal belastning med orginal hjuldimensjon.

 

Ang. stabilitet viste beregningene at med 4" bredding,2" på hver side, opprettholdes stabiliteten med opptil 12cm heving :)

 

35" dekk gir knappe 6cm ekstra høyde. så med 4" bredding er faktisk stabiliteten bedre med 35" enn med orginal høyde med orginale dekk.

 

Ellers nevndte jeg ikke annen heving enn å få benytte meg av snow plow prep package fjærer.

 

Wish me luck :-D



#23 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 January 2014 - 20:22

Hvordan har du fått gjort de beregningene? 


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#24 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 January 2014 - 19:40

for sabilitets beregninger brukte jeg den skissen postet i tråden litt tidligere.  for å beregne den økende belastningen, gjør eg moment beregninger (mye kraft x arm)med friksjonskoffisient 0,8.

med felgbredde og sporvidde, regner jeg innover så mye som "sport" utgavens felger bygger innover, og bygger like mye utover + litt til

 

noe spesielt du tenkte på?



#25 junkern2

junkern2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 28 January 2014 - 20:55

Hva er egentlig standard høyde på en slik bil? Grunnen til at jeg spør er at de fleste av oss er godt kjent med at fjærer ofte synker litt når de er nye. Såvidt jeg vet står ikke standard fjærhøyde oppgitt noe sted i vognkortet og jeg lurer derfor på om vegvesenet egentlig har belegg for å hevde at eks. bilen er hevet 2" så lenge forstilling, bremser og slikt er innenfor regelverket (ser da selvsagt bort fra heveklosser, spacere o.li.) Hva skal de vise til for å ha en rettslig grunnlag for å hevde dette? På ingen av bilene jeg har hatt står det angitt høyde på bilen i vognkortet, kun bredde og lengde Det finnes da nok av dokumentasjon på at det er fullt lovlig å benytte uorginale deler til bilen sin? Hovedproblemet er selvsagt dekkene  



#26 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 28 January 2014 - 22:02

På gamle slitne bladfjører har jeg brukt å valse dem. Da får man tilbake den gamle høyden og mer til.
Dette ble gjort ofte før i tiden da nye deler ble for dyrt.

#27 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 28 January 2014 - 23:27

Kan dette gjøres med spiralfjører også? Er klar over dette med bladfjører men aldrig sett noen som har "strekt" spiralfjører..



01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#28 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 29 January 2014 - 12:10

Orginale høyden på 2500 2.gen 4x4 ,ser ut til å være ca 77" opp til taket.  +/- litt alt etter karosseri.

 

Nå er det en del forskjellige fjærpakker til den der, sånn som standard,camper special,snowplow prep package......

Det finns mange forskjellige delenummer på klossene og. Har ikke lyktes å finne ut av hva disse eventuelt gjør med høyden, eller nøyaktig hva disse aplikasjonene består av.

 

Eneste dokumentasjon ang. høyden jeg har lyktes å få tak i e en utfyldende salgs brosjyre fra 98 jeg fikk på e-bay.

Har kjøpt og lasta ned verksted manual og delekatalog,men det gir ingen info.

 

Telefon til Chrysler i USA og Canada, ga heller ingen informasjon. Kaaaansje står det noe i brukermanualen......

 

Så da er vi inne på det junkern nevner : om det blir spørsmål om heving fra SV,korsn skal dem påvise det??

Nå tror jeg ikke dem er domme i så måte, alt har nok sine begrensninger om hva man kommer unna med :D

 

Men som det nevnes: om man kjører moderat heving uten  fysiske tilleggsgreier som vises,som spacere,ekstrra klosser, så trur e nok det blir veeeeeldi omstendig for BT/SV å påvise modifisering.

 

Det er ikke noe i veien med å  bruke uorginale deler, men det heter seg vel at om det er noe som forandrer bilens kjøre egenskaper, kreves det spesiell godkjening.

 

Har hørt om å banke/valse bladfjærene. Dette kan jo være en god ide,særlig hvist orginale delenummret finns på fjæra :-D

Korsn det blir å "strekke" spiralfjæra,det kjenner ikkje til.

 

Sammen med kansje 1,5-2" hevefjærer kan man vel komme seg gjennom EU i alle fall,om man bytter hjul før kontrollen.

Kansje en ide å få tak i brukte fjærer som er ferdirustet :-D

 

Har hørt at dem kan telle blad i bakfjære og ringer i forfjæra for å avdekke heving. Men som sagt,den delekatalogen gir ikkje mykje innsyn i korsn fjærene ser ut,samt kor mange blad den består av.....så

 

Ang godkjenning e vi uansett like langt,større hjul kommer vi oss ikkje unna :-(



#29 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 January 2014 - 19:27

Problemet er at om BT mistenker noe uoriginalt så er det DU som har bevisbyrden. Dvs at de kan bare slenge ut at de mistenker heving, så må DU dokumentere at den ikke er det.... Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by HardKåre, 29 January 2014 - 19:28.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#30 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 31 January 2014 - 11:29

tja....redd for at det. Men det høres litt rart ut. Spesielt med tanke på kor vanskelig det e å få fatt i dokumentasjon på bilen.....

 

men må ikke BT påvise at det er montert uegnete pirat-deler da? blir jo det samme om de finner slakk i en styrekule som ikke er slark i.....er ikke enkelt å krangle seg ifra det :-/

 

menmen.....det problemet får en ta når det oppstår :-(

 

Har foreløbi selfølgelig ikkje fådd noe respons fra SFOOR.....



#31 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 April 2014 - 09:42

Alle som tenker tanken på å få godkjendt heving og større hjul : GLØM DET!!!!!

 

Søkte SFOOR om å få kjøre snow plow prep package forfjærer og 35" dekk.

 

Fikk en masse paragrafer til svar. Ringte SFOOR, fikk en hyggeli saksbehandler på tråden, men alt utenom foreskriften er umuli  :(

 

Det eg vil anbefale alle her framover ang. heving e : gjør litt moderat heving som EU-kontrolører ikkje ser, og ha et sett brukshjul og et sett godkjenningshjul  :(

 

Sånn blir det med alt uten TUV  :(

 

 

Case closed  :(


Edited by DirtyogHarry, 28 April 2014 - 09:43.


#32 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 06 May 2014 - 06:14

Trist at Biltrangsynet er så vrange til tider og at forskriftene er så sneversynt oppsatt..


Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#33 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 May 2014 - 18:32

JA DET TRIST :-(

 

eg sa at "så det du anbefaler er at eg kjøre ei moderat heving som ikkje vises, og har et sett storhjul som e kjører med, og et godkjennings sett"



#34 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 11 August 2014 - 20:18

Eller... Så kjøper du min.. Flytter over motorn fra din og vips.. Ram godkjent med heving og 35" som org dim...  B)


RB