Gå til innhold



Foto

"Heving ikke skrevet inn i vognkorte..."

nå begynner det :-(

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 05:46

Vel,da va artiheita me 3" heving og 37" nitto mudgrapplers over for denna gang.

 

BT krever selvsagt TUV-papirer(som florerer på produkter til amerikanske biler)eller "godkjenning fra uavhengig laberatorium" som åsså er en enkel og billi affære....

 

Godkjenning med 37" her til lands trur eg bare e kan glømme,bi sikkert ikkje enkelt me 3" løfte heller.....spesielt me tanke på at e har laga det meste sjøl :-P

 

Vel,tenker å begynne forsikti med å plukke av greierne og sende en søknad.....1,5" heving foran og 33" e no bere så ingenting tenker eg :-)

 

E har ikkje vognkorte her,men e ganske sikker på det står 245/75-16 på dekkstørrelsen.

 

Ettersom e har blitt informert,så kommer "gen2 Sport" utgaven med 265/75 i vogn kortet. Kan det være at "sporten" også har dypere innpress på felgene?

 

265/75 tilsvarer ca 31,6, og med 5% regeln får e jo da 33,2 ", mens bare 32 på 245/75

Ser at det er lov å forandre sporvidden 15 mm til sammen...kan det være at andre dodger har bredere sporvidde enn min??

 

Skal e opp i 35" havner eg på 9-10%......burde vel vært muli å få godkjendt med 3" heving,men da må vel TUV el no sånt inn i bilde .... :-/

 

Anyway,erfaringer? innspill? Tenker 1.steg blir å hente informasjon hos fabrikant ang tillatt akselvekt,eventuelt bekreftelse om at disse bilene også leveres med 265/75,

samt om det er mulighet å bredde sporvidden noe.....

 

Noen som veit kor e kan få sånn informasjon,eventuelt kor e sende søknad??


Edited by DirtyogHarry, 26 February 2013 - 05:58.


#2 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 10:36

Selv om du kan dokumentere at bilen er levert med større dekk vil du bare få det innskrevet som alternativ dimensjon, som igjen innebærer at du ikke kan bruke 5%-regelen på den dimensjonen.

Heving og store hjul er et sjangsespill som er kalkulert risiko når det ikke er innført i vognkort.


Generellt vil jeg si at de som kjører med dette kanskje har litt å hente på å ha biler som virker "snille". Jeg har faktisk forståelse for at biler kan virke agresive med mye heving, store hjul, diger kufanger og ekstralys nok til at man kan grille kyllinger foran grillen.
Jeg sier ikke at din bil er sånn, men vi må ha dette i bakhodet siden våre bilder preger vanlige folks oppfatning av offroadmiljøet generellt.

Det skal bli spennende å følge tråden for å se om du finner en løsning som blir godkjent.

#3 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 20:45

Joda,ska no være enig i det,dessuten skal den nå brukes mest etter vei så da e det no begrensa kor svært,høyt og grovt det e gunsti å ha det. Men 3" heving me 37" hjul e jo ikkje all verden,iallefall ikkje 35"

Det e jo store bila så det må no mye hjul til for at det skal virke svært.

 

Slik ser den ut pr dags dato me 3"fremme og 2" bak

 

Foto0018_zps431d5ee5.jpg

Ute å råna og spiste kebab me rampen i byen :shiftyninja:

 

Foto0035_zps2c950dab.jpg

Har go plass te crossern oppi her,men den blir forsvinnende litn :wacko:

 

Foto0094_zps43ede51a.jpg

Nye 37",disse er mye finere å kjøre med,men må si 36" syns eg kler biln best egentli....



#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 22:09

Nei, men ka i svarte! Hold du t her i byen??


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 22:35

hehehe....den e svart ja :-D joda,bor forsåvidt i byen :-D gjør du??



#6 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 26 February 2013 - 22:44

Der er det bilde og ja! Ser jo unektelig bøs ut denne  ^_^


01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#7 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 01:50

hehehe.....takker El Juice...det er jo sånn VI like å høre det. Har du ik bilde av din me 3" og procompene????? :innocent:



#8 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 08:06

Edit: feilpost

Edited by lafterolf, 27 February 2013 - 08:07.


#9 SubbV20

SubbV20

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 27 February 2013 - 14:16

Farte du mye tel innlandet? Syns æ har sett en svart Ram me crossar bakpå et par ganga inne på nordkjosbotn..


RB


#10 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 February 2013 - 13:38

Fer en del forbi der jah....e vel ikkje mange me heva svart ram som kjøre cross oppi dær :-D



#11 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 28 February 2013 - 14:05

Forresten....driver å leser masse lovdata......

 

Finner ikkje klart definert ka som egentli defineres som sporvidde :wacko:

 

Nån som veit om de mener fra innerkant av hjule til innerkant,ytterkant til ytterkant eller om de finner et midtpunkt på dekket som de går ut fra???



#12 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 February 2013 - 14:23

Skal være midten av dekket... Du kan montere breiere dekk uten å endre såorvidde, mens nye felger/innpress endrer sporvidden. Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#13 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 01 March 2013 - 08:40

Joda,det høres jo mest realistisk ut, men noen som veit kor e finner den definisjon?? Leser gjennom lovdata,men finner ikke kor det står...

 

burde eg ringe BT???



#14 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 11:48

Snakka me teknisk i går. Er midt på hjula sporvidden måles.

 

-" så da er det egentli ingen begrensning på kor breidt man kan bygge hjulene....så lenge eg kan bygge en tomme innover,kan e bygge en tomme utover"

 

-trur ikkje alle kara på bt selv e klar over hele regelverke,men de anbefalte meg å undersøke me fabrikanten/leverandørn :-P



#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 12:06

Husk bare at du må skjerme dekket i hele dets bredde dersom du monterer breiere dekk. Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#16 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 14:14

Joda,nye bushwalkers fenderflares på vei over dammen snart :) har forsåvidt sjermbeddere på som du ser,men liker dem ikke....trur det e en type "streetstyle"......

 

.....det eg prøve å oppnå er å få bredde ut til yttersia dekkene,rett og slett for å bredde biln.....

 

ska prøve å legge ut en skisse av det e tenker.....

 

Front_zpsd2918685.png


Edited by DirtyogHarry, 02 March 2013 - 14:16.


#17 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 02 March 2013 - 16:07

Fin og begripelig tegning. Krysser fingrene, men tror du trenger velvillighet fra myndighetene / veistasjonen.

Vil tro du gjør bredding mest fordi du liker det?

Kjøreegenskapene kan bli påvirket noe, og du kan få sporing, men jeg tipper du er klar over det ;)
Bilen vil fortsatt krenge som før da fjørene fortsatt står på samme plass. Mange påstår at bilen ikke krenger etter bredding, men det er nok placebo.

#18 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 03 March 2013 - 14:00

joda,selvfølgeli bredder eg åsså fordi e liker det :jump:

 

Må bare finne ut av kor mykje e kan bredde og kan heve derifra.
Bilen krenger like mye uansett kor bred den blir,det kommer jo an på hovedsakli fjærene og stabstaget.

 

Men det eg trur lovverket tar stilling til er at bilen ikke skal bli lettere å velte,istedet for å smiste veigrepet.

Sånn sett er jo bodylift en bedre løsning da høydepunktet ikke kommer rikti så langt opp som ved fjærløft.



#19 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 20 May 2013 - 23:17

Sååååå....ætte masse research har e funne ut at 2500 kommer med en såkalt "camper special"

 

-har ikkje foreløbi no fasit på ka det nøyakti innebær, men det som er skrevet e at fjærpakka e litt kraftiar-et ekstra blad.

Den ska vest være litt høgar på ræva så standard. I tillegg kommer den med stabstag bake. trudde det va standard.

 

Kan ikkje sei e syns min e noe merkbart høgere på ræva enn front, men stabstag har eg og fjærene e krafti og hard som faen.

 

Wazzza sier han har carli-fjærer som gir litt løft,men som blir dokumentert som erstatningsfjærer,så da e det vest greit.

 

Kom da til å tenke på: Liftkit kontra leveling kit. Amerikanerne skiller mellom disse slik : levelingkit: heve/senke fremme bak for å utjamne høydeforskjellen mellom foran og bak. lift kit: heve hele bilen.

 

Kan det være seg slik at leveling  fjærer blir kategorisert som erstatningsfjærer og at vi kance kan få bruke det???



#20 der fyrer

der fyrer

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 23 May 2013 - 19:18

hei.veit du om d finnes 1" hevesett til 2500? og vil 35" dekk passe da?tenker da på om di vil ta i skjermene ved full skverring..