Gå til innhold



Foto

Dekktrykk?

dekk dekktrykk hjul trykk suburban

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 05 March 2013 - 18:16

Prøver å finne ut hva som er "standard" dekktrykk på bilen. Søker rundt, og finner egentlig ikke helt hva jeg leter etter. Nærmeste jeg kommer er tråden om "forbruk".

Ser at flere kjører med 40-42psi.

På min står det nå 265/75/16 Cooper Disoverer, og når jeg var å sjekket nå så var trykket 38psi (kalde dekk). Er dette litt lite?


Edited by KLB, 05 March 2013 - 18:30.

Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje


#2 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 05 March 2013 - 21:44

Har 245/75-16 og kjører med ca 50 psi.. Så for meg hørtes det litt lite ut med 38 psi på 265/75-16.. Mn er ikk noe expert på det, bare så det er sagt...:-P

#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 05 March 2013 - 23:15

Dette blir mye smak og behag.

 

Til mer luft, til hardere blir den og flere vibrasjoner kommer lett i bilen. Den tar seg også dårligere frem på vinteren. Fylte opp med en 50 psi før en langtur men tappet ut igjen....rompa kom hele tiden på den. Originalt tilsier den 35 psi hos meg på bensiner. Det står klisterlapp i døra di hvis den er der enda.

 

Selv kjører jeg med 40-42psi nå.



#4 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 783 Innlegg:

Posted 06 March 2013 - 10:25

Har du 1 tonn+ bakpå bør du opp i 50 eller mer



#5 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 06 March 2013 - 11:22

kjører sjeldent med så mye last, og har vel egentlig syntes at 38psi har virket ganske behagelig.

50 høres ut som svært mye på "tom" bil ihvertfall.

 

Denne er en K2500, og har en egenvekt på 2900kg (3900 totalvekt), så den er muligens noe tyngre enn en K1500?!

 

Skal prøve meg på 40-42psi og se hvordan det blir. Er vel en fordel med noe mer fremme?

 

(Er ikke noen lapp i døra på denne bilen)


Edited by KLB, 06 March 2013 - 13:43.

Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje


#6 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 476 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 01:09

Har kjørt med ca 36-38 i flere år, ser ut for at det er ganske jevn slitasje over hele dekkeflata. Har 165 16 75 og 70.



#7 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 783 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 08:10

Jeg hadde en gammel Hi-Ace også med C (8-lags dekk) og med "tom" bil merket jeg en komfort grense på ca 37 psi. særlig på litt dårlig grusveg merket jeg dette med en gang. Men den var mer stabil og rullet letter med noe mer luttrykk, ca. 42 psi. hvis jeg ikke husker helt feil.     

Så hadde jeg en litt baktung VW-LT,camping, som veide ca, 2.5T med "små" 14" hjul, stor bil med liten motor. På denne måtte jeg opp i ca.52 foran og 56 bak, får å få minimal rullemotstand.


Edited by Jonta, 07 March 2013 - 08:13.


#8 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 08:18

Kjennes ut som om 40-42 psi er noe "for mye". Jeg føler at bilen er hardere på veien, og den plukker opp litt for mye ugjevnheter.

Tror jeg skal redusere noe.... prøver meg på 38-40 tenker jeg.


Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje


#9 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 08 March 2013 - 22:44

Prøv å få fylt dekka med nitrogen. du vil merke stor forskjell på så tung bil

jeg kjører med ganske harde dekk, noe som igjen gjør at de triller lettere så har mindre forbruk, men det går på bekostning av fremkomlighet og veigrep


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 Spinn-Vill

Spinn-Vill

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 March 2013 - 15:06

Nysgjerrigheten tok overhånd og måtte innom å sjekke luften OI!!! Ikke rart vogna virka litt deigete og rulla dårlig... 28psi bak og 30foran på 245/75-16 pigghjul..fylte opp til 38bak og 40psi fremme... det blei betydelig mye bedre men som nevnt tidligere merkes ujevnheter i større grad på dårlig vei. ..

#11 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 10 March 2013 - 15:25

Kjører med 38 bak og 40 foran nå, og synes det virker ganske bra.

Tror ikke jeg skal prøve med så mye mindre. Jeg er nok redd for at det blir litt "deigete" i svingene.


Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje


#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 March 2013 - 15:32

Vil bare nevne at når jeg kjører likt foran og bak, så må man huske på at jeg har en 180 liter ståltank bak der som fylles med 140 liter gass.



#13 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 783 Innlegg:

Posted 10 March 2013 - 19:14

Kjører med 38 bak og 40 foran nå, og synes det virker ganske bra.

Tror ikke jeg skal prøve med så mye mindre. Jeg er nok redd for at det blir litt "deigete" i svingene.

Det tror jeg også!

 

Noen som veit hvordan nitrogen fungerer?



#14 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 10 March 2013 - 19:45

Noen som veit hvordan nitrogen fungerer?

 

Nitrogen er mindre påvirket av temperaturforskjeller enn vanlig luft, så lufttrukket i dekket holder seg mere stabilt selv når svinkaldt eller glovarmt

og du har også mindre varmgang i gummien slik at den også varer lengre mht til slitasje


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#15 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 783 Innlegg:

Posted 11 March 2013 - 20:00

Nitrogen er mindre påvirket av temperaturforskjeller enn vanlig luft, så lufttrukket i dekket holder seg mere stabilt selv når svinkaldt eller glovarmt

og du har også mindre varmgang i gummien slik at den også varer lengre mht til slitasje

Takk!



#16 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 14 March 2013 - 18:46

Var innom på bensinstasjonen nettopp for å fylle opp en kopp med kaffe før jeg kjørte kveldens runde.

Tenkte at jeg i samme slengen skulle sjekke dekktrykket siden bilen har virket litt deigete siden siste luftfylling. Stasonen ligger bare noen hundre meter hjemmefra, så det er ikke snakk om varme dekk.

Gjorde store øyne når måleren viste 32psi foran og 30psi bak.

Trillet over veien på stasjonen hvor jeg fylte sist. 38psi bak og 40psi foran. Hmmmmm..... En av de må jo være feil....... Trillet opp til tredje stasjon fortsatt så kort avstand at det er snakk om kalde dekk.

Den viste også 32/30.

Fylte opp til 38/40 og lurer på om ikke dette store avviket kan ha noe av skylden for høyt drivstoffforbruk på siste måling?!

 

Irriterer meg litt, og lurer på om jeg de siste årene har kjørt med svært lavt trykk på alle bilene mine (siden det stort sett er her jeg har fylt og kontrollert lufttrykk).

Tror jeg skal kjøpe meg en trykktester i morgen for å kontrollsjekke, men det er vel ikke noen garanti for at Biltemas trykktester er korrekte de heller?

Men det kan være greit å få dette bekreftet før jeg går inn og overhøvler folket på stasjonen ;-)


Edited by KLB, 14 March 2013 - 18:48.

Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje


#17 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 15 March 2013 - 11:28

de på bensinstasjonene er det ofte lenge imellom kalibrering så de har ofte stor missvisning

bruk din egen på en luftkompressor hjemme..

 

men stikker du innom f.eks vianor, dekkmann osv de skjekker/etterfyller luft for deg og har kalibrert utstyr

de kan også fylle nitrogen i dekka dine også, du merker forskjell


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#18 Jonta

Jonta

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 783 Innlegg:

Posted 15 March 2013 - 15:31

Kveldens runde, snakker vi om råning :ninja:

De billige dekktrykk testerne og hjemme luft påfyllerne viser som regel litt lite.



#19 KLB

KLB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 15 March 2013 - 17:50

Kveldens runde, snakker vi om råning :ninja:
De billige dekktrykk testerne og hjemme luft påfyllerne viser som regel litt lite.





He he... Lite råning, men jeg har vakt, så det er kveldens vakt runde det var snakk om :P ;)

Sent from my XT910 using Tapatalk 2

Chevrolet Suburban 6.5 Td - K2500 - 1994

 

KLB`s Chevy Suburban - Garasje