Gå til innhold



Foto

Kabelfarger 220 V


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 06 March 2013 - 23:41

Hei folkens ! Noe elektrikere her ? Har en garage der gammel lysarmatur ble revet ned men ledningsnettet er komplett . Dette er ledninger som er montert på tidlig syttitallet . Fargekombinasjonen er rød , hvit og svart . Da er det vel slik at svart er jord ? Det stemmer det ja ? Videre er det en snurret  stålkabel uten isolasjon . Denne er i samme ledning . Hva er denne til ? Kan selvfølgelig bruke instrumentet å måle men jeg vil tru det sitter folk med kunnskaper som de vil dele..... :thumbsup:



#2 RogSam

RogSam

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 07:14

På den tiden var fasefargene sort og hvit, og lederen fra bryter til lys rød. Normalt kobles lyset da mellom hvit og rød. Den uisolerte tvinnede lederen er jordingen. Sort brukes vanligvis når du skal føre fram 230v videre gjennom lysene til f.eks en stikkontakt el.l. Lykke til!

#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 07:41

Et lite råd. BYTT ut alt av kabler i garasjen din. Eg vedder på at når du no begynner å bevege på kablene dine når du monterer lampa så smuldrer isolasjonen opp?


Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 08:54

Takk takk , da var jeg mye klokere . Kablene er litt stive men ikke porøse så det går nok bra . Jeg mener slik det har vært koblet var svart brukt som jord . Den tvinnede ståledningen uten isolasjon var snurret sammen på neste lysaratur og vindere til neste og neste.



#5 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 07 March 2013 - 21:54

Ved en nærmere undersøkelse har det vært koblet slik : sort og hvit fra bryter og  ut til lysene . Rød er med hele veien fra bryter men var ikke koblet i bryter ei heller ute ved lysarmaturene . Den tvinnede ledningen var koblet som jording .