Gå til innhold



Foto

HiLux-aksler (Og andre aksler) på Zuki!?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
40 replies to this topic

#1 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 19 April 2004 - 23:00

Har forvillet meg voldsomt inn på tankene om å sette HiLux-aksler på min Zuki...

wtf.gifGår det da å bruke HiLux-bladfjærene?
:wtf:Er det mye mekking med innfestinger på ramma for å få Lux-bladfjærer til å passe?
:wtf:Er det stor forskjell på bredden mellom fjærene på Lux-aksler i forhold til på Zuki-aksler?
wtf.gifGår det greit å øke akselavstanden litt ved bruk av Lux-fjærene?
wtf.gifGår det greit å bruke Zuki-transferkassa sammen med Lux-aksler?
wtf.gifMå Lux-mellomakslene kortes inn mye?
:wtf:Hvilken felg-/dekk-dimensjoner er det greiest å bruke på HiLux-akslene? (jeg har skjært ut hjulbuene slik at innerkjermene går i rett retning ut)
:wtf:Vil mine 31x10.5x15" bli puslete på Zukien med Lux-aksler?

Dette ble mange spørsmål, men håper at jeg får gode svar på dette...


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-

#2 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 21 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Dersom en suzuki samurai (samme som SJ510 vel?) er godkjent i norge med bredere sporvidde burde vel det muligjøre godkjenning av økt sporvidde på en eldre SJ413? det er vel de samme felgene på en 413 som på en samurai regner jeg med?


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

<i><div align="right">Opprinnelig postet av yakuza</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Spurte der bilen min ble EU-kontollert, (ikke hos BT) der hadde det ikke noe å si hvis jeg satte på Samurai aksler... "nja nei, blir vel litt stabilere da..." var svaret:D

festene må flyttes inn 4,5cm på hver side...

________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab

#3 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 May 2004 - 23:00

Noen som har detaljebilder på hvordan det best løses med styresnekke, styrestag osv. med Hilux-aksler på Zuki-ramma??
Jeg har en Rocky-servosnekke liggende og håper at den skal passe sammen med dette her...

Her har jeg hengt snekka på ramma og satt den sammen med styrestaget på SJ410-akselen.
For å få dette til måtte jeg snu styrearmen på snekka 180grader...som medfører at armen slår feil vei ved svinging.
På Rocky'n sitter snekka med armen fremover...


Hadde vært fint om noen har ærfaring med Rocky-snekke til dette og har bilder å vise frem...



"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#4 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 20 May 2004 - 23:00

Det står vel litt på dette om disse kan monteres "bolt on"....eller ikke...
Om man må sveise og bygge for å få dette sammen, så begynner nok et bytte av aksler å få problemer med å kunne godkjennes...vil jeg tro...


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 20 May 2004 - 23:00

Dersom en suzuki samurai (samme som SJ510 vel?) er godkjent i norge med bredere sporvidde burde vel det muligjøre godkjenning av økt sporvidde på en eldre SJ413? det er vel de samme felgene på en 413 som på en samurai regner jeg med?


Suzuki SJ413JX 31"x10.5"

#6 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 20 May 2004 - 23:00

Jeg har tenkt å bytte til Samurai aksler under 413'en min... (9cm bredere enn 413) tenkte legge ut bilde...men fikk beskjed om at filen var for stor til å laste opp-_-


________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab

#7 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 19 May 2004 - 23:00

Her er et bilde av Hilux foraksel sammen med SJ410 foraksel....
16cm forskjell i bredden og LITT kraftigere...liksom...cool.gif



"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#8 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 13 May 2004 - 23:00

Hørtes bra ut, min plan for sj413 akslinger på min lj80 dvs 6 cm bredere var å prensentere ett regnestykke som viser bilens vippepunkt og middelpunkt, slik at det blir bevist at den blir mer sikker på veien med bredere akslinger.

Om jeg da hever bilen med la oss si 31" dekk vil de bredere akslingene "utligne" problemet med en høy bil, da bilen midtpunkt ikke vil bli høyere, heller lavere.

Har noen kjenninger i BT som skal skaffe meg disse tabellene og regnestykkene. Tror nok BT er villig til å se på saken om en presenterer en bra oversikt og ett bra opplegg.

Med yj kitet trenger du vel ikke forlenge ramma vel? Syntes å huskeat det bolter rett på.

Ta med delenummer for yj fjærene og skaff dokumentasjon fra en Jeep forhandler, og sjekk hvilke papirer du får med fra RR og se om du kan bruke noen til BT. Jeg ville ha tatt en dialog med de på forhånd og si hva du har tenkt å gjøre og spør hva som skal til.

Jeg tror nok vi kan glemme Suzuki AS i dette, de har vist seg ikke å ha helt peiling på 4x4 lenger, har nok blitt bitt av baleno dilla... Ingen hets til dem, de har vært fantastiske ifm Suzuki klubben mm, men de har nok glemt sitt opphav..

Lykke til og ta bilder av settet og installasjon, send meg gjerne en email så holder vi kontakten , kanskje jeg kan bidra med litt dokumentasjon.




Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823

#9 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 13 May 2004 - 23:00

Til Vidar + alle andre.
Morn tilbake!
Har vært endel surr med Rocky Road (RR) og sendingen min, har fått delene spredd over 2mnd. Tror siste pakka kom igår, skal hentes idag. Største problemet til nå har vært at RR ikke vet hvor mange pakker de har sendt!!!? Skal gå over alt i helgen å se om jeg har fått alt.
Bilen SKAL godkjennes, i verste fall TUV godkjennes i Tyskland.
Hvis jeg må til Tyskland med bilen, så setter jeg inn diesel først for å få det godkjent også.
Har også en mulighet i England som jeg lurer litt på, mer om det seinere!
Alt går, tar bare litt tid!!!!




OJ....det går det!?

#10 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

Hva er best å gjøre i forhold til at bladfjærene ikke stemmer i bredden med ramma...
Vanskelig å flytte braketten for fjæra på fremakslingen lenger inn pga diff'n...
Har sett det står i et annet emne her at man lager innfestingen på ramma litt bredere...
Noen som har detaljebilder av det?



"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#11 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 12 May 2004 - 23:00

hei MS, når får du settet ditt og skal du få det godkjent??

Vidar, 48041562
NYE sider på www.offroad.no/suzuki/
bli medlem i Suzuki 4x4 Norge: http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=4823

#12 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 10 May 2004 - 23:00

Takker igjen, gutter...for masse nyttige greier...
Godt å slippe å finne opp hjulene igjen...

Blir det forresten noen Oslo-tur på deg snart da hilux??


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#13 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 10 May 2004 - 23:00

Her er linken til det sette jeg har kjøpt:
http://www.rocky-road.com/yjkit.html




OJ....det går det!?

#14 Hilux

Hilux

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1929 Innlegg:

Posted 10 May 2004 - 23:00

Her står alt forklart med noen bilder. Mye annet fint på denne siden for oss med Suki: http://www.izook.com...kit/ttyjkit.htm

Time will show, som dem sier i amerika...

#15 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">En ide er jo å sette på YJ fjærer på bilen din. Det er ikke de største ombyggingene du trenger å utføre da, nye fester bak (org .sjakkelfeste kan du bruke) og fremme forlenger du ramma litt og lager feste til sjakkel. har du asklingen over fjæra får du fin plass til 31" dine. Har du akslingen under så er det finfin plass til 33"+
Og så får du utrolig bra flex smile.gif

<i><div align="right">Opprinnelig postet av ShuDuck</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">

Meget interessant....
Er det noen her som har noen gode detaljebilder på ombygging til YJ-fjærer på Zuki??


biggrin.gif
Terje


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#16 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Avstandshylsa: Alt går, det har no med slark eller ikke å gjøre tror jeg.
Kjøpte det jeg fikk beskjed om!
Simmeringer fulgte med i settet.
Tror hylsa kosta ca 500kr.
Var ute å så etter delenr på settet, pleier ikke å kaste no men det er borte. hjelp, jeg har blitt bestjålet




OJ....det går det!?

#17 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Jepp, stemmer det. de finns i flere størrelser, div bredde+ diameter.
http://www.bilutstyr-drammen.no/
Må jo ikke godkjennes her i landet?




OJ....det går det!?

#18 M.S

M.S

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1017 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Skjermene har jeg kjøpt hos Lastebil utstyr i drammen, de er i solid tøylig plast.
Kjøpte 2, delte de på mitten og vips så ble det 4! Kan fås helt opp i 60cm bredde! Genialt!
Har ikke sett det på non biler enda, fikk ideen når jeg bytta på lastebilen.
Godkjenninga skal jeg komme tilbake til når den tid kommer, i en garasje. men jeg er sikker på att det går!biggrin.gif




OJ....det går det!?

#19 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Skjermene har jeg kjøpt hos Lastebil utstyr i drammen, de er i solid tøylig plast.
Kjøpte 2, delte de på mitten og vips så ble det 4! Kan fås helt opp i 60cm bredde! Genialt!
Har ikke sett det på non biler enda, fikk ideen når jeg bytta på lastebilen.
Godkjenninga skal jeg komme tilbake til når den tid kommer, i en garasje. men jeg er sikker på att det går!biggrin.gif

OJ....det går det!?
<i><div align="right">Opprinnelig postet av M.S</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Er det her du mener??:
Bilutstyr AS Drammen
Besøksadresse Iver Holters g 45
3041 Drammen


Har hørt at når man skal godkjenne noe som er spesiellt...så bør man reise til Trondheim.....der går det lettere gjennom ting og tang...enn her nede på østlandet...


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>

#20 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Nope, ikke rør no bak skjoldet.
Du kommer til å trenge ei stor pipe, tror det var 56 eller 62 mm for å løsne stikkakslen inni spindlen.
Først de skruene rundt lokket til frihjulsnavet, så de til "hylsa" til frihjulsnavet, inni der finner du hjullagra å den store mutter`n, også drar du av skiva med navet på, hvis jeg husker riktig.
Pakningssett koster 1164kr på toyota tror jeg, innholder alt du trenger til framakselen bortsett fra avstandshylsa til akslen(pinjong?) til mellomakslen.
Skru ivei

OJ....det går det!?
<i><div align="right">Opprinnelig postet av M.S</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Fader.....
Dette er mannen å ha med seg i krigen...hehe...
Jeg trenger å skifte simringen på piniongen også...så det var godt å få med...
Avstandshylsa....MÅ jeg skifte den, eller kan jeg i verste fall bruke den gamle??...Har hørt en liten fugel som sa at det går i nøden å bruke den gamle siden jeg ikke skal bruke bilen på veien...


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
<u><b>->>MIN GARASJE!!!<<-</b></u>