Gå til innhold



Foto

XJ fusker over 2000 rpm


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 11 April 2013 - 21:12

Hei.

 

Har en 01 mod XJ 2,5 diesel. 290000 km. På vei til jobbegynte den plutselig å fuske sånn av og til.

Kjørte til jobb, og hjem igjen om ettermiddagen. Lette høyt og lavt, fant til slutt en diesellekkasje

på en av returslangene på dysene. Klippet vekk ca 2 cm av slangen og monterte igjen,

da sluttet bilen å fuske. Men nå drar den den bare til 2000 rpm, da stopper det liksom opp.

Bestillte nytt dieselfilter som er montert, akkurat det samme, starter fint, går fint på tomgang,

fungerer som normalt opp til 2000 rpm, da mister den kraften. Virker nesten som at den har gått i en slags nødmodus.

 Turbolyd er også som normal tror ikke at den er gåen.

Noen som har peiling på hva det kan være som gjør dette?

 



#2 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 11 April 2013 - 22:21

Hvis det er nødmodus vil ecu'n ha normal innstilling etter en natt med batteriet frakoblet...

Sjekk om du har 100 Ohm med hjelp av ett multimeter mellom kontaktene til sensoren på dyse nr en, er sensoren ødelagt vil motoren gi seg ved 1900-2000 omdr. 



#3 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 07:15

OK,  da har bilen stått over natten med avkoplet batteri. Ingen forskjell.

Nå har jeg målt sensoren på dyse 1, der fikk jeg 8,7 K.ohm.

Er det denne da som er defekt?

Hvor selges dette? Må hele dysen byttes ut??



#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 07:47

Ring sarpsborg motor. De vet om du må bytte, og har mest sannsynlig på lager. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 12:57

Du får ikke slettet limp-mode/nødmodus før feilen er fjernet, ingen vits å ta av batteripoler.

Dyse nr.1 er ganske kostbar, kanskje greit å lese av feilkoder med en DRBIII skanner først.


Edited by Chryslercrap, 12 April 2013 - 12:59.

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#6 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 17:46

Høres litt ut som om du mister turbotrykk. At wastegaten åpner seg.

Husker bare ikke helt hva som styrer denne. En eller anna ventil



#7 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 18:20

Har prøvd å lese av feilkoder med en OBDII scanner fra Biltema.

Fant ingen feilkoder. Mulig at denne ikke fungerer på Jeep??

Er det en måte å finne ut dette med turbotrykket??

 



#8 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 22:06

Limp-mode er slettet etter avkobling hvis det er ecu som har oppfattet ett problem, er det pcm vil den ikke slettes. Hvis ecu vil motoren kunne ruse minimum en gang etterpå, men er problemet fortsatt tilstede går den på ny i denne modus, og problemet er uendret. 

 

Pga Bosch har designet ECU med DRBIII-språk, og Jeep ble originalt bygget med Motorola(?) designet PCM med OBDII-språk for bensinbiler, kan man få ut enkelte koder med begge lesertyper, men ingen av dem kan igrunnen gis full tillit, mulig jeg har feil her, men det er vel bare autoriserte Jeep forhandlere som har mulighet til å avlese absolutt alle koder.? 

Uansett, 8.7 Kohm er feil, og nesten garantert problemet. Få tak i en brukt med rett motstand, men vær klar over at det er forskjell på dyse med lang eller kort ledning. Har en liggende som er din for 500,- + frakt, denne måler 100 Ohm, men må sjekke i morgen hvilken ledning den har. 



#9 chevy-mann

chevy-mann

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 22:17

Tok å koblet fra MAF sensoren, startet opp og kjørte litt.

Bilen ble enda verre.

Koblet fra sensoren på dyse 1 og kjørte en tur, merket ikke noe forsjell.

Så det virker som at det er dysa som er problemet.

Min ledning går fra dysa og til en skøyt ved torpedoveggen.

Jeg er meget interessert i dysa hvis jeg kan bruke den.

 

 

 



#10 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 22:21

Må ha slurva veldig når jeg leste. 2000 rpm var nok litt lite når det kommer til turbotrykk. Merker i hvert fall på min at det er ved litt under 2000 at turboen slår inn og noen ganger ved rundt 3000 så mister jeg trykket. Hør heller på Vidvarvel og de andre. Virker som de har bra peiling=)



#11 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 12 April 2013 - 22:47

Joda, men ecu og pcm kommuniserer sammen. (pci-bus)

Limp-mode er slettet etter avkobling hvis det er ecu som har oppfattet ett problem, er det pcm vil den ikke slettes. Hvis ecu vil motoren kunne ruse minimum en gang etterpå, men er problemet fortsatt tilstede går den på ny i denne modus, og problemet er uendret. 


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#12 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 07:20

Du har da lang type,. Temmelig sikker på at det er en sånn jeg har her. 

Skal bytte pakninger på innsugsmanifold på min xj i lokalene hvor alle mine deler er lagret. Bor du i nærheten kan du hente og få montert i prisen, hvis ikke kan den sendes i dag hvis du tar kontakt på sms... 47272941 



#13 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 07:35

Må ha slurva veldig når jeg leste. 2000 rpm var nok litt lite når det kommer til turbotrykk. Merker i hvert fall på min at det er ved litt under 2000 at turboen slår inn og noen ganger ved rundt 3000 så mister jeg trykket. Hør heller på Vidvarvel og de andre. Virker som de har bra peiling=)

Problemer som "noen ganger" oppstår kan være utfordrende å løse,. Sjekk slange og slange-klemme på den slangen som går fra manifold til dieselpumpe, en liten lekkasje her vil medføre ett merkbart dropp i ytelse, men som igrunnen legges mest merke til når det blir iorden...  ;) 

Det kan også være EGR-ventilen's  vakum-klokke som har mistet litt av spensten. dra av vakumslangen og plugg begge ender, hvis du ikke er fanatisk miljø-tilhenger kan du sove med god samvittighet med en anelse sprekere motor!  



#14 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 08:46

Synes bilen fungerer veldig greit under 3000 rpm. Men ved et par tilfeller når jeg har kjørt på motorvei og skal "dra litt på" for å kjøre forbi så dumper den på en måte turbotrykket. Tipper det er waste gaten, og det er EGR ventilen som styrer denne? Får prøve meg litt fram, takk for tips=) 



#15 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 10:56

Wastegate er styrt av overtrykk i eksos-manifold. Denne kan settes midlertidig ut av funksjon for å sjekke om wastegate-klokka fungerer, hvis man er obs på motor-turtall å hastigheten turtallet stiger med.

EGR er styrt av vakum, og kan med fordel settes permanent ut av funksjon.

 

Hvis motoren "dumper" turbotrykk tviler jeg på at det er pga waste'n, kjøp en flaske med "Lekkasje-søker" eller bland litt zalo i vann og dusj over hele innsug/eksos-system imens du ruser motor opp og ned på turtall, enten finner du lekkasjer her, eller så tipper jeg at den får for lite diesel eller luft. 

Sjekk slangen som er montert mellom innsug-manifold og diesel-pumpe, litt lekkasje her vil gjøre stor endring i effekt på motor. (banjo-skruer med slangeklemmer,.. Smart!)



#16 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 18:05

Interessant! 

 

Den dumpen skjer plutselig og er ikke alltid det skjer heller. Når det skjer så er det ofte ved klampen i bånn ved semi-høy fart. Da mister motoren all kraft. Jeg slipper gassen, venter til turtallet faller en del, og så kan jeg gasse på igjen. Men får ta en titt på det med lekkasjer også. Takker for gode tips! 

Har du noen tips om det finnes noen triks for å få av toppdekselet mtp de rørene til A/Cen? Må man tøffe systemet?



#17 iHenning

iHenning

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 18:26

Interessant! 

 

Den dumpen skjer plutselig og er ikke alltid det skjer heller. Når det skjer så er det ofte ved klampen i bånn ved semi-høy fart. Da mister motoren all kraft. Jeg slipper gassen, venter til turtallet faller en del, og så kan jeg gasse på igjen. Men får ta en titt på det med lekkasjer også. Takker for gode tips! 

Har du noen tips om det finnes noen triks for å få av toppdekselet mtp de rørene til A/Cen? Må man tøffe systemet?

Dette opplever jeg også, gjerne opp bakkene på E6 inn til Oslo fra Olavsgård. Jeg har antatt at dette er wastegaten som sitter litt for godt fast, og plutselig løsner.

 

Er det trykk eller sug i returslangene fra dysene?

 

Hvor går slangen mellom innsug-manifold og dieselpumpa? Hva er inni?



#18 Vidarvel

Vidarvel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 69 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 23:14

AC-rørene vet jeg ikke noe om, høres jo rart ut om man må tømme systemet...

 

Returslangene har litt sug, dette er grunnen for at man kan få problemer med luft i dieselsystemet hvis slangene blir for gamle og morkne.

 

På min 95 går slangen helt i framkant av motor, ene enden er festet på en banjoskrue på innsug-manifold til syl nr 1, henger i en klemme på termostathus, og ned på en banjoskrue på pumpa mot motor. Innholdet er overtrykk som jeg antar har med hvor mye diesel pumpa skal levere i forhold til trykket fra turbo. Dere har en nyere motormodell med elektronisk styrt dieselpumpe, det er mulig at denne funksjonen er endret/tatt bort. 

Problemene deres minner veldig om en motor med dårlig luftmengdemåler eller dårlig lamdbasonde, men er usikker på om dette finnes på disse motorene, det er ikke på min modell. 



#19 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 15 April 2013 - 07:00

Kan ikke huske å ha sett noen lambasonde i hvert fall, men har ikke sett etter dette spesifikt på eksosen.

Finnes det kanskje en sperre av noe slag som kutter luft/diesel?

Hvis man har en dårlig wastegate, hvordan oppfører denne seg? Slipper den trykket for tidlig eller for seint?



#20 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 15 April 2013 - 16:01

Dette er til røykbegrenser på dieselpumpa på de gamle motorene med mekanisk pumpe t.o.m. 1996.

Hvor går slangen mellom innsug-manifold og dieselpumpa? Hva er inni?


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt