Gå til innhold



Foto

bremser fra helvete


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 15:18

Hei! Sliter med bremsene på prosjektet.. Har forsøkt å søkt meg frem..byttet en og en del.. har endt opp med å bytte stort sett alt bortsett fra en bremserør og to slanger. Men får fortsatt ikke bremsene til å fungere riktig. Takk gud for billige originaldeler fra Ukraina..:)

 

Ett eller annet sted må det komme inn luft.. og ja jeg har gått over alle sammenføyninger :/ Det kommer ingen væske ut noe sted, bare luft inn.

 

Ved lufting får jeg puppa pedalen rimelig hard.. holder den der..slipper den raskt og trykker igjen så er den på samme sted. Dersom jeg slipper den i 2 sekunder eller mer så går pedalen nesten i bunn igjen.

 

Har luftet i flere måneder nå:P Har luftet rundt og rundt.. luftet alle samtidig.. bak sammen..foran sammen, men neida.. når jeg skal kjøre må jeg fortsatt pumpe..

 

Noen opplevd det samme? Noen gode tips?  yes its a Niva.



#2 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 15:26

Kan være at den drar luft inn i hovedsylinderen. Har du sjekket pakningenen der?


RedWolf

 


#3 Nitteberg

Nitteberg

    Rocker!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1516 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 15:45

Opplevde det samme på en boble en gang, med bremsebånd. Viste seg at jeg hadde brukt feil hull til returfjærer på bånd, med det resultat at de ble for sterke og trykket stemplene i hjulsylinder inn. Sitter en enveis ventil med fjær i master som skal holde båndene ute, så de ikke går tilbake.



#4 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 21:14

Er det en sånn lasteavhengig ventil på disse?


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#5 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 26 April 2013 - 21:45

Er det en sånn lasteavhengig ventil på disse?

Jupp, det er en ventil som justerer bremsekraften på bakhjulene etter hvilken last du har.  Som regel sitter de fastgrodd i en posisjon.

 

Skrubbsak, les denne; http://www.lada.co.u...8&hilit=brakes.

De fleste typiske feilene er beskrevet i den linken.


Edited by origo, 26 April 2013 - 22:17.


#6 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 09:19

Jupp, det er en ventil som justerer bremsekraften på bakhjulene etter hvilken last du har.  Som regel sitter de fastgrodd i en posisjon.

 

Ok, jeg hadde samme problemet på en Citroen jeg jobbet på. Luftet bremser på luftenipler på hvert hjul men det var fremdeles mye luft i systemet, endte opp med å lufte på bremserørene til lasteventilen og da ble det bra, var mye luft inni der som aldri kom fram til lufteniplene..


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#7 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 15:25

Har kontrollert det meste der.. men aner meg at luften kommer inn i hovedbremsesylinderen. I forbindelse med montering av en ny så har jeg to spørsmål. På den nye er det en gummihette bakerst med hull i midten. Gummihetten er ikke på bildet i delekatalogen, men ser veldig ut som den fortsatt skal sitte der. Hva er riktig?

 

Bremsekraftforsterkeren jeg fikk fra ukraina var ikke helt lik den gamle. På den nye var det en plastkopp plassert i innsynkingen hvor stemplet kommer ut og støter mot hovedbremsesylinderen. Denne hadde et hull som stemplet gikk gjennom. Plastkoppen blir da liggende mellom gummien i bremsekraftforsterkeren og hovedbremsesylinderen. Var en som hadde en teori om at hovedbremsesylinderen kunne suge inn luft i bakkant om den ikke var tett..tenkte da kanskje denne plastkoppen ikke skal være der. Lurer litt på om dette er del 2103-3510118.

 

Noen som har god husk fra egen montering?:)

 

Jupp, det er en ventil som justerer bremsekraften på bakhjulene etter hvilken last du har.  Som regel sitter de fastgrodd i en posisjon.

 

Skrubbsak, les denne; http://www.lada.co.u...8&hilit=brakes.

De fleste typiske feilene er beskrevet i den linken.



#8 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 27 April 2013 - 16:02

Plastkoppen skal definitivt være der..



#9 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 15:39

Si meg, fikk du ut flere luftbobler etter at du luftet bremsene for n'te gang?  Eller for å si det på en annen måte; ser du at det kommer luft inn i systemet? 

-Og hvis det kommer luftbobler i bremsevæsken når du lufter;  kommer det luft ut av alle kretsene?



#10 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 28 April 2013 - 16:30

Etter å ha luftet godt slutter det å komme luftbobler...virker for meg som om luften er ute, men pedalen må fortsatt pumpes flere ganger for å bli hard. Etter at den er hard slipper jeg pedalen i et par sekunder.. da må den pumpes fra bunnen av igjen. Det kom litt luft på alle, men mest på de to bakre. Var fordi det ikke kom ut flere luftbobler at jeg tenkte at luften kanskje kom inn øverst i systemet f.eks. ved hovedbremssylinderen og derfor ikke vil komme ned.

 

Har de noe utstyr på verksteder som finner feil i systemet, eller må de bare prøve seg frem de også?

 

Si meg, fikk du ut flere luftbobler etter at du luftet bremsene for n'te gang?  Eller for å si det på en annen måte; ser du at det kommer luft inn i systemet? 

-Og hvis det kommer luftbobler i bremsevæsken når du lufter;  kommer det luft ut av alle kretsene?



#11 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 29 April 2013 - 13:36

Handleliste biltema 1 lengde spylevæskeslange, 1 stk tilbakeslagsventil for spylevæske.

Fyll opp max med bremsevæske og sett på slangen, med tilbakeslagsventil på dertil egnet sted.
Bloker lasteventilen motsatt av det den står, og begynn å pumpe til du ser mannen med ljåen, eller ingen bobler.

Kasser utstyr etter bruk.

Skrevet på en telefon. B4x4.no
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#12 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 29 April 2013 - 22:53

Er håndbrekket riktig strammet, og ligger bremseskoene nære nok trommelen? Hvis Niva'n din  er en gammel 1.6 fra før midten av 80 tallet engang, er trolig ikke bakbremsen selvstrammende. Dette kan gi dårlige bremser hvis den er feilstilt. 

 

Les linken jeg gav deg. Det meste står der.



#13 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 25 May 2013 - 15:04

Når man får så mange gode forslag så må man nesten komme med oppfølging når man faktisk har fått til bremsene!

 

Etter å ha studert en bremseslange på høyre side foran fant jeg ut at denne nok var råtten og mye mykere enn de andre. Mener jeg kunne se at denne utvidet seg når jeg pumpet pedalen.

Jeg byttet den, da ble det håp for hard pedal.

 

Etter det justerte jeg hodet på "pushroden" i bremsekraftforsterkeren litt lengre ut, da ble det enda bedre og til slutt la jeg på bremsebånda bak litt tettere enn det som føltes naturlig. Etter litt kjøring gikk de seg til raskt.

 

Bremsene tar litt langt ned på pedalvandringen i forhold til hva jeg er vant med på andre biler, men var overraskende bra effekt uansett. Hjulene blokkeres fint:)