Gå til innhold



Foto

hakkete styring til venstre


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 12 June 2013 - 18:07

God kveld! Skulle for en tid siden stramme styringa da den hadde overveldende dødgang. Gjorde som i manualboka. Men frykter jeg stramma for hardt.. Etter stramminga ble i alle fall styringa noe hakkete mot venstre. Merker det minimalt når jeg kjører, men når bilen står i ro kjennes det ut som styringa nesten låser seg ved ett punkt i det jeg vrir mot venstre. Tar i litt og da hopper den forbi "hakket". Noen gode tips?:) Hjelper det å skifte ut denne http://ladapower.com...emid=87&lang=ru ? eller kan jeg like godt gå for en brukt styresnekke om det er overstramming som er problemet?

 

Takk for eventuelle svar:)



#2 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 13 June 2013 - 17:14

Hvis du treng styresnekke har jeg en fra en 1600 liggende. :)
Hva det er som er gått galt har jeg ingen formening om. Muligens du finner ut av det hvis du jekker opp bilen foran og får hjelper til å svinge på rattet mens du ligger under bilen og følger med på alt som skal kunne bevege på seg. Måtte selv bytte et bæreledd for et par uker siden ettersom det knirket noe helt forferdelig hver gang jeg svingte på rattet. :o



#3 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 13 June 2013 - 20:27

Hvis du tror at du har overstrammet styresnekka; -Har du prøvd å løsne den opp litt igjen?

Selv hadde jeg fått tak i en brukt styresnekke, istedet for å prøve å bytte ut en del som ikke nødvendigvis er ødelagt.  (Det er mange deler inne i den snekka, det kan være andre deler som er feil også..)

Når du da først er igang, så kan du bytte til "lettsnekka" som  bla er montert på de originale dieselbilene.  



#4 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 14 June 2013 - 18:47

Mulig jeg tar kontakt Stekus :) Den "lettsnekka" fra dieselbiler.. er den "plug and play" på 1600 bensinbiler eller trengs det modifisering? Er kanskje verre å få tak i en brukt fra diesel også..?



#5 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 14 June 2013 - 22:42

Her ser du de to snekkene: http://www.ladawiki....hp/Lenkgetriebe "normal" til venstre og "lettsnekka" til høyre (servo helt til høyre). Har hørt en gang at enten armen eller stanga inn til rattet kan være forskjellig lang (eller så har jeg drømt det?). Hvis du finleser delenummerlista på ladaworld finner du nok ut av det ;)

 

Kan ikke si med sikkerhet hvilken snekke jeg har (går ut ifra at det er den vanlige siden den var i en 1600). skal kikke på det neste gang jeg er på "delelageret" :D


Edited by stekus, 14 June 2013 - 22:43.


#6 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 15 June 2013 - 22:13

Her ser du de to snekkene: http://www.ladawiki....hp/Lenkgetriebe "normal" til venstre og "lettsnekka" til høyre (servo helt til høyre). Har hørt en gang at enten armen eller stanga inn til rattet kan være forskjellig lang (eller så har jeg drømt det?). Hvis du finleser delenummerlista på ladaworld finner du nok ut av det ;)

 

Kan ikke si med sikkerhet hvilken snekke jeg har (går ut ifra at det er den vanlige siden den var i en 1600). skal kikke på det neste gang jeg er på "delelageret" :D

Du har nok ikke drømt. Kameraten min fikk fikset dette på sin 1.7i, og der ble armen skiftet ut.

Og det er nok verre å få tak i lettsnekka, men intet er umulig.

 

Sammenlignet en lettsnekke opp mot en standard 1600 snekke idag.  Akselen til rattstammen er identisk. Armen ser i utgangspunktet ganske lik ut, men jeg misstenker at de kone hullene kan ha en annen diameter?     -Noen som vet?

(Minnes å huske at det var kompisen sa at det var grunnen, men garanterer ingenting med min hukommelse.)

 

Forskjellen på snekkene er som følger;  -Den vanlige snekka bruker ca tre omdreininger på rattet mellom fullt utslag fra den ene siden til den andre. Lettsnekka bruker ca fem omdreininger på samme utslag.


Edited by origo, 16 June 2013 - 22:56.


#7 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 21 June 2013 - 17:32

Har nå sjekket snekka jeg har liggende og den ser ganske standard ut ...



#8 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 23 July 2013 - 18:47

Løst problemet? Hvordan i tilfelle?

#9 skrubbsak

skrubbsak

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 19 August 2013 - 17:13

Løst problemet? Hvordan i tilfelle?


Beklager sent svar! Dukket opp en delebil i nærheten så fikk tatt styresnekka derifra. Med den "nye" styresnekka ble nivaen en helt ny bil:) fikk ikke undersøkt hva som var galt på den gamle annet enn å vri den rundt og konstatere at den kjentes hakkete ut når jeg vred den med hånda og at den hørtes tørr ut til tross for at jeg hadde fylt den med olje..var nok for sent. Denne ble satt inn i delebilen sånn at jeg fikk kjørt den ut fra garasjen.