Gå til innhold



Foto

Start problemer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Dodge-Husøy

Dodge-Husøy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 18:59

Hei!

 Er det noen her som kan hjelpe meg?

Jeg får ikke start på min 2003 dodge ram 5,9 cummings. Har nettopp byttet fødepumpa, da denne sluttet å virke. Bilen har vært relativt tungstartet i tre år. Har måttet file ganske lenge på startmotor,men nå starter den kun ved hjelp av startgass. Det kommer ingen røyksky når jeg endelig får start og motoren går helt fint. Har prøvd å åpne på galleriet, å dær kommer bra med diesel når jeg kjører startmotoren. Det virker som noe stenger, når jeg prøver å starte. ingen tegn til å ville starte, uten startgass. Ikke lukter det diesel heller. Kan det være noe i elektronikken, som er galt?



#2 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 20:05

Finn ut om glødingen fungerer.  Kan dessverre ingen ting om disse motorene.


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 26 August 2013 - 20:46

har hørt om at hvis det er lagt inn fartsperre så liker ikke ecu`n det og tar kvelden

men det er som sakt noe jeg har hørt på andre forum så kan være noe i det, men jeg kan ikke bekrefte om det stemmer


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 27 August 2013 - 19:24

Hei!

 Er det noen her som kan hjelpe meg?

Jeg får ikke start på min 2003 dodge ram 5,9 cummings. Har nettopp byttet fødepumpa, da denne sluttet å virke. Bilen har vært relativt tungstartet i tre år. Har måttet file ganske lenge på startmotor,men nå starter den kun ved hjelp av startgass. Det kommer ingen røyksky når jeg endelig får start og motoren går helt fint. Har prøvd å åpne på galleriet, å dær kommer bra med diesel når jeg kjører startmotoren. Det virker som noe stenger, når jeg prøver å starte. ingen tegn til å ville starte, uten startgass. Ikke lukter det diesel heller. Kan det være noe i elektronikken, som er galt?

Får du opp noen feilkoder, og evt hva er de


-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#5 Dodge-Husøy

Dodge-Husøy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 29 August 2013 - 18:31

Får du opp noen feilkoder, og evt hva er de

Har ikkje fådd sjekka feilkoda etter at æ fikk bilen fra verksted . Då va det bære fan clutch å low voltage at the lift pump. Har bytta fødepumpa, å den går og levere ca 0,7 liter på 10 sek.

Noen meine det e dysen, andre at dær e nåkka me høytrykkspumpa, men æ skjønne ikkje at når æ først får start, så går han som bære det. ingen røyk,ingen fjusking. 



#6 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 30 August 2013 - 09:02

Startar bilen när den är varm?

KAN VARA: Spridarna jobbar med med ett tryck på båda sidor om elsolenoiden på spridaren. Om spridaren är otätt (leak down) så kan man få en för stor returmängd diesel och bilen startar inte. Pga att vid lågt varv på motorn (startmotorvarv) så klarar inte högtryckspumpen att ge tillräcklig mängd/ tryck. Men med startgas FYYY så ökar man varvtalet (bilen tänder på RASGAS) och pumpen klarar att konpensera leak down i spridare/ spridarna och motorn startar.   

Tyvärr kan man inte kolla en spridare i taget på Dodge då dessa går i en retur i toppen o kommer ut bak.

Inte stora jobbet att ta ut spridarna o provtrycka i bänk. 

Detta är i grova drag hur de fungerar.

 

En fin länk med bra läsning. http://www.enginebui..._be_tricky.aspx

En länk med bild hur spridaren fungerar/ ser ut:http://oregonfuelinj...c-info.htm#0307

Spridare=Dyse

Edit: Detta är för Dodge med Common Rail.

 

Med vänlig hälsning

Manfred

 


Edited by manfred, 30 August 2013 - 09:05.


#7 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 06 September 2013 - 00:50

Har ikkje fådd sjekka feilkoda etter at æ fikk bilen fra verksted . Då va det bære fan clutch å low voltage at the lift pump. Har bytta fødepumpa, å den går og levere ca 0,7 liter på 10 sek.

Noen meine det e dysen, andre at dær e nåkka me høytrykkspumpa, men æ skjønne ikkje at når æ først får start, så går han som bære det. ingen røyk,ingen fjusking. 

Få sjekka feilkodene.....
Få målt trykket til CP3n, og at trykket er konstant over tid....mål også railtrykket...railtrykket skal være 26000psi
Om dette er ok er det mulig FCAn som står på CP3n er defekt, men dette vil du kan se mye av når du får lest feilkoder
Om bilen er gådd langt eller du har kjørt med vann  i dieseln/ dårlig dieselfilter er det også en mulighet du har leak down på injektorene som Manfred nevner ovenfor


Edited by svempa, 06 September 2013 - 00:55.

-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#8 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 06 September 2013 - 06:38

Håller med drygt 4000psi för att bilen skall starta.

 

Med vänlig hälsning

Manfred