Ny pris: 25'000kr, eller bytte i snøscooter.
Litt historie:
Bilen ble kjøpt av meg i 2008 mener jeg. Da jeg kjøpte den var den i rimelig shabby tilstand.
Fargen da var beige, og den var ikke pen i det hele tatt.
Det ble da oppussing av den, med rustsveising i dører og skjermer, og hellakkéring.
Samtidig fikk jeg lånt en "ozonrensemaskin" som fikk stå over natta innvendig.
I denne perioden ble det montért helt ny Bosch 044-bensinpumpe.
Etter et par år med studentliv, fikk jeg litt penger mellom fingrene.
Bestemte meg da for å gjøre det jeg hadde "drømt" om; å bygge den om til V8 Avant.
Tok toget til sverige og hentet meg en Komplett Audi V8 fra Luleå (Töre). Kjørbar, i god stand, med komplett skinn og 3,6L 250HK V8-maskin.
Når jeg kom jeg satte jeg vinkelsliperen i skjermene på V8'n å begynte å kutte bakskjermene. Disse sveiset jeg over på 100'n.
Dette var en jobb som tok lang lang tid, pga jeg ville være nøyaktig både mtp tilpassing i høyden/bredden, men også mtp varmgang under sveising, at metallet skulle slå seg, og i sin tid sparkling.
Brukte mange uker på dette, men vil til syvende og sist si jeg ble fornøyd med resultatet.
Når jeg var ferdig med bakskjermene var det foran som sto for tur.
Her flyttet jeg over ALT. Frontseksjon, sveiset nye fester i framenden av vanger, flyttet over skjermer, innerskjermer, sveiset nye fester til innerskjermer, brukte originale festepunkter jeg hentet fra V8'n, panser, panserhengsler, ja alt.
På dette punktet er karosseri totalt ombygd til V8-karosseri.
Deretter startet jeg innvendig.
Her demonterte jeg alt innvendig, slik at det bare var metallet igjen. Tok ut seter, dashbord, ledningsnett, handbrekk, vinduer, og begynte å lete etter rust.
Heldigvis var det ikke mye, men jeg tok det lille jeg fant, og malte opp hele bilen innvendig igjen.
Siden handbrekkmekanismen er litt annerledes på Audi V8 ift Audi 100, flyttet jeg over hele delen av tunnelen som tilhører brekket med opplagring og innfesting for handbrekk, og sveiset over i 100'n. Her hvor det har vært varme etter sveising ble det såklart lagt ny understellsmasse.
Mens jeg nå hadde bilen stående høyt på bukker, tok jeg ned komplett bakstilling, og monterte V8-bakstell. Dette gjelder alt bak; fjærbein, camberstag, broer, differensial (se: torsendifferensial, sjeldent og ettertraktet!)
på dette punktet er jeg såppas gira på V8-avant, og når jeg hadde delebilen stående rett vedsidenav, bestemte jeg meg for å flytte over komplett interiør også. Her flyttet jeg over komplett uklippet ledningsnett (puh for en jobb..) sammen med dashbord fra Audi V8. denne jobben ble gjort så nøyaktig at man i dag kan gå inn i delefilmen til Volkswagen/audi og lese av det man måtte lure på, for så å finne ledningsnettet ligge på nøyaktig samme plass som det ligger i audi V8.
Samtidig flyttet jeg over komplette dører med innmat (se: elvinduer på alle fire dører) og elektrisk takluke med vipp.
Om man skal montere V8'n, skal det være 5-6 stikk som må koples til, i tillegg til ECU. Disse stikkene ligger på original plass; over venstrekneet til sjåfør, og skal være plug and play.
Knappene i dashbordet er koplet til, men speedometeret er ikke tilkoplet. Her må man, om man bestemmer seg for å ha den motoren som står i nå, kople til manuelt til vanntempsensor, oljetrykksgiver etc.
Om man setter inn V8'n, skal alt være oppe å gå om man kopler til stikkene. ledningsnettet er som sagt uklippet, noe som er en stor fordel.
Skinninteriør ble så satt inn, alt utenom bakre ryggdel. Her må man hente "ramma" til gammelryggen og sette inn i "nyryggen" for å få ryggen satt fast i avantfestene, men det ser jeg for meg er helgekos.
Motoren som står i nå er en 2,2l 136hk motorkode "KU" 5syl sugemotor med mekanisk innsprøytning (K-jet). fin femmerlyd av denne.
noe dårlig batteri.
Girkassen er en 016 5tr manuellkasse med pneumatisk sperre.
V8'n var jeg litt uheldig med når jeg demonterte. Det er et lite hull i høyresiden av motorblokka, men dette er på en sånn plass at det kan sveises.
det følger med komplett forstilling, UFO-fjærbein med dårlige bremser, og stabstag for å montere bak.
Bilen ble hellakkert av billakkerer i 2012, med lakkode LD5D
Tror jeg skal ha fått med det meste da