Jump to content



Photo

Hvor store dekk kan man ha p en std. LandCruiser VX90?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 maydaycrew

maydaycrew

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 posts

Posted 13 September 2013 - 12:31

Hei. 

Jeg er på veg til å få meg noen BF Goodrich All terrain dekk på Min 1998mod Land Cruiser VX90.

I vognkortet står det følgende på begge akslingene: 265/70X16 dekkdim   -   7X16 felgdim.   -  Min innpress 15mm.

 

Hørt det er snakk om at man kan gå opp 5% i noe her. Men litt difust hva jeg havner på da?

 

Noen som har dette inne og kan fortelle meg hvilken eksakt dekkdimensjon jeg kan gå på, uten å bryte noen lover og kan bli stoppet?

Gjerne med link til noe som kan bygge oppunder det du sier. 

 

Bonus hadde vært om noen her inne sitter på en rimelig dekkleverandør av disse dekkene... :)


Edited by maydaycrew, 13 September 2013 - 12:34.


#2 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 posts

Posted 13 September 2013 - 13:30

Hei og hopp!

265/70R16 er et godt utgangspunkt for å kunne ha litt store hjul lovlig. :)

 

Hørt det er snakk om at man kan gå opp 5% i noe her. Men litt difust hva jeg havner på da?


Det du kan endre med 5% er rulleomkretsen av hjulet. Jeg bruker gjerne Motormann Dekkaklulator når jeg vil se forholdet mellom forskjellige dekkdimensjoner.

 

Noen som har dette inne og kan fortelle meg hvilken eksakt dekkdimensjon jeg kan gå på, uten å bryte noen lover og kan bli stoppet?
Gjerne med link til noe som kan bygge oppunder det du sier.

 

Sitter det samme dimensjon på bilen nå, som det står i vognkortet? Altså du har 16" felger?

Det ser ut som BF Goodrich All Terrain ikke kommer i så store dimensjoner i 16". Største er 275/70R16 og det har "bare" 1,8% større rulleomkrets.

 

Jeg vet ikke om 15" felger passer på bilen din med tanke på bremser og sånn, men hvis det gjør det kan du ha 32X11.50R15. Det tror jeg er det nærmeste max størrelse du kommer lovlig med BF Goodrich All Terrain dekk. 32" dekk har 4,6% større rulleomkrets enn 265/70R16. Hvor store hjul du faktisk har plass til på bilen din har jeg ingen anelse om. Det kommer litt ann på hvordan innpress du har på felgene også. Hvis du skal bytte felger kan du lovlig endre innpresset med 7,5mm per felg.

 

Bonus hadde vært om noen her inne sitter på en rimelig dekkleverandør av disse dekkene... :)


Støen 4x4 har fine priser.



#3 maydaycrew

maydaycrew

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 posts

Posted 13 September 2013 - 13:57

Det sitter 265/70/16 på bilen nå. Ser ut som det er en del plass i hjulbuen. Vært fint om jeg kunne hatt de 16" felgene. Vet ikke om det vil gå med 15". Men det regner jeg med noen vet her inne på en LC?



#4 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 posts

Posted 13 September 2013 - 19:15

Vil du ha breie eller smale dekk da? Noen spesiell grunn til at du vil ha BF Goodrich?

 

Ser ut som den norske nettsiden til BF Goodrich har et begrenset utvalg i forhold til hva som finnes av dimensjoner. På for eksempel den Canadiske siden demmes har de flere dimensjoner.

 

En størrelse som står på den norske siden er 235/85R16 som har 3,7% lenger rulleomkrets, men er litt smalere enn de du har nå.

En størrelse som ikke står på den norske siden er 265/75R16 som har 3,4% lenger rulleomkrets, men er like breie som de du har nå.

 

Begge disse dimensjonene vil sitte fint på 7x16 felgene dine, men de er jo ikke veldig mye større da.



#5 maydaycrew

maydaycrew

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 posts

Posted 16 September 2013 - 13:44

Takker for svar. 

 

Formålet er jo å få "barskest" mulig dekk på landCruiseren. Uten å måtte bygge om noe eller være på feil side av loven. 

 

BF Goodrich er det dekket jeg kjenner best til. Men jeg trenger ikke henge meg opp i merke. Men har inntrykk at "All terrain" er noe man også kan bruke om vinteren, samt at det støyer mindre enn mange andre "barske-bamse-dekk".

 

Alle tips tas fortsatt med takk. Syns jeg har lært mye av de svarene jeg har fått så langt. 



#6 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 posts

Posted 16 September 2013 - 16:56

Kom over en link med litt info om hjul på 90 serien: http://lcool.org/tec...yres/tyres.html

 

Ser ut som 265/75R16 er et fornuftig valg. Hvis du bruker bilen mest på vei er nok et All Terrain dekk å foretrekke fremfor et Mud Terrain dekk.

 

Selv om et All Terrain dekk er MS merket, og er lov å bruke om vinteren, vil det ikke være i nærheten av så bra som et ordentlig "vinterdekk". Det går fint å kjøre med så lenge man bruker hodet og kjører etter forholdene, noe man strengt tatt egentlig alltid skal gjøre. :P



#7 Krosby

Krosby

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 posts

Posted 18 September 2013 - 21:25

du kan ringe Toyota Norge teknisk avd. (tlf: 32 20 50 00) og spørre dem om hvor store dekk de kan godkjenne.

da får du et skriv i posten fra dem på størst mulig dekk dimensjon som du da viser på BT for og endre det i vognkortet



#8 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 posts

Posted 19 September 2013 - 06:36

du kan ringe Toyota Norge teknisk avd. (tlf: 32 20 50 00) og spørre dem om hvor store dekk de kan godkjenne.
da får du et skriv i posten fra dem på størst mulig dekk dimensjon som du da viser på BT for og endre det i vognkortet


På gamle Toyotaer med litt spinkle dekkdimensjoner er dette en mulig løsning. Bilen som er omtalt i denne tråden har allerede lov å ha 32" lovlig etter 5% regelen. Tviler på at Toyota vil godkjenne noe større enn det. Tror også det vil by på plassproblemer i hjulhuset med noe større, men skader jo ikke å ta en telefon å høre. :)

 

Kan nevne at 5% regelen bare gjelder på standard dekkdimensjon og ikke alternativ dekkdimensjon i vognkortet.



#9 maydaycrew

maydaycrew

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 posts

Posted 07 December 2013 - 19:36

Hva som er std. dimensjon i vognkortet vet jeg ikke. Det kan nok hende det var noe mindre enn det som står i mitt. 

 

Nå kjøpte jeg BF Goodrich 265/75R16 etter det jeg leste her. fantastiske dekk. Ga ca 1800,- stk. på dekkonline.no med fri frakt. 

 

Etter jeg hadde skodd vogna. Gikk de oppunder og skrapte hjulbuen ved bare en liten sving. Så for å klatte på det problemet. Satt jeg på 2 stk. vanlig senke- og hevesett  (fra biltema) på hver fjær fremme. 

Da fikk jeg hevet bilen et par CM, og alt var i orden :) 

 

Så langt på vinterføre har jeg ikk opplevd disse dekkene noe nevneverdig dårligere enn de std. piggfrie vinterdekkene jeg har hatt på Landcruiseren tidligere. Men jeg har i bakhodet at jeg må virkelig være forsiktig på glatt føre. 

I ordentlig (mer eller mindre brøytet) snøføre føler jeg at disse dekkene virkelig graver seg frem :)

Vurdere å kanskje pigge disse. Da skulle de være helt ultimate :) Så muligens mud-terrain på sommeren. Hvis ikke de i utgangspunktet er mye bedre enn all terrain på vinterføre? De har vel noe mykere gummi?

 

Takker for virkelig god hjelp her på forumet :)



#10 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 posts

Posted 14 December 2013 - 02:18

Jeg har samme erfaring med BFG AT etter tre vintere på Range Rover, altså at de er veldig gode på ordentlig snøføre, og akseptable på is/hardkjørt snø.

En av utfordringene ved å diskutere hvilke dekk som er hvor gode på vinterføre, er det formelle. Hvis du skulle være uheldig å komme borti noen, eller havne i grøfta, vil du måtte kunne godtgjøre at du kjører "vinterdekk" ihht definisjonen i Kjøretøyforskriftens § 13-1.4:

"Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow»."

Det viktige her er "særskilt fremstilt for vinterkjøring". M+S-merking behøver ikke bety at dekket oppfyller dette kravet, selv om en del M+S-merkede dekk gjør det.  Holdningen du evnt. møter blant statsansatte med gule vester og "eksperter" i NAF m.fl. er den generelle; at "grove terrengdekk er ikke vinterdekk". Og du har bevisbyrden.

Sjekk om AT-dekkene dine har s.k. "Mountain-Snowflake"-merking. (Noen har og noen har ikke.) Med fjell-og-snøstjerne på dekket kan du (evnt. i retten) påberope deg å ha handlet i aktsom god tro, med henvisning til godkjenningsordninger i Canada og USA, hvor vinterforholdene kan være like krevende som i Norge. ( http://www.tirerack.....jsp?techid=125 )

Merket ser slik ut:

 

severe_snowflake.gif


En annen av utfordringene ved å diskutere hvilke dekk som er hvor gode på vinterføre
å definere hva som er "vinterføre".

For 3/4 av Norges befolkning, som bor i lavtliggende, bynære strøk ved kysten, vil "vinterføre" 3/4 av tiden være brun saltslaps på våt asfalt. Her vil etter min mening ethvert AT og MT-dekk drenere mye bedre, og dermed være mye sikrere, enn de vanligvis mer finmønstrede "ordentlige" vinterdekk.  (Men prøv å diskutere det med "ekspertene"! xbiggrin.png.pagespeed.ic.yJVH25T4ne.png

På 10-15-25 cm tørr nysnø eller kram nysnø på godt underlag er også AT/MT klart best. Gjennom brøytekanter eller over et jorde med en halvmeter snø er det bare MT som gjelder.

På hardkjørt snø og is er "ordentlige" vinterdekk bedre enn AT og MT, tildels uendelig mye bedre.

Sist vinter kjørte jeg Blizzak piggfrie på en bil (Defender) og BFG MT på en annen (Land Rover S3).  Selv om MT satt bedre enn jeg trodde, også på is, følte jeg meg gjennomgående tryggere med Blizzak på transportetapper utenfor bygda.

Så langt denne vinteren har jeg kjørt Hakka LT2 med pigg på en bil (Ram) og fortsatt BFG MT på gammelbilen. Erfaringen er den samme.

En annen ting er at det er store forskjeller i kvaliteten på "vinterdekk". Hvis du ikke tar deg råd til noen av de virkelig gode (og ganske dyre) kan du like gjerne kjøre forsiktig med AT.  Men husk å vaske dekka med jevne mellomrom. Det gjør stor forskjell på grepet.

- o -

Her i bygda der jeg bor, øverst i Telemark, er det nå det verste av alle fører der jeg skal på lørdagsbesøk i ettermiddag: Blank holke med 5-10cm nysnø, på en gårdsvei med stigning 1:10 . Da vil nok det eneste rette være å legge på tettlenket piggkjetting.

- o -

Ad BFG MT som sommerdekk: De durer og brummer i 40-50km/t og uler i 80-90 på asfalt. Forøvrig synes jeg de er gode/stødige/tillitvekkende på all slags underlag, og jeg er spesielt imponert over at de sitter såpass på våt asfalt som de gjør, selv med travel kjøring på svingete vei. (Dette med Defender. Om 8-10 mnd kan jeg si mer om hvordan de funker på Ram)

Moro med dekk-drøftelser!

Mvh Terje


---------------------

Terje S. Knutsen