Jeg har samme erfaring med BFG AT etter tre vintere på Range Rover, altså at de er veldig gode på ordentlig snøføre, og akseptable på is/hardkjørt snø.
En av utfordringene ved å diskutere hvilke dekk som er hvor gode på vinterføre, er det formelle. Hvis du skulle være uheldig å komme borti noen, eller havne i grøfta, vil du måtte kunne godtgjøre at du kjører "vinterdekk" ihht definisjonen i Kjøretøyforskriftens § 13-1.4:
"Dekk for vinterkjøring som har mønsterdybde 3 mm eller mer, er særskilt fremstilt for vinterkjøring og som er merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow»."
Det viktige her er "særskilt fremstilt for vinterkjøring". M+S-merking behøver ikke bety at dekket oppfyller dette kravet, selv om en del M+S-merkede dekk gjør det. Holdningen du evnt. møter blant statsansatte med gule vester og "eksperter" i NAF m.fl. er den generelle; at "grove terrengdekk er ikke vinterdekk". Og du har bevisbyrden.
Sjekk om AT-dekkene dine har s.k. "Mountain-Snowflake"-merking. (Noen har og noen har ikke.) Med fjell-og-snøstjerne på dekket kan du (evnt. i retten) påberope deg å ha handlet i aktsom god tro, med henvisning til godkjenningsordninger i Canada og USA, hvor vinterforholdene kan være like krevende som i Norge. ( http://www.tirerack.....jsp?techid=125 )
Merket ser slik ut:
En annen av utfordringene ved å diskutere hvilke dekk som er hvor gode på vinterføre
å definere hva som er "vinterføre".
For 3/4 av Norges befolkning, som bor i lavtliggende, bynære strøk ved kysten, vil "vinterføre" 3/4 av tiden være brun saltslaps på våt asfalt. Her vil etter min mening ethvert AT og MT-dekk drenere mye bedre, og dermed være mye sikrere, enn de vanligvis mer finmønstrede "ordentlige" vinterdekk. (Men prøv å diskutere det med "ekspertene"!
På 10-15-25 cm tørr nysnø eller kram nysnø på godt underlag er også AT/MT klart best. Gjennom brøytekanter eller over et jorde med en halvmeter snø er det bare MT som gjelder.
På hardkjørt snø og is er "ordentlige" vinterdekk bedre enn AT og MT, tildels uendelig mye bedre.
Sist vinter kjørte jeg Blizzak piggfrie på en bil (Defender) og BFG MT på en annen (Land Rover S3). Selv om MT satt bedre enn jeg trodde, også på is, følte jeg meg gjennomgående tryggere med Blizzak på transportetapper utenfor bygda.
Så langt denne vinteren har jeg kjørt Hakka LT2 med pigg på en bil (Ram) og fortsatt BFG MT på gammelbilen. Erfaringen er den samme.
En annen ting er at det er store forskjeller i kvaliteten på "vinterdekk". Hvis du ikke tar deg råd til noen av de virkelig gode (og ganske dyre) kan du like gjerne kjøre forsiktig med AT. Men husk å vaske dekka med jevne mellomrom. Det gjør stor forskjell på grepet.
- o -
Her i bygda der jeg bor, øverst i Telemark, er det nå det verste av alle fører der jeg skal på lørdagsbesøk i ettermiddag: Blank holke med 5-10cm nysnø, på en gårdsvei med stigning 1:10 . Da vil nok det eneste rette være å legge på tettlenket piggkjetting.
- o -
Ad BFG MT som sommerdekk: De durer og brummer i 40-50km/t og uler i 80-90 på asfalt. Forøvrig synes jeg de er gode/stødige/tillitvekkende på all slags underlag, og jeg er spesielt imponert over at de sitter såpass på våt asfalt som de gjør, selv med travel kjøring på svingete vei. (Dette med Defender. Om 8-10 mnd kan jeg si mer om hvordan de funker på Ram)
Moro med dekk-drøftelser!
Mvh Terje