Gå til innhold



Foto

Et par spørsmål etter EU-kontroll...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Grovetussen

Grovetussen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 16 September 2013 - 21:33

Hadde bilen (pajero glx 2gen) på etterkontroll idag, fikk den igjen med en litt mindre mangellapp enn sist gang, men likevel var det litt... I den sammenheng har jeg noen spørsmål..

 

- For høy CO, (og svartrøyk ved pådrag) den var på 3%. I vinter fikk jeg en motormann jeg kjenner til å gå over dysene da jeg hadde litt trøbbel, da var den ene gåen (som jeg da byttet) men de andre var helt topp), hva er det da igjen å sjekke, foruten å skifte luftfilter + ha på en flaske med dyserens?

Han som sjekket bilen lurte på om jeg hadde skrudd opp dieselpumpen, men det har jeg ikke gjort, kan noen som har hatt bilen før meg ha gjort det? Kan jeg bare skru ned uansett og få ned COen?

 

- For brede dekk (stikker utenfor skjermene). I anledning eu kontrollen satt jeg på smalere dekk der mønsteret er innenfor, men "ballongen" midt på dekket stikker en cm eller to utenfor, trodde dette var greit eg? Men får vel bare låne meg noen enda smalere dekk eller skru på noe plastikk så det kommer innenfor...



#2 Glenners

Glenners

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 16 September 2013 - 22:00

- For brede dekk

 

Fikk nylig førtalt at det er dekkbanen som skal innafor, felger og "ballongen" kan stikke uttafor....

Hadde tidligere en V40 som "edderkopp" felga som gikk et godt støkke uttafor og fikk aldri påpekning på det.
 



#3 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 16 September 2013 - 22:28

Alt skal på innsiden, men det praktiseres veldig forskjellig. 


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 September 2013 - 07:53

Motorvognforskriften refererer til "hele dekkets bredde", men mange godtar at dekkbanen er dekket.. Pajero skal ha ganske positivt innpress, så det er antagelig bare felgene som er feil. Lån deg et annet dekksett så er det greit. 

 

Kan godt være at forrige eier har justert opp dieseltrykket ja, er lett å stille på mekanisk pumpe... Skal ikke ryke ved pådrag. Men jeg har fint fått min godkjent med godt påstilt. Viktig å sjekke at luftfilteret er i god stand, som en nødløsning kan du ta ut luftfilteret bare for etterkontrollen, så motoren får ufiltrert luft. Da er du i allefall sikker på at den får nok luft. Ellers finner du mer eller mindre fornuftige tips HER http://www.offroad.n...a-ned-co-loest/ bl.a dusje innsuget med vann mens motoren går for å få vasket motoren. 


Edited by HardKåre, 17 September 2013 - 07:55.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 17 September 2013 - 07:53

Sort røyk tyder på at motoren for for mye diesel eller for lite luft. Hvis luftlilteret er gammelt kan det gjøre susen å bytte det.

 

 

2. Kjøretøys hjul skal være tilstrekkelig skjermet. Avskjermingen skal være solid og slik at den dekker hjulene i hele deres bredde og slik at den mest mulig effektivt hindrer fare og ulempe for annen trafikk ved vann-, søle- og steinsprut fra hjulene.


Kjøretøyforskriften: Kap. 32. Skjerming av hjul

Hele dekket skal være innenfor, men det blir nok praktisert forskjellig.

 

 

Edit: Ble slått av HardKåre. :P


Edited by Kirneh, 17 September 2013 - 07:54.