Gå til innhold



Foto

Ønsker Råd og tips til et prosject jeg har med automat og transfer på 4x4 til en Ford


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 Frofix

Frofix

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 29 September 2013 - 07:43

Heisan:) Jeg trenger bare litt tips og råd med automatkasse og 4x4 transfer kasse som skal i en ikke offroad bil men prisippa ønsker jeg  det samme som om den sto i en Ford Explorer men Jeg har en Ford Scorpio 2.9i ghia stv 1992 4x4 som jeg skal bygge om med litt kraftigere saker så ønsket mitt er automat med transfer kasse som har aksel fremover på høyre side.og det jeg har sett er eks suburban har dette. men vet ikke hvilken vei denne roterer. scorpio sin framdiff sitter på siden av bunnpannen og roterer til høyre med klokka fremover.,  Jeg har en chevy s10 blazer som forøvrig blir trekkbil til biltralle og treff senere.

på denne sitter en th700r4 kasse som jeg har hørt mye bra om. og overdrive.kraftig sitter bak big block. og rimlig å bygge om og forsterke.

Jeg har sett en ombygging i USA med en ford sierra som har liknede understell som min scorpio. der har de tilpasset framdiff fra blazer på venstre side inntil bunnpannen på en v8 ford 302.og brukt hjulboss og drivaksler fra astro van.brukt en t56 borg warner manuell med fordeligskassen fra blazer. usikker på delenummer eller betegnelsen på denne. ,men dette er også et alternativ for byggingen av det jeg ønsker meg.

 

Det som blir motor her er en 4.0 explorer ohv motor 1991. borret til 4.1 og smidde innmat - blir twin turbo. høy komp. til bensin vinter og e85 sommer.

 

motor er seff en moment maskin og den vil kunne levere 5-750nm og 400-500hk. så toppeffekt er ikke prio men kjørbarhet,sportslig,trekke biltralle bra og enkelt.prøve å få ned turtall så den blir sparsom på forbruk.

 

autkassa bør kunne gires manuelt i tilegg  til gire selv evt på et elektronisk program som man legger inn gireprogrammer.

2wd høy-lav

4wd høy-lav

frikobble 4wd på bryter i bilen.

ha overdrive på hvertfall 0.75: eller mindre. 0.60

lock up system er jeg ikke helt kjent med men forklar evt hva og samme med auto konverter om stall speed som anb.

 

Jeg ønsker også at bilen kan tas pent igang med og cruice.køkjøring med last. uten den blir slitsom å napper hardt i.

 

Jeg ser det finnes et ombyggingskit for Ford explorer å bruke th700r4 aut kasse men det er evt ment for 8 bolta svinghjul. jeg har 6bolta på min veiv nå. men kan evt bygge meg en ny veiv 8bolta om det blir nødvendig.

 

om sommeren er 2wd som prioriteres seff og grunn til ønske om 2wd lav serie er å kunne teste ut aks å bilen å 201m. greit ved tralle trekk opp brattbakken til verksted også-. så derfor:)

 

Info om kassa. th700r4.  den er automatisk styrt overdrive og lock up om jeg forstår rett?

 

 

Selve ombyggingen er litt jobb og klart bruk av chevy sine 4wd framdiff hadde tålt mest effekt og har frinav det har da ikke ford scorpio. det bare følger med runt. så hvor mye motstand dette er i forhold til eks org chevy blazer systemet i front så tas dette med i beregninga.

 

Ford scorpio framdiff er en 6.5" som med forsterkningsplate kan tåle 4-500turbo hk fra en 4x4 cosworth 2.0 16v med trekk 34/66% fordeling.

 

på bruk av disse amcar transfer kassene er vel trekket mere 40/60 eller er det 50/50.  ønsker innspill her også-

 

 

takk for hjelp?

 

Frofix racing