Gå til innhold



Foto

Knock sensor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 ivarerixen

ivarerixen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 19:24

Hei.

 

Jeg byttet 2 stk knock sensor på min Suburban 2001 mod 6.0L V8- etter dette har ikke bilen vært seg selv. Jeg får feilkoder P0200-injector circuit malfunction.

p0300 multiple cylinder misfire.

Har gjort div forsøk på å løse feilen. Slettet feil med diagnosetester, og koblet fra batt. Bilen starter lett og går ujevnt på tomgang. Motorlampa blinker og noen ganger er den stabil. Har gnist på alle sylindere og fuel kommer frem til dyser.

 

Er det noen som kjenner seg igjen i dette og som har noen gode tips?

 

Takk for svar.

 

Mvh.

 

Ivar



#2 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 20:00

Jeg vil tru at P0300 koden kommer som et resultat av P0200, altså er det èn feilårsak for begge kodene.

 

Hvis dette oppsto etter bytte av knock-sensor vil jeg først sjekke ledninger/tilkoblinger til dysene. Mulig du har kommet borti noe av dette ved demontering/montering av innsuget.

Hvis du ikke finner noen åpenbare feil på ledninger må du feilsøke litt nøyere.

 

P0200 kommer når PCM detekterer unormale spenningsverdier til dysene. Jeg trur at dysene får konstant 12 V når tenningen er på, og PCM jorder den enkelte dyse da den skal åpne.

Bruk en prøvelampe for å sjekke dette. Hvis du har +12V på alle dysene kan du bruke prøvelampa på den andre lederen for å se om den blinker for å konstatere signal fra PCM.

 

Hvis alle dysene får riktige spenninger blir det vanskeligere. Defekt dyse kanskje?

Det skal være mulig å ohme dysene for å avdekke feil på de, det vet jeg ikke noe mer om, men jeg holder en knapp på dårlig kontakt/brudd eller kortslutning på ledinger siden feilen oppsto etter annen mekking.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#3 ivarerixen

ivarerixen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 20:39

Takker for svar. Jeg har målt med prøvelampe på dysene og de har 12V. Men, ikke testet på den andre lederen-godt tips.

Hva med defekt PCM? Kan det være en mulig årsak? Har sjekket på div US forum der de antyder denne feilen.

 

Aller først skal jeg teste ut ditt tips. Veldig nærliggende å tro at det er brudd i nærheten av der jeg skrudde.



#4 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 22:01

Hei.

 

Jeg byttet 2 stk knock sensor på min Suburban 2001 mod 6.0L V8- etter dette har ikke bilen vært seg selv. Jeg får feilkoder P0200-injector circuit malfunction.

p0300 multiple cylinder misfire.

Har gjort div forsøk på å løse feilen. Slettet feil med diagnosetester, og koblet fra batt. Bilen starter lett og går ujevnt på tomgang. Motorlampa blinker og noen ganger er den stabil. Har gnist på alle sylindere og fuel kommer frem til dyser.

 

Er det noen som kjenner seg igjen i dette og som har noen gode tips?

 

Takk for svar.

 

Mvh.

 

Ivar

hvordan er det med disse sensorene? skal de skimses/justeres. vi skiftet motor på en fendt traktor, og ved oppstart fikk vi ikke turtall på motor, den svivet, men ingen turtalls økning, med nærmere ettersyn viste det seg at sensoren som registrerte turtall/ veivas posisjon var får langt fra svinghjulet, så med justering så fikk vi motoren til å gå ordentlig og turtelleren fungerte også!


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#5 ivarerixen

ivarerixen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 22:32

Hei. Godt spørsmål, det er for meg uvisst. Tror ikke det da knocksensor blir skrudd rett ned i blokka. Noen som vet?



#6 Hallen

Hallen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 14 October 2013 - 22:36

da er det sikkert ingen justering på de, den vi hadde var jo avhengig av å få magnetfelt/induksjon fra en tapp på svinghjulet, hvis den var for nær ville den blitt knust og var den for langt i fra så ville den ikke få signal.


Hallen
H_K_H@msn.com

____________________________________________________

eide biler:
Volvo 740 GLE 1984 solgt påkostet alt for mye, SOLGT alt for billig, og angrer på det i dag!
Toyota Lj 73 safari 2,4td tre lykkelige daga, da eg kjøpte de, da den startet i -17. og da eg SOLGTE den!
Jeep Grand Cherokee 1995 5,2l V8 SOLGT meget go bil!
VW vento 1,9td Kondemnert pga motor havari! BIL som imponerte mang en gang!
Chevrolet suburban 1988 SOLGT
Pontiac safari 1988 5,7 V8 bensin 1,1L/Mil 1,8L/Mil med bjølseth 680gdl SOLGT
Volvo 945 Ex. politibil! 1998 2,3fk selges
 

 

 


#7 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 15 October 2013 - 08:01

Ingen justering på knock sensorene.

Enig med det som er skrevet over har at du sannsynligvis har vært borti noe når disse har vært byttet.  Jeg sier dette på grunnlag av at ledninger etc. til knock sensorer går helt for seg selv hele veien til PCM og har ingenting med injector circuit å gjøre.


Roar, Lightfoot Racing

#8 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 20 October 2013 - 21:32

Knock knock... Hvaskjera Erixne.
Fått fiksa Sugga?

Elvis has left the buil….


#9 ivarerixen

ivarerixen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 21 October 2013 - 09:55

Nai. Jeg har rett og slett fått knock. Går på igjen en av dagene, så får vi se etter det.

Det er ikke mange som har opplevd knocko av det samme.

 

10-4

 

Knock knock... Hvaskjera Erixne.
Fått fiksa Sugga?



#10 ivarerixen

ivarerixen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 25 October 2013 - 23:36

Her kommer siste oppdatering. Fant brudd i en ledning til en av dysene. Trodde jeg hadde feilsøkt på alle dysene, men tydeligvis ikke godt nok :thumbsup:

Takker for alle innspill. Stor takk til Sub03- det var spot on.

 

Da var det knock av dette temaet.

 

Ivar



#11 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 Innlegg:

Posted 26 October 2013 - 17:55

Bra du fikk det i orden. :jump:

Det var en kamerat av meg som kjører Van (Express van?) med 5,3 literen, som fikk problemer med uryddig tomgang og en cylinder misfire kode for en stund siden. Han var sikker på at det var toppene/ventiltetninger som var synderen, siden det florerte av historier om dette. Han demonterte toppene og leverte de til overhaling.

Etter han fikk de overhalte toppene på plass igjen gikk bilen like dårlig. Etter feilsøking med prøvelampe viste det seg at det var brudd på signallederen fra PCM til en dyse inne i kabelstrømpa.

 

Typisk eksempel på at det kan lønne seg å begynne med det enkleste og billigste, men som han sa; nå er da i hvert fall toppene tipp topp på bilen.  xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."