Gå til innhold



Foto

Regelverk på eksosanlegg til lett lastebil?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 gale

gale

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 22 October 2013 - 00:30

Får ufrivillig mye oppmerksomhet fra onkel politi på mitt nye 5" effektanlegg. Sliter man i teknisk kontroll? Eller mildere regler for lett lastebil? Hva er kravene?

#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 October 2013 - 11:38

Jeg hadde samme problemet. Jeg ble stoppet av SVV i teknisk kontroll hvor jeg fikk mangellapp på mitt anlegg. Du må kunne dokumentere at anlegget tilfredstiller støy og avgasskravene som bilen har med orginalt anlegg.. Jeg ba om slik dokumentasjon fra min leverandør (MBRP), men fikk til svar at de ikke hadde noen slik dokumentasjon. Enden på visa ble at jeg kjøpte et nytt uorginalt erstatninganlegg (type Bosal, walker osv) og ba om bekreftelse fra leverandøren på at dette tilfredstilte samme krav som et orginalt anlegg.. 

 

Etter godkjenning satte jeg på 5" anlegget igjen med en FTE-resonator i downpipen og en mye større donaldson-muffler lenger bak. Dette demper lyden såpass at det ikke er sjenerende, drønnet i hytta forsvant og politiet lar meg være ifred. SVV kjenner til bilen min og lar meg neppe slippe unna med det uansett...

 

En annen ting er at hvis du har en §1-15 bil så får du ikke ha på noe annet enn orginalt uansett hvor stille det er. 


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 gale

gale

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 27 October 2013 - 19:38

hehe, skal bestille sånn fort. dokumentasjon på avgass og støy kan jo måles fra bilverksteder. fant et i tromsø som fikser dettefor 500,- men var 10 db over. men tror jeg kan få ned lyden med en sånnfte res.

har ikke en 1-15 bil :) heldig vis :) takk for innputten :)



#4 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 October 2013 - 21:43

Hei, hvilket firma kunne ta disse testene? Jeg bor i Tromsø og skulle gjerne fått noen papirer på mitt eksosanlegg... Send navne på melding omså...


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#5 DirtyogHarry

DirtyogHarry

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 02 November 2013 - 09:22

ikkje tenk på det.

 

hadde samme trøbbel med 4" rakarøret mitt. fikk mangel på EU-kontroll som sa "mangler eksospotte"

 

diskusjonen om at eksosen ikke trengte  lyddemper når  anlegget bestod støykravene ende bare med at "jo,du SKAL ha eksospotte" :-O

 

saken er at du finner ikkje ordet "eksospotte" i lovverket. ikke er det spesifisert at bilen skal være utstyrt med en spesiell form for lyddemper,eller støysjerming som det heter.

 

Vi har nemlig full anledning til å utstyre bilene våre med "erstatningseksosanlegg" dersom det bare innfrir de kravene som den type kjøretøy faller under.

I dette tilfellet lett lastebil med,sånn og sånn drivstoff,effekt,årsmodell.....

 

Det eg gjord : e bestilte meg ny EU-kontrol på NAF,der eg spesifikt ba om støymåling.

Eg printa ut utdraget fra lov-dataene e hadde lest,tok dem me meg til biltilsynet og diskuterte meg enig med teknisk,at så lenge bilen holdt støykravene,kunne eksosrøret være nesten ka som helst.

Eg spurte om å få skrevet "godkjendt med effektanlegg" i vognkortet,dersom den bestod støytesten på NAF,men det kunne han ikke.

Man må hvist på et eget laberatorium for å utføre en sånn godkjendt støymåling. Så nytter ikkje å ta støymåling på et vanlig bilverksted.

Men han var medgjørlig,og sa at om NAF godkjendte støymålingen,skulle e bare oppsøke han igjen,så sku han slette den delen av mangellappen.

 

Enden på visa var at NAF sletta den "eksospottemangelen" uten å ta no støymåling i det hele tatt,han sa at han hørte jo på bilen at selv om det var grom lyd,var den jo absolutt under kravene.

og han skjøndte ikkje kofføer eg i utganspunktet hadde fådd det der på mangellappen :-D

 

SÅ : ut i fra mi erfaring :

 

om dem mener du kjører rundt med ulovlig eksosanlegg, sei te dæm : "BEVIIIIS DET"!!!!!


Edited by DirtyogHarry, 02 November 2013 - 09:23.


#6 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 03 November 2013 - 21:00

Problemet er at hvis du blir stoppet av SVV og de mener at bilen ikke oppfyller støykravene med større eksos, så ligger bevisbyrden på deg, å bevise at eksosanlegget tilfredstiller kravene. Jeg har aldri hatt problemer på PKK med anlegget, kun med SVV i utekontroll..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363