Gå til innhold



Foto

Pajero 2.5 går dårlig, sliter med å justere turbotrykk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 danieloyri

danieloyri

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 02 November 2013 - 18:39

Har en 96 mod pajero som går temmelig dårlig. Klarer ikke holde 80 opp litt bratte bakker, og monterte derfor 2,5" eksos og stort åpent filter. Etter å ha lest meg opp fant jeg etter hvert ut at det bare var å chimse opp under wastegaten slik at den kommer høyere opp, og at da trykket skulle øke. har også justert mateskruen på dieselpumpa 1,5 turn nå. Men når jeg nå kjører holder den på trykket opp til ca 2900 omd, og akkurat da blåser den bare ut igjen trykket. turbotrykksmåleren viser ca 1 bar fra 2000 omd, men synes det er rart at den ikke viser undertrykk når den står på tomgang, så hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke. Bilen går ikke bedre etter både eksos, filter og oppjustering, så jeg trenger sårt hjelp! :) any ideas?



#2 daols1

daols1

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 52 Innlegg:

Posted 02 November 2013 - 21:24

er jo en sikkerhets ventil på innsuget som sleppet ut trykk om du får for mye trykk, har du blendet den?


92 mod Pajero 2.5tdi
72mod Volvo 142 2.3 turbo
2002 modell Ford Transit 1.9 tdi
2004 Lynx Mountain Ranger 800

#3 danieloyri

danieloyri

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 03 November 2013 - 09:30

nei denne har jeg ikke blendet, så det skal jeg gjøre. men er det så enkel å justere turbotrykket med at du bare legget noen skiver under festene til wastegaten slik at denne kommer høyere opp, og staget blir dratt litt opp?  takk for svar!:)



#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 November 2013 - 10:59

JA, det er så enkelt... :)
effekt004.jpg
(Gen1 2,5TD)

Men ikke dra på noe særlig mer enn 1bar, disse toppene er ikke noe glade i å gå for varmt...

Jeg tenker dieseltilførselen, dieselpumpa litt ut av timing eller slitte dyser. Kan selvsagt og være at regreima sitter en tann feil en plass...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by HardKåre, 03 November 2013 - 11:00.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 danieloyri

danieloyri

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 03 November 2013 - 12:51

Nei tenker å holde meg rundt 1 bar. Men er bare drit lei av at den går så dårlig. Vet jo at bilen aldri blir en racer bil, men at dem blir litt sterkere hadde ikke vært å forakte. Et eller annet må hvertfall være galt for så dårlig som den går nå kan ikke være normalt:( virker som den får nok diesel. Når jeg justerte opp dieselpumpa sveiv den høyere på tomgang med en gang. Bilen er kjørt 230000, så det er jo ikke allverden for en pajero. Ligger litt olje i slangen som går til wastegate fra turbo også, kan dette tyde på at turbo er slitt, evnt lagrene? Nå har jeg hvertfall litt å sjekke, takk for det:-)