Gå til innhold



Foto

Egenrådig 4x4 Excoursoin


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 17:23

Har i det siste merket en tiltagende vrangvilje til å koble inn 4x4 på min Excursion -01.

Har ikke funnet noe "mønster" i problemet. Den bare virker "når den selv vil".

Den kan også plutselig koble seg ut..

Jeg trodde at 4x4-lampa skulle lyse når 4x4 var innkoblet, men er ikke så sikker på det lenger nei..

 

Hvordan er det dette systemet virker??

Hvor skal jeg begyne å lete??

 

Takker for tips, for bilen er jo såpass tung at det er greit at 4x4-systemet virker nå om dagen.. ;o)

 

 


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#2 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 09 December 2013 - 21:56

.

Edited by FeltOrnitologen, 09 December 2013 - 22:31.


#3 the lone walker

the lone walker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 17:26

Vakum problem sansynligvis. ( Ornitologen!. Sorry har foresten glemt helt av og sende deg bilde av lyktebøylen.) Er det tatt service på nava de siste åra?


Edited by the lone walker, 16 December 2013 - 17:29.

The world is a playground. So lets go out and have some fun

 

Don't steal. The government hates competition. :rolleyes2:


#4 the lone walker

the lone walker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 16 December 2013 - 23:06

4x4 systemet fungerer på vakum og elektrisitet. med det menes at fordeligskassa kobler seg inn elektronisk mens frihjulsnavene kobles inn men vakum. Dette systemet styres av samme pumpe og ventil som klimaanlegget. så vis dette fungerer så er pumpe og ventil hele. Når noen av disse komponentene svikter merkes det ved at du kun har defrost. altså full guffe på frontruta uansett hva du skrur på. Hvis dette er i orden så kan problemet skyldes at du enten har en vakumlekasje ut til navene eller at navene ikke er vedlikeholdt eller ødelagt. Du skal uansett kunne koble inn 4x4 inn manuelt ved og vri navene i lock posisjon. Kan kun vris en vei. PS ikke glem og vri over bryteren hvis du gjør dettexwink.png.pagespeed.ic.EQjgXw8CzK.png .

 

Morten


The world is a playground. So lets go out and have some fun

 

Don't steal. The government hates competition. :rolleyes2:


#5 simen_solberg

simen_solberg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 21 January 2014 - 23:10

Hva mener du med vedlikehold av nava? Kjøpte min EX i fjord høst og trur aldri de nava har vært oppe. På tide da vel !? 2001 mod med nesten 300000km

#6 Tiopet

Tiopet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 22 January 2014 - 16:13

Månedlig vedlikehold er å vri navene manuelt inn, kjøre litt frem og tilbake og vri dem manuelt ut igjen.

Da holder de mange, mange år uten noen inngrep.

 

Er vanlig at de irrer seg fast, pga veisalt, søle og slikt.


1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"


#7 simen_solberg

simen_solberg

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 22 January 2014 - 17:19

Ok det er nok aldri gjort med min. 4x4 kobler fint inn men 4lav er litt trå, trur uansett jegvåpner de navq en dag og ser over

#8 the lone walker

the lone walker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 26 January 2014 - 18:40

Kan være greit og se over ja. De bør helst fettes opp i ny og ne


The world is a playground. So lets go out and have some fun

 

Don't steal. The government hates competition. :rolleyes2: