Gå til innhold



Foto

Bedre lys på 1997 Ram?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 20 December 2013 - 00:25

Rammen har virkelig skandaløst dårlig nærlys, synes jeg.

 

Ved våt asfalt og møtende trafikk ser jeg sgs ingenting.

 

 

Sammenligningsgrunnlaget er gammel Defender med nye 7" lykter og std H4-pærer. Forresten har min enda eldre LR S3 (exmil) med glødelamper også bedre nærlys enn Rammen.

 

Er det noen som har tips til nye (ettermarkeds-) innsatser som gir akseptabelt nærlys. Fjernlyset er noenlunde greit, takket være Bosch Big Knick.

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#2 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 December 2013 - 20:37

Du har garantert elendig spenning frem til pærene.. Jeg hentet MYE lysstyrke på å montere relè, og bruke det gamle nettet til styrestrøm. Jeg bygde selv, men det finnes ferdige sett til disse bilene.. Om du bygger selv må du huske at lysene er jordstyrt...


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 December 2013 - 20:56

Koster bare 199,- hos Biltema.
http://www.biltema.n...yskaster-42680/
Lett å montere og har alt du trenger unntatt sikringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Edited by HardKåre, 20 December 2013 - 20:58.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 22 December 2013 - 01:57

Her skal være (ettermonterte) releer og akseptabel spenning. (Iflg tidligere eier og hoffmekanikeren. Men man vet aldri. Jeg skal innrømme ikke å ha sjekket koblinger/kabler eller målt spenning, fordi været har gjort det mindre fristende i friluftsverkstedet de seneste ukene ..)

 

Det skal også være s.k. sport-innsatser, men både lysbilde og -styrke er under pari.

 

Det jeg er ute etter er således tips om bedre innsatser.

 

Evnt linker til koblingsskjema tas også i mot med takk. Så kan jeg kanskje koble noe fryktelig overdimensjonert hjemme-mekk til våren.

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#5 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 22 December 2013 - 11:59

Koster bare 199,- hos Biltema.
http://www.biltema.n...yskaster-42680/
Lett å montere og har alt du trenger unntatt sikringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Vi har 9004-pærer på våre biler, samt at de er jordstyrte så det kittet der passer ikke desverre..

Jeg vet ikke om det finnes sportslykter til 97-modellen? Jeg har sportslykter selv med sikkelige kvalitetspærer. Dette er antakelig så bra lys en kan få, og fortsatt ha lovlige lys.. Sportslyktene har separate reflektorer for nær og fjernlys, har forskjellige pærer med doble filamenter, men bruker bare en tråd i hver pære. De som monterer xenon i hovedlysene burde vært avlivet på stedet.. 

Jeg bygde som sagt eget ledningsnett og kjøpte løse plugger som jeg loddet inn.. Etter at dette nettet var laget kjøpte jeg sportslykter og satte inn to ekstra releer for å ha mulighet for å kjøre både nær og fjærnlys i alle 4 reflektorene som er i sportslyktene. Dette funket imidlertid dårlig, da reflektorene ikke langlysreflektorene var egnet til nærlys.

Skjema.jpg

 

 

 

IMG_7476.jpg

 

IMG_7481.jpg

 

 

 

IMG_0302.jpg

 

 

IMG_0288.jpg


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#6 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 22 December 2013 - 22:19

Som orginal utrustning så får jag hålla med wazzza.

Märkbar skillnad på sport package lamperna, provade de detta med min orginal och lillasysters 1500 sport. Klar skillnad på halvljus (nærlys).

Typ detta: http://www.headlight...96/CS163-B001PH

 

Mvh

Manfred



#7 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 23 December 2013 - 19:16

Takk xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

Dette ser veldig ordentlig ut.

 

Men en enkel mann fra landet må nok bruke litt tid på å fordøye koblingsskjemaene ...

 

Mvh Terje K.


---------------------

Terje S. Knutsen


#8 storbond

storbond

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 24 December 2013 - 18:39

Gjelder dette også 3 gen.?

#9 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 December 2013 - 15:01

Takk xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

Dette ser veldig ordentlig ut.

 

Men en enkel mann fra landet må nok bruke litt tid på å fordøye koblingsskjemaene ...

 

Mvh Terje K.

 

Dette er overhode ikke vanskelig. Bare se for deg at lyspærene dine har konstant 12V, og at dimmebryteren velger hvilket filament i lyspæren som legges til jord for å få en sluttet krets... Om du konsentrerer deg og det øverste skjemaet, så blir det enklest. Det nederste innbefatter å bruke både  nær og fjernlysene i alle 4 reflektorene...

 

Med mitt ledningsnett forsyner jeg pærene med 12V rett fra batteriet via sikring, og de to jordledningene (nær og fjern) går inn på hvert sitt kontaktsett på hvert sitt relè og videre til jord. Releene forsynes med konstant 12V fra det orginale ledningsettet på ene siden av spolen og jordsiden av spolen går da inn på de to resterende ledningene i den orginale pluggen. På denne måten brukes det orginale nettet KUN til å styre relèene og pærene får skikkelig kabling helt fram, både på pluss og minussiden... 

Jeg tok i samme slengen og la inn to relèer for ekstralys, men dette kan du bygge separat om du ønsker det. Jeg hater løse ledninger i alle regnbuens farger under panseret, så jeg kjøpte ekspanderende strømper (Braided wire sleeve) på nett og tok min flid i å legge alt skikkelig, lodde, krympestrømpe, samlestrømper, merking osv... Har ikke hatt noen feil med dette oppsettet annet enn et par brente relèer og pæresokler..

Ang. 3.gen så vet jeg ikke hvordan disse fungerer. Må nesten se på koblingsskjemaet.. Jeg hadde DRL (daytime runninglights) på min bil. Det er langlysene som lyser på halv effekt. Da ble det sikkelig krøll med med mitt ledningsnett, så det valgte jeg å koble bort.


Edited by wazzza, 27 December 2013 - 15:06.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#10 Beinlausen

Beinlausen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 30 December 2013 - 15:12

På gen 3 er alt styrt av canbus, fant ut dette etter mykje styr med å koble til xenon på min srt, men for å koble til rele så kan du bruke orginalstikket på eine sida, via motstandsplugger så du får kjøpt via ebay og lignende, og så inn på relee.

du må ha motstander på begge sidene ellers får du bulb out warning og etter ei vis tid så vil pcm slutte å sende strømsignal til kontaktane. spesielt mtp xenon så får du ikkje motstand og då sender ikkje pcm spenning i stikket. 

 

Og som wazaa seier, biler med DRL så må denne uniten kobles vekk eller kodes vekk, kommer an på model.



#11 storbond

storbond

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 01 January 2014 - 12:20

Flotters :-)
Da ska e prøv å legg opp nye kabla.
Takker