Posted 27 December 2013 - 15:01
Takk
Dette ser veldig ordentlig ut.
Men en enkel mann fra landet må nok bruke litt tid på å fordøye koblingsskjemaene ...
Mvh Terje K.
Dette er overhode ikke vanskelig. Bare se for deg at lyspærene dine har konstant 12V, og at dimmebryteren velger hvilket filament i lyspæren som legges til jord for å få en sluttet krets... Om du konsentrerer deg og det øverste skjemaet, så blir det enklest. Det nederste innbefatter å bruke både nær og fjernlysene i alle 4 reflektorene...
Med mitt ledningsnett forsyner jeg pærene med 12V rett fra batteriet via sikring, og de to jordledningene (nær og fjern) går inn på hvert sitt kontaktsett på hvert sitt relè og videre til jord. Releene forsynes med konstant 12V fra det orginale ledningsettet på ene siden av spolen og jordsiden av spolen går da inn på de to resterende ledningene i den orginale pluggen. På denne måten brukes det orginale nettet KUN til å styre relèene og pærene får skikkelig kabling helt fram, både på pluss og minussiden...
Jeg tok i samme slengen og la inn to relèer for ekstralys, men dette kan du bygge separat om du ønsker det. Jeg hater løse ledninger i alle regnbuens farger under panseret, så jeg kjøpte ekspanderende strømper (Braided wire sleeve) på nett og tok min flid i å legge alt skikkelig, lodde, krympestrømpe, samlestrømper, merking osv... Har ikke hatt noen feil med dette oppsettet annet enn et par brente relèer og pæresokler..
Ang. 3.gen så vet jeg ikke hvordan disse fungerer. Må nesten se på koblingsskjemaet.. Jeg hadde DRL (daytime runninglights) på min bil. Det er langlysene som lyser på halv effekt. Da ble det sikkelig krøll med med mitt ledningsnett, så det valgte jeg å koble bort.
Edited by wazzza, 27 December 2013 - 15:06.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363