Edited by HardKåre, 20 December 2013 - 20:01.
BT utvise skjønn?
#1
Posted 20 December 2013 - 14:28
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#2
Posted 20 December 2013 - 16:58
Og med litt info rundt dette vil den bli enda mer verdifull.
#3
Posted 20 December 2013 - 23:43
Regner med det var dette du mente. Tenkte å legge ut link så det er lettere og finne.
http://lovdata.no/do...4-10-04-918/*#*
Krav om dokumentasjonFor kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:
Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.
Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.
Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.
#4
Posted 01 January 2014 - 22:51
Er det slik, at om jeg tar bilen med til island, og får den godkjent der med store dekk og noe annet stæsj, så må godkjenninga godtas her på berget også?
#5
Posted 02 January 2014 - 02:09
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#6
Posted 02 January 2014 - 11:53
Kan de underkjenne annet EØS lands godkjenning? Snakker her om BT Island.
Er det da slutt på alleom bygginger, slik som hotrod osv?
#7
Posted 03 January 2014 - 10:09
Jeg tror de kan nekte om de mener det er uforsvarlig, men er ombygging innført i gjeldende lands dokumenter, tilsvarende norsk vognkort, skal bilen registreres i norge på samme vilkår om den importeres fra eøsland, slik jeg har oppfattet de nye reglene.