Gå til innhold



Foto

trenger hjelp til el nett kobling av dynamo og glødeplugger på en traktor.

glødeplugger og dynamo

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Tsracer

Tsracer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 01 January 2014 - 20:37

jeg har en 1977  mod case ih444 traktor

den lader dårlig og er tungstarta da gløde systemet ikke virker

 

jeg lurer da på om noen hadde vært så snille og hjulpet meg med og lage en skisse av hvordan man kobler dette

 

det jeg tenkte ang glødeplugger var og lage nytt elnett til dette og klippe bort det gamle

tenkte da og bare bruke en startknap man trykker på når den skal glødde. nå er det på nøkkelen og er sikkert slitt så det ikke virker.

 

hvordan kobler man det med glødeplugger?

etter som jeg hørte så var glødeplugga seri koblet på denne orginalt

 

traktoren er 12V  har kjøpt inn 4 stk nye plugger    http://www.ebay.com/...=item3a7f6c4554

 

ang dynamo så er jeg litt u sikker på om det er vekselstrøm eller likstrøm.

legger ved et bilde av dynamo om noen her kanskje ser hva det er?

tenkte og skifte børstene på den men denne var ikke lik som på bilene jeg har hat før.

 

 

 

 

 

Attached Thumbnails

  • 20131231_121325.jpg
  • 20131231_150355.jpg

Nissan King Cab 1986- Solgt
Mitsubishi pajero 1988 -Solgt

chevrolet tahoe 1998- solgt

nye prosjekter under tenke boksen


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 January 2014 - 02:16

Kjøpte en delebil med manuell gløding. Da var det bare koblet opp som til ekstralys. 4 rele, ett til hver plugg. Styrestrøm til alle rele fra batteri via sikring og momentbryter inn på 85 på releene. 86 til jord. 87 til nærmeste glødeplugg. 30 til batteri via sikring.

Postet bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Tsracer

Tsracer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 06 January 2014 - 22:02

tusen takk for at du delte dette hardkåre:-)

 

du har ikke tilfeldigvis sett på bildene av dynamo også?

jeg lurer på hvorfor den ikke er koblet opp som på en bil?

er jo så små kabler i den kontakta.

tror du den lader bedre vis jeg streker op nye fkabler evt fra b+ og de andre knotta  der?


Nissan King Cab 1986- Solgt
Mitsubishi pajero 1988 -Solgt

chevrolet tahoe 1998- solgt

nye prosjekter under tenke boksen


#4 Tsracer

Tsracer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 06 January 2014 - 22:03

har vel egentlig funnet ut at det er vekselstrøm på denne. kan jeg da ta en dynamo fra en volvo 740? har en delebil som det sitter 100amp dynamo på


Nissan King Cab 1986- Solgt
Mitsubishi pajero 1988 -Solgt

chevrolet tahoe 1998- solgt

nye prosjekter under tenke boksen


#5 Tsracer

Tsracer

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 09 January 2014 - 17:08

lurte på noe ang reller. jeg kjøpte 40amp reller men dem har 30 amp også hva burde jeg gå for?


Nissan King Cab 1986- Solgt
Mitsubishi pajero 1988 -Solgt

chevrolet tahoe 1998- solgt

nye prosjekter under tenke boksen


#6 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 03 February 2014 - 08:48

Begge releene gjør i praksis stort sett samme jobben.

Eneste forskjellen er hvor mange ampere som du ønsker å styre/håndtere med dette... 

Et litt for lite rele blir lettere varmt og kan brenne seg fast....

 

 

P=U*I

 

12v*30A=360W

 

12V*40A=480W